Automatische mini-brandblusser voor elektrische auto’s

e-bulb.png

Een brand in de accu van een elektrische auto is vaak zeer moeilijk te doven door de brandweer. Daarvoor kan de E-Bulb een oplossing brengen door te fungeren als automatische mini-brandblusser in de batterij zelf. (foto: JOB E-Bulb)

Accubranden in elektrische auto’s halen vaak het nieuws omdat ze zeer spectaculair zijn. Eens de batterijcellen oververhit zijn, krijg je namelijk een kettingreactie die het hele accupakket in de fik zit, met daarbij zeer hoogoplopende temperaturen die de brandweer zeer moeilijk onder controle krijgt. Meestal is het protocol de wagen minstens 24 uur (of langer indien nodig) in een waterbak te dompelen tot alles volledig is gedoofd. Een andere oplossing bestaat niet.

Met het groeiend aantal elektrische auto’s leidt dat uiteraard tot ongerustheid. Zo worden EV’s al geweerd uit sommige ondergrondse parkeergarages uit vrees dat een onblusbare batterijbrand het hele gebouw in lichterlaaie kan zetten.

Glazen ampul

Nu staat ook op dit vlak de technologie niet stil. Het Duitse bedrijf Job, dat actief is op vlak van brandbeveiliging met onder andere sprinklersystemen, ontwikkelde een mini-brandblusser die een beginnende brand in de accu meteen én automatisch kan bestrijden. Dat is inderdaad uiterst belangrijk om die gevreesde kettingreactie tussen de batterijcellen te voorkomen, zodat de accubrand nog wel ingeperkt kan worden.

Deze E-Bulb van Job bestaat uit een minuscule glazen ampul die is geplaatst in een thermozekering van brandvertragende kunststof. Als de temperatuur oploopt boven het kritische niveau 165 graden, barst de ampul en wordt een mechanisme geactiveerd dat het circuit onderbreekt en accusegmenten uitschakelt. Daarnaast spuit de ampul ook een vloeistof in de thermische zekering, die de vlambogen dooft en op die manier fungeert als mini-brandblusser in de batterij.

Thermal runaway

Belangrijk hierbij is dus het preventieve karakter van de E-Bulb, die de brand in de kiem moet smoren en zo voorkomt dat er een situatie van een ‘thermal runaway’ of een oncontroleerbare accubrand ontstaat.

Job test de E-Bulb momenteel in verschillende prototypes en gaat ervanuit dat het systeem tegen 2024 klaar is voor een marktintroductie en weldra tot de standaarduitrusting van alle elektrische auto’s zal behoren. Dit systeem kan inderdaad een volgende hinderpaal wegnemen die de doorbraak van de elektrische auto kan vertragen: het brandgevaar, wat er op zijn beurt voor kan zorgen dat EV’s weer welkom zullen zijn in alle ondergrondse parkeergarages.

Bron www.gocar.be

e-bulb.png