Mercedes EQE SUV is er meteen als AMG

mercedes_eqe_suv_2022_1.jpg

Krijgt de EQS een SUV-afgeleide, dan moet zo eentje er ook voor de EQE komen. Die heeft Mercedes nu voorgesteld op het salon van Parijs, en het lijnenspel volgt daarbij de trend gezet door de EQS SUV terwijl de techniek leent bij broertje EQE.

Geloof het of niet, maar de strebers bij Mercedes zijn al bijna rond voor eerste hun elektrische deadline. Dit jaar wilden de Stuttgarters namelijk een model op stroom in de catalogus hebben in elk segment, en tel maar mee: ze hebben de EQA, de EQB, de EQC, de EQE, de EQS en zelfs de EQV. Enkel de EQT ontbreekt daarin nog, maar dat belet Mercedes niet om al uit te breiden binnen de segmenten. Zo krijgt na de EQS ook de EQE nu gezelschap van een SUV-afgeleide.

LEENTJEBUUR

We vermelden die EQS SUV daar niet per toeval, want het is meteen duidelijk waar dit kleinere exemplaar zijn inspiratie gaan halen is. Zo neemt de EQE SUV dezelfde soort opgehoogde druppelvorm aan met een aalgladde carrosserie. Achterop zien we een doorlopende LED-balk in dezelfde stijl, al zitten er wel een paar extra knikjes verwerkt in het ontwerp. Hetzelfde geldt voor het frontje, dat uiteraard beschikt over het herkenbare Black Panel-gezicht met gesloten grille maar toch iets forsere, misschien wel knappere koplampen krijgt dan de EQS SUV.

Ook binnenin vinden we weinig verrassingen. Dat ligt er niet alleen aan dat Mercedes zo’n twee maanden geleden al onbeperkt inkijk gaf in de cabine maar ook aan het feit dat het interieur maar amper afwijkt van dat van de reguliere EQE, dat op zijn beurt al gebaseerd was op dat van de EQS, waar het in vrijwel identieke vorm ook te zien is in de EQS SUV… We kunnen dus kort zijn: voorin vind je ofwel een individueel bestuurdersdisplay en een rechtopstaand aanraakscherm van 12,3 inch, of je laat je dashboard tegen een meerprijs draperen in Mercedes’ MBUX Hyperscreen dat drie schermen samensmelt tot één geheel. Verder krijg je knappe materialen en vijf comfortabele stoelen — want de derde zitrij laat deze EQE SUV in tegenstelling tot de EQS SUV achterwege.

TWEE AMG-SMAAKJES

Terwijl het uiterlijk vooral leentjebuur speelt bij de EQS SUV, herkennen we onderhuids dan weer meer EQE. Het aanbod van de hoogpotige variant begint — voorlopig — wel met de EQE 350+, terwijl de sedan iets na zijn lancering een zwakkere 300-versie kreeg. Als 350+ beschikt de EQE SUV over 292 pk en 565 Nm koppel, die langs een enkele elektromotor naar de achterwielen gestuurd worden. De vierwielaangedreven variant, de EQE 350 4MATIC, krijgt hetzelfde vermogen maar trekt het koppel wel flink op naar 765 Nm dankzij een extra elektromotor op de vooras. De topversie van de EQE SUV is net als bij zijn lagere broertje de 500 4MATIC, met 408 pk en 858 Nm koppel op de vier wielen.

Dan hebben we het wel over de reguliere versies, want daarnaast lanceren de Duitsers meteen ook twee AMG-varianten. Dat begint met de EQE 43 4MATIC SUV, die eveneens 858 Nm koppel maar wel 476 pk uit zijn twee elektromotoren puurt. Daarboven staat de EQE 53 4MATIC+ SUV, met in basisvorm 625 pk en 950 Nm koppel en met het optionele AMG Dynamic Plus-boostpakketje zelfs 687 pk en 1.000 Nm koppel. Ook dit klinkt waarschijnlijk herkenbaar in de oren voor liefhebbers van de EQE-zonder-SUV, al lijden de 0-naar-100-tijden wel een paar tienden onder de minder optimale stroomlijn: de 43-versie doet die sprint in 4,3 seconden en de snelste 53+ in 3,5 seconden.

DUITSE AMERIKAAN

De EQE SUV blijft echter een EV, en ook de accukant van de aandrijflijn is dus het vermelden waard. Daarover blijft Mercedes echter bizar vaag, want nergens vermelden ze de accucapaciteit van de reguliere EQE SUV-versies. Voor de AMG’s doen ze dat wel, en die blijken allebei over dezelfde 90,6 kWh-accu te beschikken als de lage EQE’s. Snelladen doen ze eveneens tot 170 kW, waarmee ze in een kwartiertje 170 kilometer rijbereik kunnen recupereren. We verwachten dat de doordeweekse versies van de EQE SUV diezelfde accu en snellaadtechniek mee krijgen, want hun rijbereik verschilt niet al te veel van dat van de gewone EQE’s. Zo rijdt de zuinigste, de EQE 350+ hoogstens 590 kilometer op een volle batterij.

We hadden het al over dat Hyperscreen, maar de EQE SUV krijgt nog heel wat andere — soms optionele — techniek mee. Zo beschikken de AMG’s standaard over AMG Ride Control Plus met adaptieve dempers en een meesturende achteras, die je tegen betaling ook op je tragere EQS SUV kan laten monteren. Hoeveel je voor dat alles zal moeten betalen, weten we nog niet. De eerste exemplaren zouden begin volgend jaar geleverd moeten worden, nadat de productie in december dit jaar op gang komt in de Amerikaanse Mercedes-fabriek in Tuscaloosa, Alabama.

Bron www.autofans.be

mercedes_eqe_suv_2022_1.jpgmercedes_eqe_suv_2022_2.jpgmercedes_eqe_suv_2022_3.jpgmercedes_eqe_suv_2022_4.jpg