Audi R8 GT RWD zegt V10 vaarwel

Audi_R8_GT_RWD_1.jpg

Je zou het misschien niet zeggen en we voelen ons meteen wat ouder, maar de Audi R8 is al sinds 2007 op de markt. De huidige, tweede generatie beleeft zijn laatste maanden. Maar voor hij van het toneel verdwijnt, krijgt hij nog een GT RWD-versie.

De V10-motor, die Lamborghini en Audi delen, zit aan het einde van zijn commerciële levensduur, net als de tweede generatie van de Audi R8, die gelanceerd werd in 2015. Daarom presenteert het merk met de vier ringen een laatste speciale serie van zijn supercar, de R8 GT RWD. Die is gelimiteerd tot slechts 333 exemplaren en onderscheidt zich van de ‘normale’ RWD door zijn V10-motor die evolueert van 570 naar 620 pk (met 565 Nm).

Alles voor de fun

Aan de buitenkant krijgt hij een koetswerkkit met een grote achterspoiler, dikke zijschorten en enkele kleine, aerodynamische toevoegingen om de downforce te verbeteren. Ook is hij 20 kg lichter, onder andere dankzij speciale velgen van 20 duim.

Voor uitstapjes op het circuit is de vering verstelbaar en staat de auto op semislickbanden van Michelin. De prestaties zijn uiteraard op de afspraak, met een spurt van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden en een topsnelheid rond 320 km/u.

De R8 GT RWD is alleen beschikbaar als coupé en wordt verkocht vanaf 225.000 euro in de kleuren Suzuka Gray, Tangorot Metallic en Daytona Grey Metallic. Voor meer rijplezier is hij ook uitgerust met de Torque Rear Drive Mode, een systeem dat met behulp van de elektronica zeven verschillende slipstanden biedt.

Bron www.gocar.be

Audi_R8_GT_RWD_1.jpgAudi_R8_GT_RWD_2.jpgAudi_R8_GT_RWD_3.jpg