Premium-MPV: De BMW 2 Reeks Active Tourer in vijf weetjes
De nieuwe BMW 2 Reeks Active Tourer komt eraan en die bouwt mooi verder op het succesverhaal van zijn voorganger. De Duitse fabrikant houdt dus vast aan de MPV-vorm maar combineert die met een modernere look en meer elektrificatie. Dit moet je erover weten!
BMW blijft als één van de weinige volhouders geloven in de MPV. Sterker nog: het trakteert zijn hoge 2 Reeks op een nagelnieuwe modelgeneratie met moderne technologie en meer stekkerversies, die vandaag al in première bij de dealers komen te staan. Zo moet de Active Tourer opnieuw weerwerk bieden tegen die andere Duitse premium-MPV: de Mercedes-Benz B-Klasse. Dit weten we al over BMW’s nieuwe gezinswagen.
MINI-IX
Voor het design van de nieuwe 2 Reeks Active Tourer lijken de ontwerpers heel wat afgekeken te hebben van hun elektrische vlaggenschip, de iX, waarna ze het allemaal iets toegankelijker hebben gemaakt. Zo is het radiatorrooster groter dan voorheen maar niet zo groot als dat van de iX, is de achterpartij bijna even minimalistisch en is het silhouet gelijkaardig maar net wat meer afgerond. Vooral binnenin herkennen we echter de iX-invloeden: zo krijgt ook de 2 Reeks een zwevende middenconsole met vooral haptische knoppen en kiest de MPV voor een gelijkaardig Curved Display dat het infotainmentsysteem met het bestuurdersdispay verbindt.
DUBBEL ZOVEEL PLUG-INS
In tegenstelling tot de BMW iX komt deze 2 Reeks er echter niet als zuiver elektrische versie, al is het gamma wel voldoende voorzien van stekkers. Zo krijgt de Active Tourer niet langer één maar wel twee plug-inhybrides: de 225e met 245 pk en de 230e met 326 pk. Beide versies krijgen vierwielaandrijving en moeten dankzij een accupakket van 14,6 kWh zo’n 80 kilometer ver komen. Daarnaast telt het aanbod ook een aantal mild-hybrides: de 220i met een 1.5-liter driecilinder en 170 pk en de 223i met een 2.0-liter viercilinder en 218 pk. Tot slot komen er twee basisversies zonder elektrohulp: de 218i met 136 pk sterke driecilinder en de 218d, de enige dieselversie, met 150 pk uit een 2.0-liter viercilinder.
VAARWEL, GRAN TOURER
Wat er dan weer niet meer komt is een grotere versie van deze gezinswagen. Bij de vorige generatie van de 2 Reeks stond er namelijk nog een Gran Tourer in het gamma naast de Active Tourer, maar die langere, hogere MPV geeft nu de geest. Zo kan je tegenwoordig geen 2 Reeks meer bestellen met zeven zitplaatsen en moet je het ook stellen met de maximaal 470 liter die de Active Tourer te bieden heeft — al snoepen de hybrideversies nog een paar litertjes af van de basis-2’s.
BMW 2-VERWARRING
Over die ‘2’ gesproken: dat is momenteel het enige getal dat nog voor verwarring kan zorgen binnen de rangen van BMW. Zo is tegenwoordig elk cijfer verbonden met ruwweg één model maar vallen er onder de benaming ‘2 Reeks’ maar liefst drie compleet verschillende auto’s. Zo hadden we al een 2 Reeks Gran Coupé — een soort vierdeurs coupéversie van de voorwielaangedreven 1 Reeks — is er sinds kort de 2 Reeks Coupé-zonder-Gran — een sportief, achterwielaangedreven tweedeursmodel — en krijgt nu deze gezinswagen praktisch dezelfde naam, terwijl die onderhuids meer weg heeft van pakweg de Mini Countryman of BMW X1. Volg je nog?
OF TOCH MAAR X1?
Die X1 vermelden we trouwens niet zomaar, want de compacte SUV kan binnenshuis misschien wel eens de grootste concurrent voor deze 2 Reeks Active Tourer vormen. De X1 krijgt dan wel een kleiner cijfertje, maar hij heeft ook een lagere instapprijs en toch een iets grotere koffer dan de MPV. Zo moet je voor de nieuwe 218i met automaat — want handbakken zijn er niet — en 470 liter koffervolume minstens 34.450 euro neertellen terwijl je een BMW X1 sDrive18i met automaat en 505 liter bagageruimte 450 euro minder kwijt bent. Klein verschil, maar in combinatie met de populairdere carrosserievorm van een SUV kan dat misschien wel de doorslag geven…
Bron www.autofans.be