Officieel: Mercedes GLS facelift zet design op punt en motoren onder stroom

Mercedes_GLS1.jpg

Een faceliftstorm raast gestaag over het complete Mercedes-gamma, en deze keer is de grootste SUV aan de beurt. Daardoor is die GLS qua design weer helemaal mee met zijn kleinere broertjes en zusjes, en dat geldt ook onderhuids. Zo wordt het motorenaanbod — je raadt het al — volledig geëlektrificeerd.

Een gamma aan auto’s onderhouden vraagt flink wat inzet, vooral wanneer dat gamma uit ongemeen veel modellen bestaat. Kijk maar naar Mercedes-Benz, dat zijn complete aanbod langzaam maar zeker in de pas wil laten lopen met de elektrische EQ-modellen. Zo kregen we naast bijvoorbeeld een gloednieuwe C- en S-Klasse en GLC al facelifts te zien voor de A- en B-Klasse, de CLA, de GLA en GLB en de GLE, maar daartussen ontbreekt nog één drieletterwoord: GLS. Dus inderdaad: ook die gigant gaat nu onder het mes.

MILDHYBRIDE ALOM

Heb je hierboven braaf op alle backlinks geklikt, dan komen de uiterlijke aanpassingen waarschijnlijk niet als een verrassing. Zo blijft de facelift net als bij de andere modellen best subtiel, met een nieuwe bumper met grote luchtgeleiders aan de zijkanten als grootste herkenningspunt. Ook de grille is gewijzigd terwijl zowel de koplampen als de achterlichten een iets andere invulling krijgen. Binnenin kan je de zeven stoelen laten bekleden in meer tintjes leer, terwijl je achter de twee schermen het nieuwste MBUX-infotainmentsysteem terugvindt.

Ook op motorisch vlak krijgt alles een subtiele update, en die draait vooral rond elektrificatie. Zo waren de benzinemotoren voorheen al stuk voor stuk mildhybrides, dus de 381 pk sterke GLS 450 4MATIC en de 517 pk sterke GLS 580 4MATIC blijven gewoon behouden. De dieselmotoren gaan nu echter dezelfde richting uit, want ook die krijgen gezelschap van een starter-alternator voor wat elektrische ondersteuning. Zo staat de GLS 350 d voortaan in de showrooms met 269 pk terwijl de 400 d beschikt over 367 pk, waarvan het elektromotortje telkens zo'n 20 pk voor zijn rekening neemt.

MAYBACH-LOGOOTJES

Vind je dat niet voldoende, dan kan je als vanouds kiezen voor de AMG-variant. Die GLS 63 4MATIC+ beschikt nog steeds over dezelfde mildhybride 4.0-liter biturbo-V8, goed voor 612 pk en 850 Nm koppel en een 0-naar-100-sprint in 4,2 seconden. Hetzelfde blok vind je trouwens terug in de extra luxueuze Maybach-versie, die het echter houdt op 557 pk en 730 Nm koppel. Bij die laatste worden de nieuwe luchtgeleiders in de bumpers ingevuld met kleine Maybach-logootjes terwijl er nieuwe, gesmede 23-inchwielen onder je sloep gemonteerd worden.

Is de interesse van jou en je boekhouder gewekt? Dan kan je vanaf oktober dit jaar terecht bij de Mercedes-dealer om je exemplaar van de vernieuwde GLS op te pikken. Prijzen kennen we momenteel nog niet, maar verwacht dat die een fractie hoger zullen liggen dan wat de Duitsers momenteel voor het model vragen. Die niet-gefacelifte GLS begint nu aan een kleine 94.000 euro.

Bron www.autofans.be

Mercedes_GLS1.jpgMercedes_GLS2.jpgMercedes_GLS3.jpg