Mercedes-Benz EQS: elektrische royalty?
Met de EQS mengt Mercedes klassieke luxe met een hypermoderne aandrijving. De limousine is er in twee vermogensversies en moet 780 kilometer halen op een volle batterij. Is dit echt de S-Klasse onder de elektrische auto’s?
In tegenstelling tot andere elektrische producten van het merk met de ster – zoals de EQA, EQC en EQV – staat deze EQS niet op een bestaand platform. De ingenieurs uit Stuttgart vertrokken van een blanco blad voor het vlaggenschip van hun elektrische gamma, met als doel een bepaald Amerikaans merk uit te dagen op vlak van comfort, luxe en... rijbereik.
Vorm volgt functie
Zoals in de modernistische Bauhaus-architectuur volgt de vorm de functie. Mercedes lijkt dat alleszins als inspiratie genomen te hebben voor zijn nieuwe EQS. Niet om een eenvoudige rechthoek te creëren, integendeel. Hier is de belangrijkste functie immers de aerodynamische efficiëntie. De afgeronde en gladde vormen overheersen dus. Over kleur en smaak valt te discussiëren, maar de strategie heeft wel gewerkt. De EQS is de meest aerodynamische productiewagen ter wereld (Cx-waarde van 0,2).
Overal waar je lijkt, lijkt het wel alsof deze nieuwe elektrische Duitser in één pennentrek is getekend. Het ‘radiatorrooster’ loopt over in de lichten, die op hun beurt doorgaan naar de motorkap, de voorruit enzovoort. De motorkap opent trouwens niet, dus geen opbergvak vooraan... of toegang voor mechanische onderdelen. Gelukkig is er een klein luikje aan de zijkant om de ruitenwisservloeistof aan te vullen.
Grote ruimte
Met een lengte van 5,2 meter is deze nieuwe EQS amper 37 millimeter langer dan de gewone S-Klasse, hoewel de wielbasis zowat identiek is aan die van de S-Klasse met lange wielbasis. Dat komt alle passagiers ten goede, die op die manier optimaal kunnen profiteren van de interieurruimte. Zelfs de koffer (610 liter) is groter dan die van de S-Klasse (550 liter), en dat dus zonder extra opbergruimte vooraan.
Binnenin hangt de indruk die de nieuwe EQS maakt af van... de grootte van je portefeuille. Het enorme ‘Hyperscreen’ dat twee schermen van 12,3 duim en een centraal exemplaar van 17,7 duim verbindt, is alleen beschikbaar op de topversie. Op de prijzen komen we meteen terug. Hoe dan ook, het gaat natuurlijk om overdrijving, en vooral om een manier voor Mercedes om zijn spierballen te tonen, maar desondanks helpt het de ergonomie wel. Het verticale scherm van de S-Klasse en C-Klasse volgt het principe ‘een pagina, een functie’, maar het Hyperscreen combineert verschillende weergaves en verschillende functies.
Grote ruimte
Met een lengte van 5,2 meter is deze nieuwe EQS amper 37 millimeter langer dan de gewone S-Klasse, hoewel de wielbasis zowat identiek is aan die van de S-Klasse met lange wielbasis. Dat komt alle passagiers ten goede, die op die manier optimaal kunnen profiteren van de interieurruimte. Zelfs de koffer (610 liter) is groter dan die van de S-Klasse (550 liter), en dat dus zonder extra opbergruimte vooraan.
Binnenin hangt de indruk die de nieuwe EQS maakt af van... de grootte van je portefeuille. Het enorme ‘Hyperscreen’ dat twee schermen van 12,3 duim en een centraal exemplaar van 17,7 duim verbindt, is alleen beschikbaar op de topversie. Op de prijzen komen we meteen terug. Hoe dan ook, het gaat natuurlijk om overdrijving, en vooral om een manier voor Mercedes om zijn spierballen te tonen, maar desondanks helpt het de ergonomie wel. Het verticale scherm van de S-Klasse en C-Klasse volgt het principe ‘een pagina, een functie’, maar het Hyperscreen combineert verschillende weergaves en verschillende functies.
Toppunt van comfort
Het cliché rond Rolls-Royce wil dat het luidste geluid in hun auto’s komt van de tikkende klok op het dashboard. In de EQS is de klok digitaal en overheerst de stilte. Het akoestische comfort wordt aangevuld door luchtvering die deze berline de nodige zachtheid geeft voor een enorm ontspannen rijbeleving. Onmogelijk om gestresseerd te geraken achter het stuur van deze EQS. Zelfs niet bij manoeuvres, dankzij de standaard meesturende achterwielen die hem een kortere draaicirkel opleveren dan een A-Klasse.
Maar maak van deze EQS zeker geen sportwagen. Hoewel het elektrische vermogen – en vooral de 855 Nm koppel in ons testmodel – er een snelle auto van maakt, verkiest hij comfort, zowel voor de chauffeur als voor de passagiers achteraan. Onze test was beperkt tot een honderdtal kilometer in de omgeving van Knokke, maar we stapten niet ontgoocheld uit de EQS 580 4MATIC. Het gemiddelde verbruik bedroeg 21,7 kWh, en de boordcomputer gaf nog een resterend rijbereik van meer dan 560 kilometer aan.
Prijzen
Het vlaggenschip van Mercedes’ elektrische gamma is niet de goedkoopste. De basisversie van de EQS, de 450+, kost 117.854 euro, de 580 4MATIC zoekt zijn klanten vanaf 155.606 euro.
Conclusie
Om onze beginvraag te beantwoorden: ja, de nieuwe EQS is uiteraard de S-Klasse onder de elektrische auto’s. Hij biedt niet alleen comfort en luxe op topniveau, maar vult dat aan met technologie en een indrukwekkend rijbereik. Op papier en op de weg.
Bron www.autoscout24.be