BMW M houdt vast aan manuele versnellingsbak

BMW_M_versnelllingsbak.jpg

Goed nieuws voor liefhebbers van snelle BMW’s met een handgeschakelde versnellingsbak, want de Nederlandse CEO van de M-divisie heeft verklaard dat klanten van Motorsport-modellen nog tot minstens 2030 voor zo’n transmissie kunnen opteren.

Dat wagens met een automaat in de lift zitten, is niet zo verwonderlijk. Enerzijds omwille van het gebruiksgemak, anderzijds omdat zo’n versnellingsbak efficiënter werkt dan ooit en in tegenstelling tot vroeger het verbruik niet de hoogte in doet schieten. Er wordt dan ook al een tijdje beweerd dat handbakken ten dode opgeschreven zijn, en al zeker met de massale elektrische transitie in het vooruitzicht (elektrische auto’s hebben maar één versnelling nodig om vooruit te rijden, nvdr).

Tot het gewoon niet meer “mag”

Het einde van de manuele schakeldoos hoeft echter niet zo nakend zijn, als we Frank van Meel van BMW mogen geloven. Die topman verklapte tegen de bekende autosite CarBuzz dat er wel degelijk een (nabije) toekomst bestaat voor de traditionele manier van verzetswissels, een – mag gezegd – leuke bezigheid die zelfverklaarde puristen niet graag zien verdwijnen omwille van de geboden betrokkenheid en dus het gevoel van controle tijdens het rijden.

Natuurlijk komt er een dag dat zelf schakelen verleden tijd zal zijn, maar tegen dan zou een kleuter een prille tiener moeten zijn. “Wees niet bang dat de handbak op korte termijn zal verdwijnen”, aldus van Meel. “De doodsteek komt er pas als er helemaal géén wagens op brandstof meer worden verkocht”.

Feit is natuurlijk wel dat er steeds minder klanten voor een manuele versnellingsbak kiezen. Een kleine schare fans blijft er toch aan vasthouden, en dan doelt onze noorderbuur vooral op liefhebbers van kleinere modellen zoals de M2. Voor eigenaars van die coupé, alsook van de M3 en M4, wil BMW tot minstens 2030 de mogelijkheid bieden om hun rechterhand te laten werken, om het mooi uit te drukken.

Het Beierse merk breekt voorlopig dus niet radicaal met het verleden, iets waar een merk als Mercedes minder moeite mee lijkt te hebben. Kijk bijvoorbeeld naar de motorkeuze: terwijl zelfs de nieuwe, überkrachtige C63 AMG S (680 pk!) zijn machtige V8 heeft ingewisseld voor een plug-in hybride aandrijflijn die een elektromotor met een ‘ocharme’ 2-liter viercilinder turbo combineert, denkt BMW er voorlopig niet aan om zijn veel kleinere M2 van zijn zescilinder te beroven.

Bron www.gocar.be

BMW_M_versnelllingsbak.jpg