Audi SQ5 TDI: tegen de stroom in
Audi's sportwagens en dieselmotoren zijn (helaas) een liefdesverhaal, en zoals in elke relatie zijn er ups en downs. Het model dat de eer kreeg om de ietwat ongerijmde filosofie in te luiden, was de eerste SQ5 in 2015. Maar met de komst van de nieuwste generatie was hij overgeschakeld van diesel op benzine. Nadat de grote SQ7 en SQ8 dezelfde keuze hebben gemaakt... verandert de SQ5 weer van gedachten. Volg je nog?
Sportolie
De Audi SQ5 deed dat trouwens niet alleen, want hij werd massaal opgevolgd door de S4, S5, S6 en S7, die allemaal dezelfde 3,0-liter V6 diesel delen. Voor de kenners onder u: dit is hetzelfde blok dat in 2015 helemaal in was voor de compacte SUV. Er werd echter een reeks verbeteringen in aangebracht. Zo krijgt hij bijvoorbeeld gesmede stalen zuigers, nieuwe injectoren, een binnenin de V geplaatste turbo en een nieuwe elektrische supercharger die de gaten onderin het koppel helpt te verkleinen.
Het resultaat is echter nog steeds 341 pk en 700 Nm koppel. Hoewel dat identiek is aan de cijfers die de vorige generatie liet optekenen, zijn de prestaties minstens even indrukwekkend. De 100 km/u wordt bereikt in 5,1 seconden, drie honderdsten van een seconde sneller dan de benzineversie. Voor de rest is de SQ5 standaard voorzien van een luchtvering die 30 mm lager is dan de conventionele Q5 en kan de Quattro-vierwielaandrijving worden uitgerust met een actief achterdifferentieel.
Worden we voor de gek gehouden?
Oh ja, en om moeder natuur een plezier te doen – of haar tenminste wat minder pijn te doen – is de grote V6 uitgerust met milde hybridisatie van 48-volt en een riemaangedreven starter-alternator. Dat micro-hybridesysteem drijft ook de eerder genoemde elektrische supercharger aan. Slim.
Tot slot verschilt deze nieuwe SQ5 qua uiterlijk nauwelijks van gelijk welke Q5 S-Line. Aan de voorkant vinden we dezelfde bumper en dezelfde grote velgen zijn aanwezig in de wielkasten. Als je de ‘SQ5’- of ‘S’-logo's niet overal zou zien, zou je er geen twee keer naar omkijken. Nou ja, behalve aan de achterkant, want deze sportieve SUV heeft de vier uitlaatpijpen die inmiddels verplicht zijn doorheen het S-gamma van Ingolstadt. Er is echter een addertje onder het gras: deze achterpijpen zijn...nep! En om de kers op de taart te zetten: het gebrul van de motor is ook nep omdat het slechts een resonantiebox is. Echt waar, Audi...
Verbazend sportief
Met alle magie die Audi op zijn zogenaamd sportieve SUV lijkt te hebben losgelaten, verwacht je dan ook niet veel zodra je achter het stuur kruipt. Maar laten we eerlijk zijn, ondanks zijn twee ton op de weegschaal doet dit oliedrinkende monster het zo slecht nog niet. In scherpe bochten zal hij altijd rechtuit willen gaan, maar door de 'kalm bij het insturen, sterk bij het uitsturen'-benadering toe te passen, slokt deze SQ5 letterlijk het asfalt op.
Bovendien lijkt zijn motor nooit een tekort aan koppel te hebben, en die worden bekwaam naar het asfalt gebracht door het Quattro-systeem en het optionele actieve differentieel. Maar het meest indrukwekkende deel merk je pas wanneer je het tempo verlaagt. De demping is nog steeds vrij stevig – hoewel de filtering goed is afgesteld – maar de sportieve SUV bootst nu het gedrag na van zijn minder gespierde broers. Hetzelfde geldt voor zijn dorst naar brandstof. Met een ei onder de voet zagen we het verbruik dalen tot 6,4 l/100 km. Dit was onmogelijk met de oude V6 benzinemotor...
Excuseer?
De nieuwe SQ5 TDI vind je vanaf € 75.540 in de catalogus, terwijl de Sportback-versie die we hier testen € 77.640 kost. Zoals gebruikelijk bij Audi, sportief of niet, biedt het instapmodel u een kale auto. Zelfs de achteruitrijcamera is een optie, en dat zegt in dit segment best veel! Dit betekent dat onze testauto, die matig was uitgerust, net boven de kaap van €100.000 uitkwam.
Conclusie
Sinds de overwinningen op Le Mans met V8 en V12 TDI's, doet Audi zijn best om ons te overtuigen van de sportiviteit van diesel. Helaas voor hen zijn de tijden veranderd. Bovendien wordt een sportwagen verondersteld een viscerale ervaring te bieden en deze SQ5, ondanks zijn magische trucs, mist dat doel.
Bron www.autoscout.be