Rijtest Audi Q3 Sportback 45 TFSI e (2021)

audi-q3-sportback-45-tfsi-e-2021_01.jpg

De elektrische Q4 gaat tegenwoordig bij Audi met de aandacht lopen, maar wie nog niet volledig elektrisch wil of kan rijden, heeft nog hybride uitwijkmogelijkheden bij andere Audi Q-modellen. Zoals deze Q3 Sportback met stekker, de 45 TFSI e.

Tegen 2033 wil Audi in Europa zijn laatste model met verbrandingsmotor hebben gebouwd en verkocht. Die datum gaat er al sneller zijn dan je denkt, want over vijf jaar – niet toevallig rond de invoer van de Euro 7-norm - willen de Duitsers zelfs geen nieuwe modellen met verbrandingsmotor meer introduceren, maar alleen nog nieuwe elektrische modellen.

Dat betekent dat we nu volop in de overgangsfase zitten, en dat ook plug-inhybrides in Ingolstadt geen lang leven meer beschoren zijn. Voor nu helpen ze wel nog om Audi’s CO2-uitstoot te drukken als Europa met de rekenmachine komt aankloppen, en dat verklaart ook meteen waarom de compacte en populaire Q3 en zijn afgeleide SUV-coupé, de Q3 Sportback, eveneens recht hebben op een stekkerhybride.

VERTROUWDE CIJFERS

Die gebruikt een aandrijflijn waarvan de cijfers op papier je vaag bekend in de oren klinken. Een 1.4 TFSI-viercilinder van 150 pk en 250 Nm, met in de S Tronic-zesbak met dubbele koppeling nog een elektromotor ingewerkt. Die is op zijn beurt weer goed voor 115 pk (85 kW) en 330 Nm. Het systeemvermogen? 245 pk en 400 Nm. De batterijcapaciteit? 13 kWh. Waar je dat van kent? Van de Volkswagen Golf GTE. Die heeft hetzelfde systeemvermogen maar een iets minder krachtige elektromotor. De 204 pk sterke 40 TFSI e-aandrijflijn krijgt deze Q3 of Q3 Sportback niet.

Belangrijker dan de prestaties (0-100 km/u in 7,3 seconden en een begrensde topsnelheid van 210 km/u als je het echt wil weten) is bij deze Q3 Sportback het verbruik en het elektrische rijbereik. Ingolstadt geeft 45 tot 50 kilometer elektrische range op, in de praktijk zit je in het beste geval zowat aan 40. In de praktijk klokten wij ook af op zo’n 5,7 l/100 km, al kan dat cijfer met wat meer laaddiscipline nog wat meer naar beneden.

MIXEN EN MATCHEN

De Audi probeert alleszins het maximale uit het elektrische vermogen te halen. Net als de Golf met stekker start hij volledig elektrisch, maar kun je mixen en matchen: de Q3 in Auto Hybrid-rijmodus zelf het denkwerk laten doen, het batterijniveau behouden voor later, of al rijdend de batterij bijladen. Regeneratief remmen gaat eveneens, al voelt dat hier wat kunstmatig aan. Is de batterij toch leeg, dan gaat de Sportback als een soort full hybrid toch nog af en toe elektrisch verder. Met de boordlader van 3,6 kW duurt volledig opladen net geen vier uur.

Voor de rest rijdt deze 45 TFSI e exact zoals je verwacht. Met elektro-ondersteuning schiet de Q3 Sportback (iets te) enthousiast uit de startblokken, en in de hybridemodus gebeurt de wisselwerking tussen elektro en benzine oordeelkundig, zeker als je het navigatiesysteem ter ondersteuning inroept. Drijf je het tempo wat op, dan valt je de afstandelijke besturing op, maar de Sportback rijdt verder wel stabiel en geruststellend.

BEKNIBBELD

Onze testwagen stond op de standaard passieve dempers, en hoewel er een adaptief stel dempers beschikbaar is in de optielijst, bleken die standaardexemplaren comfortabel genoeg. Zelfs in de S Line-uitvoering laat Audi ze ongemoeid. De Q3 Sportback 45 TFSI e zet met 1.740 kilogram wel wat meer gewicht in de schaal dan de versies zonder stekker, maar die kilo’s schemeren gelukkig niet te hard door. Wel jammer is dat de batterij toch iets aan de kofferruimte vreet: geen 530 tot 1.400 liter zoals in de gewone Q3 Sportback, maar 380 tot 1.250 liter.

Eveneens jammer is dat Audi de standaardaankleding relatief summier heeft gehouden. Starten doe je bijvoorbeeld standaard niet via een startknop, maar met de sleutel. Voor een premium plug-inhybride is dat toch een vreemde gewaarwording. Ook een achteruitrijcamera mag nu toch stilaan standaard worden in deze prijscategorie. Maar goed, wie bij Audi gaat shoppen weet dat die vermaledijde optielijst onvermijdelijk is.

PRIJZEN

Hoeveel je dan precies betaalt voor deze Q3 Sportback 45 TFSI e? Welnu: 46.720 euro, oftewel 1.500 euro meer dan de gewone Q3 met stekker. Maar wel zo’n 2.000 euro minder dan de Q3 Sportback 45 TFSI zonder e en dus zonder stekker. Concurrenten zijn er in de eerste plaats bij BMW, waar de X2 xDrive25e je 47.800 euro kost, en bij Mercedes. Daar is geen echt coupé-equivalent voorhanden en is het aanbod iets minder krachtig, maar de GLA 250 e vraagt voor de volledigheid 45.738 euro. Bij Volvo is de coupéversie, de C40, er alleen elektrisch, maar vraagt de plug-inhybride XC40 minstens 47.130 euro.

CONCLUSIE

De Audi Q3 Sportback 45 TFSI e is een strategische aanvulling op het Q3 Sportback-gamma, maar is in de praktijk vooral een invuloefening van Ingolstadt. Als plug-inhybride verzet hij geen bakens, maar hij scoort op alle vlakken wel degelijk. De prijs is pittig, maar als je naar de concurrentie kijkt, is dat geen verrassing.

audi-q3-sportback-45-tfsi-e-2021_01.jpgaudi-q3-sportback-45-tfsi-e-2021_02.jpgaudi-q3-sportback-45-tfsi-e-2021_03.jpg