Rijtest BMW iX (2021)
De komende jaren gaat BMW van al haar bestaande modellen een elektrische variant lanceren. Tussendoor wil het merk uit München echter nog een vlaggenschip in de spotlight rijden. Deze iX is het beste wat BMW momenteel te bieden heeft. Of dat de moeite is?
Een nieuw vlaggenschip van BMW. In tegenstelling tot wat je zou denken gaat het niet over een nieuwe generatie van de 7 Reeks. Nee, het Duitse merk zet nog eens de spotlight op haar "i"-lijn. Dat mocht ook wel, want na de i3 en i8 in 2013 bleef het opvallend stil rond elektrische BMW's. Toegegeven, er waren de nodige plug-inhybrides maar volledig elektrische versies bleven uit. Tot nu. Want in één klap krijgt de i3 gezelschap van de i4, iX3 en deze iX.
SMAKEN EN KLEUREN
Waar de i4 en iX3 afgeleiden zijn van bestaande modellen - te zeggen: de 4 Reeks Gran Coupe en X3 SUV - is deze iX geen afgeleide van een bestaand model. Nee, zelfs niet van de X5. Al mag je deze iX van ons wel zien als het volledig elektrisch alternatief voor die potige SUV van het merk. Hét grote verschil zit 'm in het feit dat deze iX geen designkenmerken met de X5 deelt. Nee, de iX krijgt zijn geheel eigen designtaal. Al zijn we niet zeker of dat 'm ten goede komt. Want ja, ook hier tekent die groteske grille present. Tegenwoordig wordt die niet meer gebruikt om motoren te koelen, wel om verschillende radars en sensoren te verbergen. BMW verwijst criticasters graag door naar Audi die ook al jaren een gigantische grille aanbiedt. Juist ja.
Hoe dan ook, smaken en kleuren, er valt niet over te discussiëren. Daarom leggen we ook nog graag even de focus op de dimensies van deze iX. Met zijn lengte van 4,9 meter is hij dan wel ruwweg zo lang als een X5, hij is merkelijk lager en smaller dan die SUV. Het geeft de iX alvast eigenaardige proporties. Al merken we dat steeds vaker op bij elektrische auto's. Het is dus een kwestie van onze hersenen opnieuw te kalibreren. De auto van de toekomst zal er wat anders uit gaan zien. Wees daar maar zeker van.
AVANT GARDE
Over een toekomstvisie gesproken; het interieur van de iX lijkt eerder uit een designerboekje te komen dan uit het brein van een Duitse ingenieur. Je moet dan ook even een stapje terug nemen om alles te laten bezinken. Op een goede manier. Want meer dan eens krijg je het gevoel stiekem een conceptwagen van het merk te hebben gestolen. Bovenop het dashboard staat een gebogen strook met daarin twee schermen. De rest van het interieur is pure kunst. Al zeker als je voor het 510 euro kostende "Loft Stonegrey" gaat (en doe dat maar). We hebben er even over moeten nadenken maar kunnen niet anders dan besluiten dat BMW in één poging heeft weten te bereiken wat het Franse DS al bijna tien jaar wil: avant-gardistisch designelementen in een auto verpakken zonder kitscherig over te komen.
Kijk maar eens naar de iDrive-knop van doorzichtig glas waarop je nog steeds letters kan schrijven voor de navigatie (heksenwerk!). Kijk maar naar de fraaie houten strook onder de iDrive-knop die verschillende functies bevat. Of wat te denken van de glazen knopjes op de deur om de stoelen te verzetten. De details zijn schaars maar daardoor net genoeg. Temeer omdat de rest van het interieur afgewerkt is in interessante stoffen en elementen die elkaar complimenteren. Jep, we zijn een beetje wild van het interieur van de iX. Of er dan geen nadelen aan vast hangen? De elektronische knop om de deuren te openen is wat knullig (niet in het minst omdat er een fysieke knop verstopt zit onderaan de deur wegens wettelijke verplichtingen) en ook het hoekige stuur is wat onhandig. Al kan het natuurlijk erger...
WARM DEKEN
Door alle designelementen in het interieur zouden we nog vergeten te praten over het gebruiksgemak! Dat is er. Met hopen. Dankzij de elektrische opbouw zit je zowel voor- als achteraan royaal. Doorheen de iX is er een overvloed aan oplaadpunten en opbergvakken voor smartphones. Alsof BMW begrijpt dat we verslaafd aan die dingen zijn. Extra onderstreept door het nieuwe besturingssysteem van het infotainmentsysteem in deze SUV. Dat laat zich tegenwoordig bedienen met verschillende apps zoals een iPad maar kan ook uitmuntend overweg met je smartphone. Zo toont hij de info van je Apple Carplay of Android Auto met plezier op het instrumentenpaneel en in de head-updisplay. Het lijkt wel of de ingenieurs hebben een seminarie gevolgd over gebruiksgemak.
Kruipen we verder naar de achterkant, dan merken we op dat de hoofdruimte riant valt te noemen. Waardoor je op weg naar Waregem Koerse niet eens je hoofdstuk moet afzetten. De koffer is met zijn 500 liter tot op de milliliter even groot als in de X5. Lang leve Duitsers en hun gevoel voor structuur. Tenslotte nog een geinig detail: via het optionele heat comfort pack verwarmt de iX bij koude dagen panelen van het interieur in plaats van gewoon warmte de cabine binnen te blazen. Niet enkel beter voor het verbruik maar ook aangenamer voor de chauffeur. Alsof je in een warm deken plaats neemt.
TECHFEST
Dat BMW ook de spierballen wil rollen op aandrijvingsvlak blijkt als je de technische gegevens in duikt. We willen jullie niet vervelen maar één van de vele voorbeelden is het feit dat deze iX elektromotoren gebruikt zonder magneten waardoor er geen zeldzame grondstoffen moeten gebruikt worden. Weet je nog toen de anti-EV-liga zei dat elektrische auto's het milieu verpesten? Wel, ze hebben weer een poot minder om op te staan. Zoomen we wat uit, dan zien we dat BMW bij de lancering twee versies naar voren schuift: de iX xDrive40 en iX xDrive50. Een M-model volgt later, jawel.
De xDrive40 koppelt twee elektromotoren met een totaal van 326 pk (630 Nm) aan een accu van 71 kWh (netto). De xDrive50 ziet het vermogen van die elektromotoren stijgen tot 523 pk (765 Nm) en mag beschikken over een accu van 105.2 kWh (netto). Opladen doen beide varianten aan 11 kW AC (driefasig). Qua snelladen is er wel een verschil. Zo moet de xDrive40 genoegen nemen met DC-snelladen aan 150 kW terwijl de xDrive50 over 200 kW DC-snelladen beschikt. Belangrijke bedenking daarbij is dat auto's zoals de Kia EV6 en Tesla Model 3 al in staat zijn om te snelladen aan 250 kW en de Porsche Taycan zelfs aan 262 kW. Waardoor BMW's technologisch vlaggenschip op dit vlak geen bakens verzet.
ANTI-STRESS
Al na de eerste kilometers krijg je in het snuitje dat BMW deze auto heeft ontwikkeld met het gebruikscomfort voorop. Waardoor je het gevoel krijgt in een extra comfortabele X5 te zetten. Niet in het minst omdat de aandrijflijn stiller én kwieker uit de hoek komt. Al geven we wel mee dat we onze eerste test aflegden met de xDrive50-uitvoering. Met zijn sprint naar de honderd van 4.6 seconden is die meer dan snel zat. Al maakt hij vooral indruk bij hernemingen. Weet je nog die snelle elektromotoren zonder zeldzame grondstoffen? Wel, die zijn ook in staat om op hoge snelheden nog efficiënt veel vermogen te leveren. Waardoor de iX niet aan kracht lijkt in te boeten als je blijft versnellen naar volstrekt illegale snelheden. Toch in België althans.
De stuurinrichting van deze iX is trouwens verrassend snel. Al lijkt het ons dat BMW dit deed om de 2.6 ton van deze lijvige knaap te verbergen. En toch... lukt het ze. Zonder twijfel ook dankzij het lagere zwaartepunt (bedankt, giga-accu), de luchtvering en de vierwielsturing. Die laatsten zijn trouwens standaard op deze iX. Of we hiermee gezegd willen hebben dat deze iX een sportieveling is? Dat nu ook weer niet. Dit is een ruime comfortabele SUV die pijlsnel uit de hoek kan komen wanneer de situatie er om vraagt. Dankzij zijn "dunnere" opbouw voelt hij daarenboven ook beter te plaatsen op onze Belgische wegen dan een X5. Kijk, de ingenieurs geven je zelfs minder stress in de lokale parkeergarages!
SCHERP ONDER DE PRIJS
Door onze beperkte eerste ervaring met deze iX (lees: 2 dagen) is het wat moeilijk om een eerlijk verbruik naar voren te schuiven. Nu goed, wij reden een gemiddeld verbruik van 22 kWh/100 km bij elkaar met de iX. Al zegt ons iets dat dit verbruik wel eens kan dalen richting de 20 kWh bij warmere temperaturen en zal stijgen richting de 24 kWh bij koude dagen. Anders gezegd: met twee vingers in de neus rijd je 400 kilometer ver met deze iX. Doe je wat moeite, dan moet 500 kilometer haalbaar zijn. Puike cijfers voor een grote SUV maar een ecologisch wondermiddel is dit natuurlijk niet.
Rest ons nog de prijs van deze iX. Wel, vanaf 81.200 euro kan je dit vlaggenschip op je oprit parkeren. De xDrive50 start evenwel aan 102.850 euro en het door ons getest exemplaar droeg een prijs van zo'n 109.000 euro. Neem je zijn voornaamste concurrenten er bij: de Tesla Model X en Audi e-tron, dan moeten we besluiten dat BMW hier scherp onder de prijs gaat en ook nog eens beide rakkers wegblaast qua interieur. Je moet als toekomstige eigenaar wel even voorbij dat uiterlijk kunnen zien.
CONCLUSIE
BMW toont met de iX dat het klaar is voor de elektrische toekomst. Comfortabel als een X5, vlot als een sportwagen en vanbinnen moet hij niet onderdoen voor een Rolls-Royce. Met 2.6 ton kan je wel moeilijk zeggen dat dit een ecologische oplossing is.
Bron www.autofans.be