Audi Q8 e-tron is op elk vlak efficiënter na facelift (2022)
Audi heeft het doek getrokken van zijn Q8 e-tron, en dat is een gloednieuwe naam in autoland. Laat je echter niet misleiden, want het gaat stiekem om de facelift van de elektrische SUV die tot voor kort gewoon 'e-tron' heette. Dat betekent echter niet dat ze in Ingolstadt hun best niet gedaan hebben.
De Audi e-tron is niet meer, leve de Audi Q8 e-tron. De Duitsers trakteren hun elektrische SUV namelijk op een tussentijdse update, en die verandert meer dan alleen het smoelwerk en de techniek. Zo was de e-tron bij zijn lancering in 2018 Audi’s allereerste EV, waardoor de marketingafdeling in Ingolstadt er niet beter op vond dan het ding gewoon ‘e-tron’ te noemen. Vier jaar later staan er echter wel wat meer modellen op stroom in de Audi-catalogus, en groeide de e-tron-naam eerder uit tot een achtervoegsel zoals bij de Q4 e-tron. Die lijn trekt Audi nu ook door naar deze grotere elektrische SUV, en zo komt hij op gelijke hoogte te staan met de Q8.
Q8-GEZICHT
De Q8 e-tron mag dan nog steeds kleiner zijn dan de reguliere Q8, toch heeft Audi zijn best gedaan om beide modellen wat dichter bij elkaar te brengen. Zo krijgt de Q8 e-tron na zijn facelift een dikkere rand rond de grille met uitlopers onder de koplampen, waardoor de neus toch wat op die van de Q8-zonder-e-tron gaat lijken. Verder schuilt er ook een LED-strook in die nieuwe grille die beide koplampen — net niet — met elkaar verbindt. Die koplampen zelf blijven echter herkenbaar, en ook de rest van de carrosserie speelt een spelletje zoek-de-verschillen.
Dat betekent echter niet dat die verschillen er niet zijn, want Audi belooft dat het met een aantal subtiele aanpassingen de luchtweerstandscoëfficiënt heeft teruggebracht van 0.26 naar 0.24. Dat cijfer geldt wel enkel voor de Q8 e-tron Sportback met zijn coupé-daklijn, terwijl de hogere versie van 0.28 naar 0.27 zakte. Die daling dankt het model bijvoorbeeld aan kleine spoilertjes die de luchtstroom beter langs de wielen leiden, of aan de automatische kleppen die niet alleen het radiatorrooster maar ook de luchthappers errond kunnen sluiten voor extra stroomlijn. De belangrijkste wijzigingen schuilen echter onderhuids — en dan hebben we het niet over het interieur, want dat blijft nagenoeg identiek.
(VEEL) MEER RIJBEREIK
Een efficiëntere stroomlijn en een efficiëntere naam brengen je echter maar zo ver als je accu niet groot genoeg is. Met name de basisversie van de e-tron was voor de facelift op dat vlak geen hoogvlieger met zijn rijbereik van in de praktijk nog geen 300 kilometer. Daar komt nu verandering in want de accu van die 50-versie groeit van 64 kWh naar 89 kWh bruikbare capaciteit. Dat geeft hem een rijbereik van 491 kilometer voor de SUV en 505 kilometer voor de Sportback, en dat is meteen al meer dan de topversies van de e-tron vroeger haalden. Die Q8 e-tron 55 en SQ8 e-tron groeien vanzelfsprekend ook mee, en bieden voortaan maar liefst 106 kWh. Die eerste haalt daar tot 600 kilometer uit (Sportback) terwijl de sterkere variant het op hoogstens 513 kilometer houdt.
Ook opladen gebeurt iets sneller, al blijft de capaciteit redelijk conservatief. Zo kan je Q8 e-tron 50 snelladen tot 150 kW en een 55- of S-versie haalt tot 170 kW. Daarmee vul je de grotere accu’s van 20% naar 80% in 31 minuten. Verder verlies je ook geen tijd met het opstarten van je laadsessie, want de Q8 e-tron krijgt standaard Audi’s Plug & Charge-software mee. Die zorgt ervoor dat de laadpaal de auto herkent en het laden meteen opstart zonder dat je nog met pasjes moet zitten prutsen. Dit geldt wel enkel voor compatibele laadpunten zoals die van het Ionity-netwerk, en de facturatie gebeurt dan automatisch via je Audi-account.
STERKERE BASIS
Ook de motoren krijgen een opfriskuur, al leidt dat enkel bij de goedkoopste versie tot meer vermogen. Die 50-versie haalt namelijk niet langer 313 pk maar wel 340 pk uit zijn twee nieuwe elektromotoren. De Q8 e-tron 55 krijgt diezelfde opstelling maar perst er op zijn piek 409 pk uit, en de topversie blijft natuurlijk de Q8 e-tron S met zijn drie elektromotoren. De voorste levert zo'n 170 pk en bij elk achterwiel ligt er een exemplaar met 133 pk, maar in zijn boostmodus kan het systeem in totaal wel 504 pk oproepen. Daarmee sprint hij naar de 100 km/u in 4,5 seconden.
Audi geeft ook al de prijzen vrij voor de vernieuwde Q8 e-tron. Zo betaal je minstens 76.500 euro voor de 50-versie, 88.300 euro voor een Q8 e-tron 55 en 99.700 euro voor het S-model. Een Sportback kost je telkens 2.000 euro meer. Snelle beslissers mogen de eerste leveringen verwachten in de lente van 2023.
Bron www.autofans.be