Zo wil Volkswagen de ID.3 verbeteren
De Volkswagen ID.3 betekende de start van het elektrische offensief bij Volkswagen. Maar die start verliep zeker niet vlekkeloos. Softwareproblemen vertraagden de lancering, waardoor de eerste exemplaren van de ID.3 pas in oktober 2020 aan de klanten geleverd werden. De bevoorradingsproblemen in de hele autosector na corona hielpen uiteraard ook niet.
Grote vraag
Ondanks die vertragingen blijkt de interesse in de ID.-modellen (met intussen ook de ID.4, ID.5 en ID. Buzz) groot. “Het half miljoen geleverde ID.’s toont aan dat onze klanten de elektrische Volkswagen-modellen overal ter wereld goed ontvangen. We zijn op de juiste weg met onze e-campagne”, gelooft Imelda Labbé, bestuurslid voor verkoop, marketing en naverkoop bij Volkswagen.
De Duitsers kunnen de vraag moeilijk bijhouden. “We stellen alles in het werk om de circa 135.000 bestelde ID.’s zo snel mogelijk aan onze klanten te leveren. Toch leiden de aanhoudende problemen met de bevoorrading van onderdelen steeds weer tot productiewijzigingen”, legt Labbé uit. Vanaf volgend jaar zal ook de fabriek in Wolfsburg de ID.3 bouwen, naast de sites van Zwickau en Dresden.
Nieuwe software
Tegelijk ondergaat de ID.3 een upgrade. Het ontwikkelingsteam luisterde naar de klanten, die onder meer opmerkingen hadden over de materiaalkwaliteit en ergonomie. De ID.3 krijgt software van de nieuwste generatie die beter zou presteren en over-the-air updates kan ontvangen. Standaard wordt hij uitgerust met een groter scherm van 12 inch (in plaats van 10 inch nu), een verwijderbare koffervloer en een centrale console met twee bekerhouders. Het interieur is nu vrij van materialen van dierlijke oorsprong om op een goed blaadje te staan bij dierenliefhebbers.
Het is niet duidelijk of ook de aanraakgevoelige bedieningsknoppen aan het stuurwiel veranderen, een heikel punt bij verschillende Volkswagen-modellen de jongste tijd. CEO Thomas Schäfer gaf recent toe dat Volkswagen dit verkeerd ingeschat heeft en beloofde de terugkeer van fysieke knoppen in plaats van de bediening met haptische feedback, die door veel bestuurders als onhandig ervaren wordt.
Opgefrist design
Op de eerste schetsen van de vernieuwde ID.3 zien we enkele visuele wijzigingen. Zo krijgt hij een nieuwe voorbumper waarop het opvallende patroon verdwenen lijkt. Ook van de kunststofstrook boven de motorkap is geen spoor op deze tekeningen. Technische aanpassingen zijn nog niet bekend, maar dankzij Plug & Charge zou het opladen aan laadpunten vlotter verlopen. De vernieuwde ID.3 is binnenkort te bestellen en de eerste exemplaren worden in het laatste kwartaal van 2023 geleverd. Hopelijk duiken er nu geen vertragingen meer op…
Bron www.gocar.be