Elektrische auto’s niet goedkoper wat reparaties betreft

EV_herstelkosten.jpg

Hoewel fabrikanten vaak beweren dat het onderhoud van een elektrische auto goedkoper is dan dat van een wagen met een verbrandingsmotor, spreekt een analyse van Opteven, een specialist in mechanische garantie in Europa, dit tegen.

Autofabrikanten stellen regelmatig dat de elektrische auto goedkoper is op vlak van onderhoud en reparatie. Om dit argument kracht bij te zetten, benadrukken ze het feit dat de mechanische componenten zijn teruggebracht tot het minimum (o.a. geen versnellingsbak), dat de elektromotor eenvoudig is en een buitengewone levensduur heeft of dat de elektrische auto minder sletig is dan wagens met een verbrandingsmotor (remmen). Deze beweringen worden echter deels tegengesproken door de specialist in mechanische garantie en assistentie in Europa, Opteven.

Opteven geeft aan dat volgens hun berekeningen de gemiddelde kosten per pannegeval 782 euro bedragen voor een elektrische auto tegenover slechts 730 euro voor een auto met een verbrandingsmotor op benzine. Een verschil dat duidelijk botst op de eerdere beweringen. Volgens de specialist die duizenden Europese automobilisten bijstaat, zouden de storingen vooral te wijten zijn aan 12V-batterijen (ja, die zit ook in een elektrische auto), het hoogspanningspakket of elementen en accessoires met betrekking tot het opladen van de voertuigen. Opteven geeft ook aan dat tijdens het eerste levensjaar van de elektrische auto vooral interventies aan kabels en connectoren veelvuldig voorkomen.

Snellere slijtage van bepaalde elementen

Volgens Opteven lijdt het geen twijfel dat de elektrische auto op zeer lange termijn betrouwbaarder zal zijn in vergelijking met thermische modellen, maar de organisatie merkt op dat deze voertuigen meer elektronische en programmeerproblemen ondervinden. Het onderzoek bevestigt dat elektrische auto’s inderdaad minder remblokken verbruiken, maar dan weer meer slijtage van de banden veroorzaken (gezien het hogere koppel). Opteven geeft ook aan dat zijn pechverhelpingsdiensten ook vaker worden ingeschakeld voor lekke banden dan voor auto’s met verbrandingsmotoren.

Met betrekking tot de (gevreesde) autonomie van het accupakket geeft een ander onderzoek van YouGov op verzoek van Opteven aan dat in 60% van de gevallen de door de fabrikant beloofde capaciteit correct is tussen 80% en 100% wanneer de auto nieuw is. Na een jaar gebruik zegt 70% van de gebruikers dat ze geen significante afname van het bereik van hun voertuig opmerken. De elektrische auto zou dus op de lange termijn de goede keuze zijn, al moeten we toegeven dat we daarvan nog niet helemaal overtuigd zijn…

Bron www.gocar.be

EV_herstelkosten.jpg