EU wil verbruik en uitstoot plug-inhybrides nauwkeuriger meten

volvo_xc60_model_year_2022_plugin.jpg

Het debat omtrent de verbruiks- en uitstootcijfers van plug-inhybrides krijgt een officieel staartje. De Europese Unie is namelijk van plan om de meetmethode voor de impact van stekkerhybrides grondig te hervormen. Daarbij zouden ook data uit de praktijk een rol gaan spelen.

Ook op de redactie hebben we inmiddels al geleerd om de cijfers die een constructeur vrijgeeft over het verbruik en de uitstoot van zijn plug-inhybride modellen met een flinke korrel zout te nemen. Daar wordt vaak gepronkt met getallen tussen de 1 en de 2 l/100 km, maar om die ook écht op de boordcomputer te zien verschijnen zou je de auto eigenlijk zo goed als uitsluitend elektrisch moeten rijden. Dat krijgt in de praktijk bijna niemand voor elkaar, en dus liggen het verbruik en de uitstoot in realiteit soms wel vier keer hoger dan de theoretische cijfers doen geloven.

CO2-DOELSTELLINGEN

Daar wil de EU binnenkort iets aan gaan doen, of toch als we de geruchten mogen geloven. Volgens persagentschap Reuters hebben namelijk twee betrouwbare bronnen — één ambtenaar van de Europese Commissie en één topman binnen het ACEA, de Europese federatie voor automobielfabrikanten — bevestigd dat er momenteel gewerkt wordt aan een nieuw amendement aan de Euro 6-emissienorm. Dat zou nog meer praktijkdata aan de testcyclus voor het verbruik en de uitstoot van auto’s willen toevoegen, wat met name op plug-inhybrides een grote impact zou kunnen hebben. De nieuwe meetmethode zou de ‘utiliteitsfactor’ — de afstand die een stekkerhybride zuiver elektrisch kan afleggen — nauwkeuriger gaan bepalen op basis van verbruiksmeters in testvoertuigen.

Ook de huidige meetmethode vertrouwt voor de volledigheid al aanzienlijk meer op praktijkdata sinds de WLTP-cyclus de fakkel overnam van het oude, al compleet utopische NEDC. Dat leidde al tot soms verrassend accurate cijfers voor auto’s met enkel een verbrandingsmotor, al blijft vooral de PHEV een moeilijk testsubject. Volgens de bronnen zou de aangepaste meetmethode zijn opwachting maken in 2025. Dat zou slecht nieuws zijn voor heel wat autoconstructeurs die nu sterk inzetten op plug-inhybrides, want die zouden de jaarlijkse CO2-doelstellingen wel eens kunnen missen indien hun uitstootcijfers plots de hoogte in schieten.

Bron www.autofans.be

volvo_xc60_model_year_2022_plugin.jpg