Nieuwe BMW 3.0 CSL: alles wat je erover moet weten
BMW heeft eindelijk de langverwachte, gloednieuwe 3.0 CSL onthuld, een in een beperkte oplage geproduceerd model op basis van de M4 die overduidelijk geïnspireerd is op het origineel van de jaren ’70 – met de toepasselijke bijnaam ‘Batmobile’.
De kersverse BMW 3.0 CSL kwam er om 50 jaar BMW Motorsport te vieren. De oplage van deze krachtpatser blijft beperkt tot een luttele 50 exemplaren en die zullen vanzelfsprekend stuk voor stuk genummerd zijn.
Wat zijn de verschillen met een ‘gewone’ M4?
Eerst en vooral is de 3.0 CSL – voor ‘Coupé, Sport, Leichtbau’ – aanzienlijk lichter dan zijn donorauto. Zijn rijklaar gewicht bedraagt 1.270 kg, wat maar liefst 355 kg minder is dan de M4 CSL en zelfs -455 kg ten opzichte van de M4 Competition. En hij is ook beestachtiger: onder zijn kap ligt de krachtigste zescilindermotor die BMW ooit in productie heeft gebracht. Het blok levert 560 pk en 550 Nm, of 10 paarden erbij ten opzichte van de M4 CSL, maar met een afname van 100 Nm van het geleverde koppel als gevolg van de beperkingen van de handgeschakelde versnellingsbak. De keuze voor een manuele (zes)bak – met een witte retro-versnellingspookknop – kwam er natuurlijk om puristen te plezieren.
Qua looks valt natuurlijk de ferme bodykit op. Het lijnenspel borduurt voort op dat van de 3.0 CSL Hommage die het Beierse automerk in 2015 onder de spots parkeerde. Het eindontwerp is weliswaar afgezwakt en behoudt de basiselementen van de M4.
De geelgetinte koplampen en de laserachterlichten werden geleend van de M4 CSL, maar ogen anders omdat ze gedeeltelijk worden bedekt door de kenmerkende bolle voor- en achterspatborden. De controversiële grille van de nieuwe M3/M4 werd vervangen door nog steeds erg grote doch iets stijlvollere nieren met een aluminium rand. Dit metaal werd ook gebruikt voor de deuren, de motorkap en de kofferklep. Voorts tekent met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) present op niet één maar alle carrosseriesegmenten. Klap op de vuurpijl zijn de einddempers van titanium.
Wat misschien nog het meest opvalt, zijn de achtervleugel en de dakspoiler die allebei hinten naar de E9 3.0 CSL van weleer. Nog een historisch detail is de terugkeer van de Hofmeister-knik, een soort van kromming in de C-stijl van de coupé.
Maken het plaatje af: racelivrei met BMW M graphics op de witte Alpine-lak. Daar kwam trouwens een speciaal lakproces aan te pas dat naar verluidt 6.700 extra manuren met zich meebrengt. Andere blikvangers zijn de goudkleurige lichtmetalen velgen (20 inch voor en 21 inch achter), gewikkeld in Michelin-banden.
‘t Zit vanbinnen?
Het interieur is afgeleid van dat van de M4, maar baadt in zwarte Alcantara-bekleding en bevat tal van accenten van carbon met een matte afwerking. De achterbank is foetsie en werd vervangen door een opbergvak met ruimte voor twee helmen.
Kijken we naar de M Carbon-kuipstoelen, dan zien we dat het designteam het 3.0 CSL embleem heeft gegraveerd in aluminium plaatjes onder de hoofdsteunen.
Nog wat technische info…
Over exacte prestatiecijfers heeft BMW jammer genoeg niet gecommuniceerd. We weten wel dat het beschikbare vermogen uitsluitend op de achterwielen wordt gelost en dat de achteras over een Actief M-differentieel beschikt. Het onderstel wordt op zijn beurt getrakteerd op een Adaptieve M-ophanging en M-carbonkeramische remmen zijn standaard. Kortom, veel ‘M’s’ en een regelrechte showcase van het technische kunnen van de Duitse fabrikant.
3 maanden
De volledige productie van de 50 exemplaren van de 3.0 CSL zal ongeveer drie maanden duren. Over een prijs werd evenmin gerept, maar dat is voor de welgestelde kopers niet meer dan een detail. Ga er maar vanuit dat dit het duurste BMW-model op de markt wordt. Goed om te weten: hij zal te bezichtigen zijn op het Autosalon van Brussel 2023.
Bron www.gocar.be