Rijtest: Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake (2021)
Mercedes-AMG, het bedrijf achter enkele van de meest rauw klinkende V8'en in de geschiedenis van autoland. Toch kan het zichzelf sinds 2013 een andere award op de borst spelden, want samen met de A 45 AMG kwam één van de meest potente viercilinders ter wereld op de markt. Die 2-liter viercilinder met een joekel van een turbo wordt voor de nieuwe generatie A-familie ingewisseld voor een... nieuwe 2-liter viercilinder! Die M139 schopt het in de CLA 45 S tot maar liefst 421 pk. Vierhonderdeenentwintig pk, uit een viercilinder in serieproductie! Meteen een wereldrecord.
REAL DEAL
De nieuwe generatie Mercedes-AMG CLA 45 Shooting Brake is echter meer dan zijn motor. Iets dat je niet meteen over zijn voorganger kon zeggen. Want hoewel de eerste generatie CLA en CLA Shooting Brake initieel een groot publiek wisten te bekoren werd mettertijd wel duidelijk dat de gebruikte materialen, afwerking en ophanging niet op het niveau van Mercedes was. Gelukkig heeft het merk met de ster hier werk van gemaakt voor de nieuwe generatie. De nieuwe CLA Shooting Brake is een fraaie auto geworden. Met scherpe lijnen en een interieur dat niet meer gebouwd lijkt met bouwblokken uit een Fisher Price-doos.
Het AMG-sausje spreekt uiteraard voor zich. De bodykit introduceert een joekel van een voorbumper met panamerica-grille. De gigantisch koelsleuven aan weerszijden zijn dan weer zo gigantisch dat AMG er stiekem maar eentje nodig had. Waardoor de links luchtinlaat eigenlijk geen functie dient. Laat dat alvast de pret niet drukken! Want achteraan maakt Mercedes niet de fout die het op zowat al haar andere niet-AMG-modellen maakt. De CLA 45 S heeft vier einddempers en die zijn stuk voor stuk echt. Oef.
FISHER PRICE AF
Nu goed, de vorige generatie CLA was destijds geen lelijk eendje. Nee, het was vooral het interieur dat afbreuk deed aan het geheel. Stap in de nieuwe en je krijgt een hypermodern dashboard pal voor je neus met twee digitale schermen en exceptioneel fraaie ronde ventilatiemonden. Kijk, dat is al een stuk beter. De sportstoelen zitten als gegoten en het stuur komt recht uit grotere AMG-modellen. Tegenwoordig beschikt dat stuurtje trouwens over intelligente instelbare knoppen onderaan waarmee je enkele voorname functies van de wagen kan "shortcutten" op het stuur. Denk maar een een snelkoppeling voor de kleppen in de uitlaat, het ESP of een specifieke AMG-trackmodus. Rechts zorgt een draaiknopje dan weer dat je bliksemsnel kan switchen tussen comfort, sport en alle andere rijmodi.
Interieurruimte was nog zo'n kwaaltje van de vorige generatie CLA Shooting Brake. Toch vooral op de achterbank en in de koffer met een onhandige smalle laadopening. Ook daar doet de nieuwe generatie het stukken beter. Al heeft dat een simpele verklaring: de huidige CLA Shooting Brake is amper 2 centimeter kleiner dan de uitgaande C-Klasse Break! Écht compact is 'ie dus niet meer. Met zijn 1.6 ton is hij trouwens ook maar 100 kg lichter dan de uitgefaseerde Mercedes-AMG C 63 S Break met potige V8.
RALLYGENEN... IN EEN STATION
Oké, genoeg gezanikt over de meer sensibele kantjes van de nieuwe generatie CLA 45 S. Want je wil natuurlijk weten hoe van de pot gerukt AMG deze keer ging tijdens de ontwikkeling. Wel, om te starten heb je dus die maar liefst 421 pk en 500 Nm koppel sterke 2-liter viercilinder voorin. Dit vermogen weet AMG betrouwbaar neer te zetten door onder andere het blok 180 graden te draaien in de motorbaai. Nee, niet op z'n verticale as, wel op de horizontale as. Daardoor zit de inlaatkant van de dwarsgelegde motor aan de voorkant en de uitlaatkant met turbo aan de achterkant van de motorbaai. Daardoor kan de motor beter naar adem happen terwijl hij richting de rode zone van 7.000 toeren snelt.
Net zoals zijn voorganger is de viercilinder een efficiënte bruut. Hij blaast in no time door de 8 versnellingen van de automaat richting volstrekt illegale snelheden. Laat er geen twijfel over bestaan: Mercedes heeft de draad opgepikt waar Subaru en Mitsubishi 'm hebben laten liggen met de WRX STI en Lancer EVO. Mercedes, hét merk van de opgepompte viercilinder, wie had dat ooit durven denken? Toch hangt er nog een gesofisticeerd kantje aan de aandrijflijn. Zo werden de acht versnellingen exceptioneel slim gespreid: kort in de lagere versnellingen zodat je wat schakelplezier hebt op lage snelheden en langer vanaf numéro 4 zodat je op het circuit niet steeds als een malle moet schakelen.
CIJFERKANON
Door de innemende aanwezigheid van de viercilinder zou je nog vergeten dat de CLA-AMG andere substantie aan boord heeft. Het chassis, om er maar eentje te noemen, en de vierwielaandrijving, om de lijst te vervolledigen. Ze zegenen het AMG-derivaat van de CLA Shooting Brake met meerdere karakters. Want op normale snelheden gedraagt hij zich als een brave huisvader maar eenmaal de zweep erop is de hoeveelheid grip bijna hallucinant. De kanttekening die we daar evenwel bij moeten maken is dat de nieuwe generatie CLA Shooting Brake - zoals zijn dimensies al doen vermoeden - niet compact aanvoelt. De CLA 45 S Shooting Brake rijdt als een stationwagen met een overaanbod aan vermogen. De reguliere A 45 S hatchback laat zich net wat makkelijker plaatsen op de baan.
En nu we toch aan het zeuren zijn, dankzij softwarematige ingrepen kan Mercedes deze belhamel helemaal muilkorven tot een heerlijk comfortabel doetje, alleen is er geen software-oplossing voor de vrij stevige velgen met performante rubbers rondom (Pilot Sport 4's op 245/35R19). Op sommige ondergronden zorgen die voor meer rolgeluiden dan je oorkanalen lief zijn. En dan is er tenslotte nog het geluid. Dankzij strengere regels van Europa (lees: partikelfilter) produceert deze AMG zo'n synthetische klank dat je bijna zin hebt om stante pede richting Affalterbach te rijden om AMG's Head of Sound een oorveeg te geven. Vooral het fake geluid dat in de cabine wordt gestuurd is bijna lachwekkend. We houden ons hart nu al vast voor de nieuwe generatie C-Klasse AMG die zijn V8 inwisselt voor deze 2-liter viercilinder met elektrische ondersteuning.
HOEVEEL?!
Het mag duidelijk zijn, de Mercedes-AMG CLA 45 S 4MATIC+ Shooting Brake mag dan wel een volstrekt belachelijke naam hebben, qua technologisch kunnen is dit een ab-so-luut pareltje geworden. De keerzijde van dat verhaal is zijn vanafprijs. Want met een instapprijs van 77.440 euro leg je verrekt veel geld neer voor de "instap-AMG station" met maar een viercilinder. Meer nog, bij BMW rij je voor een stuk minder geld buiten met een M340i xDrive Touring die 374 pk puurt uit zijn zes-in-lijn. En als je het hebt over flukse prestaties, dan rijdt een Tesla Model 3 Performance voor nog geen 64.000 euro deze CLA volledig zoek. Zowel op de openbare weg als op het circuit. Toegegeven, dat is dan weer wel geen stationwagen.
Het toont alvast hoe niche deze CLA Shooting Brake geworden is als AMG in het huidig landschap. Wie heeft er meer dan 80.000 euro (na opties) veil voor een stationwagen met viercilinder? Ook al heeft die 421 pk? Nu goed, het is niet aan ons om de markt te zoeken voor deze AMG maar eerlijk; we hebben moeite om 'm te vinden.
CONCLUSIE
Sneller, stukken beter afgewerkt en een chassis dat een mijlensprong neemt tegenover dat van de voorganger. De nieuwe generatie CLA Shooting Brake AMG veegt de tekortkomingen van zijn voorganger compleet van tafel. Aan de andere kant verliest hij een groot deel van zijn auditieve emotie (bedankt Europa!) én is de prijs een niet te verbergen tegenargument. Bestaat er zoiets als té niche?
Bron www.autofans.be