Verkeersbelasting en BIV op elektrische auto’s?
Terwijl de doorbraak van de elektrische auto nog op gang moet komen, kijken de overheden nu al uit hoe ze daar geld uit kunnen kloppen ter compensatie van het verlies aan inkomsten uit de verkoop van fossiele brandstoffen. Zwitserland en Noorwegen kondigden reeds een extra belasting op elektrische auto’s aan. Wanneer zullen de andere landen volgen?
De auto is zoals geweten een gouden melkkoe voor de overheid. Men wil hem graag verbieden, maar tegelijk is de geviseerde vierwieler een belangrijke en makkelijke bron van inkomsten voor de Staat, via een resem aan belastingen die ze niet graag verloren ziet gaan.
Reken maar mee. In België betaal vooraleerst 21% BTW op de aankoop van je wagen. Daarna volgt er een belasting op inverkeerstelling (BIV) als je de auto inschrijft. En vervolgens mag je jaarlijks de verkeersbelasting ophoesten. En daar stopt het niet, want elke keer als je de tank volgooit, roomt de Staat daar nog eens makkelijk de helft vanaf via BTW en accijnzen op de brandstof.
Miljoenen aan belastingen verloren
In het kader van de Green Deal die Europa aanging om tegen 2050 klimaatneutraal te worden, moet binnenkort de klassieke auto met een verbrandingsmotor in de showrooms plaats ruimen voor voertuigen met een elektrische aandrijving. Dat betekent echter ook dat de Europese landen vanaf 2035 voor miljoenen euro’s aan taksen op de verkoop van benzine en diesel aan hun neus zien voorbijgaan.
Niet onverwacht worden er plannen gesmeed om dat enorme verlies aan inkomsten te compenseren. Vanuit het standpunt van de overheid is de makkelijkste oplossing deze nieuwe vormen van vervoer – dus de elektrische auto – gewoon een platte vorm van belasting op te leggen. In elk Europees land wordt daarover waarschijnlijk al nagedacht, maar Zwitserland is het eerste land dat een concrete hervorming van de autofiscaliteit aankondigt waarbij de elektrische wagens extra zullen worden getaxeerd.
Eerder kondigde ook Noorwegen al aan dat de regering het fiscaal beleid wil bijsturen met opnieuw een belasting op de aankoop van nieuwe elektrische voertuigen, terwijl die tot op heden waren vrijgesteld van BTW.
Ook in België?
Noteer dat in Vlaanderen elektrische auto’s momenteel nog vrijgesteld zijn van belasting op inverkeerstelling (BIV) en verkeersbelasting en dat ook Brussel en Wallonië daarvoor een gunsttarief hanteren. Maar de vrees bestaat dat ook onze overheden de piste van Zwitserland en Noorwegen zullen volgen en de elektrische auto’s op termijn bijkomende belastingen zullen opleggen. De overheidsbegroting moet namelijk kloppen na het verlies aan inkomsten op BTW en accijnzen op brandstoffen. En dus wordt wellicht nogmaals in de zakken van de consument gezeten, die de rekening dus dubbel zal betalen. Eerst moet hij een dure elektrische auto kopen en daarna wordt hij daar nog eens extra op belast ook. Dat lijkt niet meteen de goede manier om een draagvlak te creëren voor de overgang naar elektrisch rijden.
Bron www.gocar.be