BMW 4 Reeks Gran Coupé: alles voor de looks
De BMW 4 Reeks heeft een nieuwe Gran Coupé-variant met een onderscheidend uiterlijk door de toevoeging van twee deuren en een grotere laadklep. Heeft deze vijfdeurscoupé, afgezien van zijn uiterlijk, meer te bieden dan een 3 Reeks?
In zijn onverzadigbare jacht op niches in de automarkt is BMW de grondlegger geweest van verschillende autosegmenten. Denk maar aan de befaamde SUV-Coupé die ontstond uit de geboorte van de X6 of de vier- en vijfdeurs coupés - ook al deed Mercedes al mee - met de 4 Reeks Gran Coupé als speerpunt van de verkoop. Met de vernieuwing van de Coupé, geldt hetzelfde voor de Gran Coupé.
Makkelijker verteerbaar
Aangezien dit slechts een nieuwe versie is van een reeds bestaand model, is het niet echt mogelijk aan te geven wat er nieuw is. Opmerkelijk is wel dat de nieuwe Gran Coupé, in tegenstelling tot zijn broers en zussen met hetzelfde nummer, verzonken handgrepen heeft die hij deelt met zijn elektrische variant, de i4. Voor de rest zijn de designelementen overgenomen van de 4 Reeks Coupé met - jawel - die enorme verticale grille die de iets andere voorbumper domineert.
Dat gezegd hebbende, moet worden opgemerkt dat de vijfdeurs coupélijn iets meer samenhang brengt in het ontwerp uit München. Dit is vooral te danken aan de verder naar achteren aflopende daklijn en de korter ogende achterpartij. Waar de achterzijde van de Coupé dus zwaar en lang oogt, ziet die van de Gran Coupé er veel strakker en dynamischer uit. In vergelijking met zijn voorganger groeit deze nieuwe 4 echter met 145 mm, terwijl zijn wielbasis met 41 mm toeneemt.
Knip- en plakwerk
Binnenin zouden we liegen wanneer we zeggen dat er grote verschillen zijn. De transformatie is simpel: de hele cockpit is rechtstreeks overgenomen van de 4 Reeks Coupé, terwijl die er op zijn beurt uitziet alsof hij het heeft overgenomen van de 3 Reeks. De opmerkelijkste verandering schuilt natuurlijk in de achterbank. Je vindt er nu 5 zitplaatsen en een respectabele hoofdruimte dankzij een lage zit, en er is vooral meer beenruimte dankzij de vergrote wielbasis.
Daarnaast moet worden opgemerkt dat de achterbank in drie delen kan worden opgeklapt (standaard) en dat het volume van de bagageruimte is vastgelegd op 470 liter, 10 liter minder dan bij zijn voorganger. Ten slotte biedt een grote gemotoriseerde achterklep een veel betere toegang tot de laadruimte dan het berline-kofferdeksel van de coupé.
Mild Hybrid… of toch bijna
Net als de designelementen en het interieur is ook het motorenpalet rechtstreeks overgenomen uit de catalogus van de kortere 4 Reeks, wat weinig verwonderlijk is. Er is één 190 pk sterke diesel (420d), terwijl de benzinemotoren verdeeld zijn over de 420i (184 pk), 430i (245 pk) en de M440i met zijn sublieme, 374 pk sterke zes-in-lijnmotor. De achttrapsautomaat van ZF wordt in het hele gamma gebruikt, terwijl alleen het instapmodel met benzine niet leverbaar is met xDrive vierwielaandrijving.
Verwacht in tegenstelling tot de 3 Reeks echter geen plug-inhybride in het gamma van de 4. De enige 'groene' hulp is de 48-volt milde hybridisatie, maar die is alleen beschikbaar op de dieselversie en de zescilinder benzinemotor.
Dynamisch potentieel
Voor de gelegenheid testen we eens een instapversie. Eén ding wordt daarin meteen duidelijk: ondanks zijn 184 pk moet onze 420i Gran Coupé hard werken om een constant tempo aan te houden. Het moet gezegd worden dat de viercilinder motor niet echt geholpen wordt door de automatische versnellingsbak, die aarzelt bij vlot rijden en soms traag terugschakelt.
Dat is jammer want de 4 Reeks, Gran Coupe of niet, heeft een dynamisch sterk chassis – meer nog dan de 3 Reeks. De besturing is nauwkeurig, de voorkant heeft pit en de carrosserie lijkt alle bewegingen briljant onder controle te houden. Zijn achilleshiel is zijn gewicht van bijna 1,7 ton en, op ons M Sport-model, zijn ietwat stugge ophanging. Wat het brandstofverbruik betreft hadden we moeite om onder de 8,5 l/100 km te komen, en dat uiteraard in rustige rijomstandigheden.
Onverslaanbaar
Als je de catalogus bekijkt, dan zou je verwachten dat deze grotere, meer leefbare versie van de 4 Reeks meer kost. Niets is echter minder waar, want de 4 Gran Coupé is verrassend genoeg… lager geprijsd dan de Coupé! Aan 46.400 euro betekent dat een besparing van zo’n 1.500 euro. Je vraagt je af wie er nog voor de Coupé zal kiezen...
Conclusie
De nieuwe 4 Reeks Gran Coupé zet het succes van zijn tweedeurs broers en zussen voort met een dynamisch chassis en een bijzonder goed afgewerkt interieur. Zijn pluspunten zijn dus te vinden in de binnenruimte, en in de esthetiek.
Bron www.autoscout24.be