Mercedes-Benz Vision EQXX Concept: tot 1.000 km op één laadbeurt
Bij Mercedes hebben ze het doek getrokken van één van hun relevantste conceptcars ooit: de Vision EQXX. Deze ridder in de strijd voor EV-acceptatie moet tonen waartoe de elektrische auto in staat is, en dat doet hij verrassend genoeg niet door middel van een gigantisch accupakket.
De Mercedes-Benz Vision EQXX Concept is een studiemodel in de letterlijke zin van het woord. Deze auto is namelijk geen voorbode voor een aankomend productiemodel maar wel een blauwdruk van hoe Mercedes de toekomst van de automobiel ziet. En die toekomst is naast elektrisch ook hoogtechnologisch, vederlicht en vooral aerodynamisch.
TUSSEN PINGUÏN EN RUGBYBAL
Efficiëntie was dan ook het magische woord tijdens de ontwikkeling van de Vision EQXX, en het zijn dus niet zozeer de tekenaars maar wel de windtunnel die zijn ontwerp dicteerde. Het resultaat is iets dat niet meteen doet denken aan een Mercedes maar — als we onze stoute schoenen even mogen bovenhalen — misschien eerder aan de KIA EV6… Zo heeft vooral het aalgladde, stompe frontje met zijn gladde koplampen wel wat weg van de Koreaanse EV. Ook de achterpartij vertoont met zijn doorlopende, gebogen LED-verlichting gelijkenissen, al kiest de EQXX voor een meer langgerekt design.
Nog achteraan vertoont het studiemodel een sterk aflopende coupé-daklijn, en dat doen ze deze keer niet voor de stijl. Zo moet de auto de ideale druppelvorm evenaren, al hebben we een vermoeden dat dit de hoofdruimte achterin niet ten goede zal komen. De Mercedes is achteraan trouwens niet alleen lager maar ook smaller dan vooraan: de wielen staan er zo’n 5 centimeter dichter bij elkaar. De velgen zijn ook nog eens van de gesloten soort en werden overtrokken met bandjes met lage rolweerstand. Al die gladheid werpt dan ook zijn vruchten af: met een Cw-waarde van 0,17 plaatst Mercedes deze Vision EQXX ergens tussen de pinguïn (0,05) en de rugbybal (0,18), kwestie van je er iets bij te kunnen voorstellen.
DUITS DENKWERK
Dankzij zijn revolutionaire aerodynamica moet deze elektrische auto vooral ongezien zuinig worden: Bij Mercedes spreken ze van een verbruik van 10 kWh/100 km. Ter referentie zit de gemiddelde EV tegenwoordig al snel aan een verbruik van 16 à 17 kWh. Dat dankt de Vision EQXX natuurlijk ook deels aan zijn aandrijflijn, die het voor de gelegenheid betrekkelijk sober houdt. Zo krijgt de auto slechts één elektromotor mee met een vermogen van 204 pk, ook al zijn de vermogenselectronica en de omvormer wel gelijkaardig aan die van de aankomende Mercedes-AMG Project One.
Die motor haalt zijn stroom deze keer niet uit een enorme, zware batterij, al zou je dat op basis van zijn inhoud wel denken. Het accupakket onderin deze conceptcar biedt namelijk een totale capaciteit van 100 kWh, ongeveer even veel als dat in de 2,5 ton zware Mercedes EQS. Dankzij heel wat uren aan Duits denkwerk is de batterij in de Vision EQXX echter maar de helft zo groot en 30% lichter dan een exemplaar met dezelfde inhoud. Daardoor zou een dergelijke accu volgens de ontwikkelaars ook in een stadswagen moeten passen. Het studiemodel zou er alvast zo’n 1.000 kilometer rijbereik uit moeten puren, wat zijn verbruikscijfer van 10 kWh/100 km verklaart.
VEDERLICHT EN VEGAN
Zo’n laag verbruik bereik je natuurlijk alleen door flink op het gewicht te letten, en laat net dat nu het pijnpunt van menig elektrisch model zijn. Daarom werd de EQXX vervaardigd uit flinterdun staal dat voor een minimale voetafdruk ook nog eens gerecycleerd is. De deuren bestaan dan weer uit kunststof versterkt met koolstofvezel en je sluit ze niet door middel van een handvat maar wel met een eenvoudige treklus — zoals in een racewagen — uit vegan textiel.
Bron www.autofans.be