Audi stopt per direct met verkoop diesels in Nederland
De beslissing past in de vernieuwde motorenstrategie van het Zuid-Duitse merk in Nederland. 'Het is een direct gevolg van de sterk afnemende vraag naar zelfontbranders in het premiumsegment', zegt de Nederlandse Audi-importeur.
Vorig jaar had amper 1 procent van alle nieuwe Audi's in Nederland een dieselmotor. De combinatie van de 'te verwachten marktontwikkelingen en het fiscale klimaat voor de komende jaren' hebben aan de beslissing bijgedragen.
De Nederlandse automarkt is op geen enkele manier vergelijkbaar met die in ons land. Hoewel het land veel meer inwoners telt dan België, worden er in ons land jaarlijks veel meer nieuwe wagens verkocht. Daar komt nog bij dat de premiummerken BMW, Mercedes-Benz en Audi in ons land vorig jaar alle drie in de top vijf van beste verkochte merken stonden.
Dieselauto's zijn in Nederland totaal uit de gratie. Vorig jaar kelderde de verkoop met de helft tot amper 7.000 exemplaren: een marktaandeel van amper 2 procent, tegenover ruim 23 procent in ons land.
In Nederland wordt de top vijf gevormd door Volkswagen, Kia, Toyota, Skoda en Peugeot. Audi eindigde in Nederland vorig jaar op de 13de plek met een verkoop van iets meer dan 12.000 nieuwe auto's: minder dan de helft van het aantal Audi's dat importeur D'Ieteren hier wist te slijten.
Volgens D'Ieteren-woordvoerder Jean-Marc Ponteville is het einde van de Audi met een dieselmotor in België nog niet in zicht. 'Diesels hebben zeker voor zakelijke rijders die veel kilometers maken nog zeker hun waarde. Ze stoten ook minder CO2 uit dan auto's op benzine', zegt Ponteville.
Een gelijkaardig besluit als in Nederland is volgens de D'Ieteren-woordvoerder dan ook pas te verwachten 'als de overheid, het Audi-hoofdkantoor in Ingolstadt of de klant besluit dat het gedaan is met diesels'.
Bron www.tijd.be