Is de zwarte doos in auto’s een verklikker?

zwarte_doos.jpg

 

De zwarte doos is een klein toestel dat bestand is tegen brand, water en schokken en voorzien is van een datalogger. Ze wordt al langer gebruikt in de luchtvaart, waar ze bijdraagt (wanneer ze wordt gevonden) om de oorzaak van een crash te verklaren. Voortaan is ze ook verplicht in nieuw gehomologeerde auto’s (bijvoorbeeld de Peugeot 408 die net is gepresenteerd), terwijl ze vanaf 2024 algemeen verplicht is voor alle nieuwe auto’s, zelfs die gehomologeerd werden vóór 6 juli 2022. Voor tweedehandswagens daarentegen geldt deze maatregel niet.

De aanwezigheid van deze zwarte doos stelt de autoriteiten in staat om het rijgedrag van automobilisten een paar seconden voor een gebeurtenis, zoals een ongeval, in detail te analyseren. Het is daarmee mogelijk om de snelheid, acceleratie, remkracht, gebruik van richtingaanwijzers, gebruik van de telefoon tijdens het rijden en het dragen van de veiligheidsgordel, de botskracht, het motortoerental, de helling van het voertuig of de GPS-gegevens van het voertuig te kennen, tot 30 seconden voor de impact en 10 seconden erna. De verzamelde gegevens zijn erg breed en we kunnen ons dus terecht afvragen of automobilisten niet zullen worden bespioneerd, zoals dat tegenwoordig reeds het geval is met hun mobiele telefoons. Conversaties aan boord worden echter niet geregistreerd, zoals dat het geval is in een vliegtuig. Dat lijkt een kwestie van privacy.

Bespioneren? Niet echt!

Van spionage is echter geen sprake, want deze Europese richtlijn (2019/2144) heeft als doel de verkeersveiligheid te verbeteren en komt er dus niet om de automobilisten onder toezicht te plaatsen. Het gebruik van de gegevens van de zwarte doos zal daarom alleen mogelijk zijn in het geval van een ernstig ongeval en wanneer er geen getuige is die de partijen kan helpen bij het bepalen van de verantwoordelijkheid voor het ongeval. Europa is dus heel duidelijk: de autoriteiten – de politie dus – zullen bij een onverwachte wegcontrole geen toegang hebben tot de gegevens. De aanpak is dan ook anders dan bij vrachtwagens (schijven).

Belangrijk detail: alleen onderzoekers en gerechtelijke instanties zullen toegang hebben tot de gegevens en dus geen verzekeraars, wat belangrijk is. De gegevens kunnen ook worden gedeeld met VIAS, maar op een volledig anonieme en kwantitatieve manier voor analyse- en onderzoeksdoeleinden.

Een begin

De integratie van de zwarte doos is nog maar het begin en maakt deel uit van een groot aantal veiligheidsmaatregelen die de Europese Commissie de komende jaren wil implementeren. Ook al is er weinig over gezegd, werd in 2021 al de On-Board Fuel Consumption Meter (OBFCM) verplicht om verbruiks- en vervuilingsgegevens te verifiëren om de consumenten te beschermen in geval van fraude (dieselgate).

In de nabije toekomst zullen echter nog andere apparaten worden geïntroduceerd. Er komt het Automatic Speed Adjustment System (ISA), maar ook een interface voor het monteren van een blaastest om starten mogelijk te maken, een waarschuwing voor slaperigheid en/of afleiding, een achteruitrijhulp (detector of camera). Een reeks apparatuur die volgens de Commissie stappen zijn in de richting van autonoom rijden, maar die in ieder geval de prijzen van onze auto’s nog meer zal verhogen. En ook hun reparaties.

Bron www.gocar.be

zwarte_doos.jpg