Volkswagen ID.5 wil meer zijn dan een ID.4-coupé
Volkswagen heeft vandaag het doek van zijn ID.5 getrokken, een volledig elektrische SUV die kwatongen wel eens als ID.4-coupé durven omschrijven — en we begrijpen wel waarom. De nieuwe ID.5 gaat het echter een segmentje hoger zoeken dan de ID.4 en is er ook meteen als sportievere GTX.
Na het gewoonlijke geplaag is het vandaag zo ver: Volkswagen heeft zijn ID.5 aan de wereld getoond. Het design van de nagelnieuwe elektrische SUV zal echter maar weinigen uit hun sokken geblazen hebben want dat volgt zoals verwacht grotendeels het lijnenspel van de ID.4. Op één cruciale lijn na dan wel, want de ID.5 krijgt als coupé-SUV een schuiner aflopende, iets lagere daklijn.
LAGERE AUTO, HOGER SEGMENT
Naast zijn meer aerodynamische kruin wordt de ID.5 ook voorzien van een subtiel spoilertje bovenop de achterklep en licht hertekend bumperwerk vooraan. Die uiterlijke aanpassingen moeten de auto in een iets hoger segment plaatsen, en geven de ID.5 een luchtweerstandscoëfficiënt van 0.26 (of 0.27 voor de GTX) tegenover de 0.28 die de ID.4 laat optekenen. Verder blijft de ID.5 aan de buitenzijde gelijkaardig aan de ID.4, zowel qua design als qua formaat.
Binnenin vind je een cabine die eveneens doet denken aan die van de ID.4, maar dan met nog net iets mooiere materialen en net iets minder hoofdruimte. 12 millimeter minder, om precies te zijn, dus daarvan merkt de gemiddelde volwassene weinig tot niets. Verder moet de flinke wielbasis van 2,77 meter garant staan voor voldoende beenruimte en is de koffer met 549 liter verrassend genoeg iets groter dan die van de ID.4.
SPORTIEVE GTX
Onderhuids kan je de ID.5 samenstellen in drie versies: als ID.5 Pro, ID.5 Pro Performance en ID.5 GTX. De Pro en Pro Performance krijgen een enkele elektromotor op de achteras. In een ID.5 Pro produceert die 174 pk terwijl de Pro Performance 204 pk naar de achterwielen brengt.
De ID.5 GTX is misschien wel de opmerkelijkste uit het gamma, want deze versie moet net als de ID.4 GTX een sportief sausje over de elektrische SUV gieten. De GTX krijgt dan ook twee elektromotoren: eentje op de achteras en eentje op de vooras. Die leveren samen een vermogen van 299 pk, goed voor een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,3 seconden. In normale omstandigheden spreekt het systeem enkel de motor op de achteras aan, maar bij sportiever rijgedrag worden de voorwielen ook aangedreven.
CAR2X-COMMUNICATIE
Alle ID.5-versies halen hun stroom uit een accupakket van 77 kWh, dat je kan opladen aan een normale laadpaal tot 11 kW of aan een snellader tot 135 kW. In het laatste geval kan de auto tot 390 kilometer bijladen in een half uurtje, of tot 320 kilometer voor de GTX. Met een volledig volgeladen batterij kom je volgens de WLTP-cyclus zo’n 520 kilometer ver met een ID.5 Pro of Pro Performance, of zo’n 480 kilometer met de GTX.
Daarnaast krijgt de ID.5 de derde generatie van Volkswagens software voor elektrische voertuigen mee, waardoor de auto over-the-air updates kan ontvangen en extra opties op afstand geactiveerd kunnen worden. Naast de gewoonlijke veiligheidsfuncties wordt de nieuwe coupé-SUV voorzien van een Car2X-systeem, waarmee de auto binnen een straal van 800 meter informatie over de rij-omstandigheden kan ontvangen van compatibele Volkswagen-modellen en infrastructuur.
De Volkswagen ID.5 wordt in het voorjaar van 2022 bij de dealers verwacht. Prijzen zijn nog niet bekend, maar gezien zijn hogere ambities dan de ID.4 mag je verwachten dat de ID.5 zich daar een paar duizendjes boven zal positioneren.
Bron www.autofans.be