BMW X7 krijgt gespleten snuit en gebogen scherm (2022)

bmw_x7_m60i_facelift_2022_1.jpg

BMW trakteert zijn grootste SUV op een facelift, al is het nog de vraag of je dit wel zo kan noemen. De snuit van deze X7 lijkt namelijk niet zozeer strakgetrokken maar eerder uiteengetrokken. BMW lanceert daarmee de nieuwe look van zijn 7-modellen, en integreert meteen ook een moderner interieur.

Bij zijn lancering in 2018 was de BMW X7 al niet het minst controversiële model van de Duitsers. Zo was zijn formaat er duidelijk om de Amerikaanse markt gelukkig te stemmen, en nam de enorme grille de Chinese klanten voor zijn rekening. Enkel de koplampen herinnerden ons aan BMW’s uit een eenvoudiger verleden, maar ook die brengen de ontwerpers met deze update in lijn met de rest van het design.

BMW X7 ‘CACTUS’

Voor het eerst krijgen we namelijk het nieuwe front te zien dat voortaan de modellen van de 7-serie zal sieren. De vele plaagplaatjes van de aankomende 7 Reeks en i7 logen er dus ook al niet om: BMW verdeelt zijn koplampen er over twee verdiepingen. Dat levert een totaalplaatje op dat — los van de nog steeds omvangrijke en nu zelfs optioneel verlichte grille — wat doet denken aan de modellen van Citroën. De LED-wenkbrauwtjes zijn aanvankelijk even schrikken, maar net als bij die Franse excentriekelingen geloven we dat we uiteindelijk ook wel aan de nieuwe look van deze Duitser zullen wennen.

Het interieur vraagt meteen minder gewenning, want dat grijpt terug naar de minimalistische cabine van de iX. Daarbij lijken ze nu ook bij BMW finaal afscheid genomen te hebben van de fysieke knop, en schuilt het merendeel van de functionaliteit in het zogenaamde ‘Curved Display’. Dat combineert het 12,3 inch grote bestuurdersdisplay met een aanraakscherm van 14,9 inch tot één doorlopend paneel. Het infotainmentsysteem draait daarbij op de achtste generatie van BMW’s iDrive-interface, dat je als vanouds kan bedienen via aanrakingen, spraak, gebaren of met de lekker ouderwetse draaiknop in de middenconsole.

GROTERE SLOFFEN

In het motorengamma van de X7 vinden we nog steeds de xDrive40i op benzine en de xDrive40d op diesel, allebei met de nodige vierwielaandrijving dus. Beide versies mogen dan wel dezelfde naam als voorheen dragen, maar de motoren zelf werden flink onder handen genomen. Zo werden zowel de prestaties als de efficiëntie van de twee 3.0-liter zes-in-lijnmotoren herbekeken, en werden de blokken voorzien van 48V mild-hybridehulp. Die gooit op zich al 12 pk en 200 Nm extra in de strijd, en samen met de andere ingrepen piekt de xDrive40i voortaan op 380 pk en 540 Nm koppel en de xDrive40d op 352 pk en pak-‘m-beet 720 Nm.

De belangrijkste wijziging vindt echter onder de M-noemer plaats, want de M50i moet wijken voor een M60i. Het gewoonlijke 4.4-liter V8-blok blijft daarbij behouden, maar dankzij de elektrohulp van hierboven produceert deze topversie nu 530 pk en 750 Nm koppel. Bovendien krijgt hij onder andere ook de actieve rolstabilisatie, een M-sportdifferentieel achteraan en 21-duimsvelgen standaard mee. Optioneel kan je op de X7 verder nog velgen tot maar liefst 23 inch groot bestellen, volgens BMW meteen de grootste sloffen uit zijn geschiedenis. Je ziet ze live in actie vanaf augustus 2022, want dan start de productie van deze X7-facelift.

Bron www.autofans.be

bmw_x7_m60i_facelift_2022_1.jpgbmw_x7_m60i_facelift_2022_2.jpgbmw_x7_m60i_facelift_2022_3.jpg