Elektrische auto opladen binnenkort duurder dan benzine tanken
De stijgende elektriciteitsprijzen hebben een serieuze impact op het opladen van elektrische auto’s. In Groot-Brittannië gaat zo’n oplaadbeurt vanaf 1 oktober zelfs meer kosten dan een volle tank benzine, en da’s niet het enige land waar dit realiteit wordt.
Sinds het losbreken van de oorlog in Oekraïne is de prijs van energie geëxplodeerd en de gevolgen daarvan laten zich alsmaar meer voelen. Denk aan de vele gezinnen die hun energiefactuur niet meer kunnen betalen, maar ook aan mensen die voor een elektrische wagen hebben gekozen. Zij gaan zich serieus in hun koffie verslikken, want hoewel de kostprijs van het gebruik van zo’n EV traditioneel lager ligt dan van een auto op benzine of diesel, wordt het omgekeerde waar.
Onaangename verrassing
De RAC (Royal Automobile Club), het equivalent van Touring of de VAB maar dan in Groot-Brittannië, heeft het probleem onderzocht en kwam tot een bevinding die EV-rijders doet huiveren. Vanaf 1 oktober zal het opladen van een elektrische auto immers meer kosten dan het voltanken van een conventioneel model met benzine of diesel in de leidingen.
Waar gaan we naartoe?
Kijken we naar de prijs per KWh, dan zal die bij de Britten stijgen van £0,50 (€ 0,58) naar £0,86 (€ 1). Om 400 kilometer te reizen, komen we uit op ongeveer £50 of € 59. Rekening houdend met de huidige (zeer dure) brandstofprijzen wordt rijden op elektriciteit dus effectief duurder dan dezelfde afstand afleggen in een benzineauto.
Snelladen bij oplaadpunten maakt zelfs nog armer, want de RAC schat dat een rit van 400 km met een elektrische SUV zoals een Jaguar I-Pace maar liefst 99 pond (115 euro) gaat kosten.
En in België?
Ook in België wordt het verschil tussen de kosten voor het opladen van een elektrische auto en die voor een volle tank benzine of diesel kleiner. De prijs voor een kWh elektriciteit is zoals iedereen weet enorm gestegen en bedraagt nu 50 eurocent, of zelfs meer voor sommige contracten. Dit betekent dat het opladen van een batterij van 100 kWh de eigenaar € 60 kost (aangezien 20% verliezen bij de verwarming van de kabel en het pack moeten worden meegerekend).
Met deze batterijdichtheid kan de auto ongeveer 450 km afleggen (Tesla Model S bijvoorbeeld). Voor een benzine- of dieselauto moet je tegenwoordig plusminus € 56 (verbruik van 7 l/100 km tegen een prijs van 1,8 euro/l) of € 54 euro rekenen (verbruik van 6 l/100 km tegen ongeveer 2 euro/l). Kijken we naar een meer ‘populaire’ EV, zoals de Tesla Model 3 60 kWh, dan bedraagt de factuur ‘slechts’ € 36 voor een enkele laadbeurt, maar daarmee haal je de 450 km waarschijnlijk niet. In ieder geval zijn we vandaag ver verwijderd van de 4 euro per 100 km van een paar maanden geleden.
Kortom, het concurrentievermogen van de elektrische auto smelt als sneeuw voor de zon, zeker aangezien zo’n wagen veel duurder is dan een gelijkaardig model met een verbrandingsmotor. En voor wie het nog niet wist: de prijzen zullen blijven stijgen.
EV-rijden ook in Nederland duurder
In Nederland zitten ze nu al met de gebakken peren. De Telegraaf heeft berekend dat het vandaag 16 euro kost om een elektrische auto voor 100 km op te laden, terwijl dat voor een diesel- of benzineauto 15 euro is. Bij onze noorderburen blijven de elektriciteitskosten eveneens stijgen, met sommige contracten van 0,77 euro per kWh. De redacteur van het artikel geeft aan dat het niet ondenkbaar is dat de prijzen in de komende maanden de kaap van 1 euro/kWh zullen bereiken.
Wat doen onze leiders?
Dat is natuurlijk dé vraag. Tot dusver heeft de Belgische regering slechts beperkte maatregelen genomen, zoals we eerder vandaag hebben bericht. Het prijsplafond ligt nog steeds op tafel, maar er is niets bepaald. Bovendien vragen we ons af of het maximaliseren van de prijzen geen averechts effect zal hebben, aangezien de leveranciers de Europese markt dan misschien links gaan laten liggen. Stel je voor dat dit gebeurt, dan zou dat tot tekorten kunnen leiden.
Bron www.gocar.be