Volkswagens 1.5 TSI-motor krijgt update voor Euro 7-norm
Het 1.5 TSI-blok van Volkswagen is tegenwoordig al een pareltje van zuinige Gründlichkeit, maar alles kan beter. Sterker nog: alles moét beter met de Euro 7-norm voor de deur, en daarom trakteren de Duitsers hun wereldmotor op een update. Binnenkort wordt de 1.5 nog wat efficiënter, en kan je het blok ook terugvinden in plug-inhybrides.
De vraag heeft je ongetwijfeld ook al menig een slapeloze zomernacht bezig gehouden: waarom vertrouwen heel wat van de plug-inhybrides binnen de VW-groep nog op de oude 1.4 TSI, terwijl er al jaren een efficiëntere 1.5 TSI in het gamma staat? Je bent niet alleen, maar binnenkort hoeven we ons die vraag niet meer te stellen. Volkswagen geeft zijn 1.5-blok namelijk een update, en die maakt het blok niet alleen geschikt voor de aankomende Euro 7-norm maar ook voor gebruik in plug-inhybride aandrijflijnen.
HANDEN IN HET HAAR
Heb je je die vraag nog niet gesteld, dan behoeft Volkswagens ‘EA 211 Evo’-motor misschien enige inleiding. Het 1.5-blok werd in 2017 in gebruik genomen als doorontwikkeling op de 1.4 TSI, die dus nog steeds in de meeste plug-inhybrides aan bod komt. Ondanks zijn grotere cilinderinhoud slaagt het blok toch in een lagere uitstoot dankzij wat slimme technologie. Zo kan het de twee middenste cilinders uitschakelen wanneer er weinig vermogen gevraagd wordt, en werkt de motor volgens de principes van de Millercyclus. Daarbij past het systeem allerhande slimme trucjes toe op zijn kleppenafstelling, waardoor het niet alleen de lucht in de cilinders maar ook die in het inlaatspruitstuk samendrukt. Een nogal technische uitleg en een paar handen in het haar later leidt dat tot minder uitstoot.
Met al zoveel denkwerk in die 1.5, kan je je wel voorstellen dat er vooral wat optimalisaties nodig waren om het blok aan de Euro 7-normen te laten voldoen. De motor behoudt dan ook het grootste deel van zijn naam, maar gaat gewoon ‘EA 211 Evo2’ heten. Daarbij hebben de ingenieurs de cilinderuitschakeling wat verfijnd en hebben ze de cilinderwanden gecoat met plasma — echt waar — om wrijving met de zuigers te verminderen. Bovendien zitten de partikelfilter en de katalysator voortaan samen in één geheel dichter tegen de motor, wat niet alleen efficiënter is maar ook het gebruik van edele metalen moet beperken.
PLUG-IN EN E-FUEL
Bovendien vermeldt Volkswagen voor het eerst de mogelijkheid van een plug-inhybride op basis van deze 1.5 TSI. Ze geven zelfs al een concreet cijfertje mee, want volgens het persbericht zou een dergelijke aandrijflijn vermogens tot 272 pk kunnen produceren. Dat is meteen meer dan de huidige stekkerhybrides op basis van de 1.4 kunnen ophoesten, want die houden het op maximaal 245 pk. Ook de hernieuwbare brandstoffen worden trouwens niet vergeten, de zogenaamde e-fuels. Ook die zou de vernieuwde 1.5 voortaan kunnen slikken.
We zullen de EA 211 Evo2 voor het eerst aan het werk zien in het vooronder van de Volkswagen T-Roc, die recent nog een facelift kreeg. Nadien zal de update naar verwachting snel doorsijpelen naar de rest van het gamma, inclusief dus de plug-inhybrides.
Bron www.autofans.be