VIAS-studie: elektrische auto is financieel de betere keuze, maar...
Ondanks de hoge aankoopprijs is een elektrische auto eigenlijk een betere financiële keuze dan een auto met verbrandingsmotor, besluit VIAS na een grote studie. Slechts voor een kleine categorie gebruikers zou het niet voordelig zijn.
Verkeersveiligheidsinstituut VIAS maakt gewoonlijk statistieken over ongevallen, snelheidsovertredingen en boetes, maar heeft nu ook de elektrische auto onder de loep genomen. VIAS analyseerde meer bepaald de kosten van elektrische wagens. Het verdict is duidelijk: elektrische wagens zijn financieel veel voordeliger dan wagens met een verbrandingsmotor, hoewel ze veel duurder zijn in aankoop. Hoe is dit mogelijk? Volgens een enquête van VIAS vindt 68 procent van de automobilisten elektrische auto’s te duur en toont slechts 12 procent van de automobilisten interesse om over te stappen naar een elektrische auto.
VIAS baseerde zijn berekeningen op het volgende scenario: het gebruik van een elektrische en/of thermische wagen over een periode van negen jaar en 135.000 km, wat overeenstemt met het Belgische gemiddelde. De conclusie is helder: over deze periode kost een elektrische wagen zijn eigenaar 62.290 euro, terwijl een benzinewagen 71.361 euro kost en een dieselwagen 71.547 euro. Hoe meer je met een elektrische wagen rijdt, hoe groter de kloof wordt: voor dezelfde periode en 150.000 km kost de batterij-elektrische auto 71.876 euro, tegenover 74.442 euro voor een diesel en 74.594 euro voor een benzinewagen.
Weinig rijden is nadelig
Dit gezegd zijnde, is er wel een specifieke situatie waarin de elektrische auto niet voordelig is: bestuurders die weinig kilometers afleggen. Als je de berekening maakt voor een periode van vijftien jaar en een gemiddelde van minder dan 10.000 km per jaar, dan wordt de elektrische wagen duurder (86.703 euro tegenover 84.736 euro voor een benzinewagen en 86.041 euro voor een diesel).
Uiteraard hangt deze prognose af van de elektriciteitsprijzen, die de laadkosten bepalen. De studie is gebaseerd op de huidige prijzen per kWh. Het spreekt voor zich dat het voordeel van de elektrische auto onmiddellijk zou wegsmelten mochten de elektriciteitsprijzen verdubbelen. In dat geval zouden de kosten van de elektrische auto stijgen van 62.958 euro naar … 81.955 euro, een meerprijs van ruim 10.000 euro in vergelijking met een benzine- of dieselauto.
Grote auto’s goedkoper dan kleine?
VIAS bekeek ook het type wagen dat je het best kiest om de kosten te optimaliseren. Voor de gebruiksperiode van negen jaar (135.000 km) blijkt dat kleine wagens minder snel interessant worden dan grote. Een voorbeeld is de Peugeot e-208, die pas na 200.000 km aantrekkelijker wordt dan zijn tegenhangers met verbrandingsmotor. Het financiële voordeel is dus groter als je veel rijdt en voor een grotere wagen kiest.
Zo worden SUV’s en cross-overs snel minder duur. Dit geldt ook voor de Peugeot e-2008 (in vergelijking met de 208), die na 60.000 km voordeliger wordt. Dit komt doordat de markt voor kleine elektrische auto’s minder ontwikkeld is. Deze auto’s zijn daarom duurder en minder gemakkelijk door te verkopen.
VIAS had ook graag gekeken naar de veiligheid van deze elektrische auto’s, die doorgaans veel zwaarder zijn. Voor een correcte beoordeling zijn er echter nog niet genoeg gegevens voorhanden. Toch blijft het instituut erbij dat het altijd beter is om voor een kleiner, lichter voertuig te kiezen.
Elektrisch is beter voor het milieu
Tot slot boog VIAS zich over de milieukwaliteiten van elektrische auto’s. Veel studies hebben al de lagere CO2-uitstoot tijdens de levenscyclus van EV’s aangetoond, maar de productie van de batterij veroorzaakt nog altijd veel uitstoot, terwijl de ecologische voetafdruk van de auto op batterijen ook afhangt van het type elektriciteit dat voor het opladen wordt gebruikt.
“Onderzoekers van het verkeersveiligheidsinstituut besluiten dat de gemiddelde elektrische auto over zijn hele levenscyclus 50 procent minder CO2 uitstoot dan een auto op benzine of diesel”, stelt VIAS. Dat komt tamelijk overeen met een andere studie die deze drempel op 69 procent legt. “De elektrische auto is beter voor het klimaat, maar maakt het niet mogelijk om de klimaatdoelstellingen te halen”, concludeert VIAS. Volgens het instituut is het nodig om minder kilometers rijden en vaker het openbaar vervoer of de fiets te gebruiken. VIAS benadrukt ook dat de elektrische auto het fileprobleem niet zal oplossen. Maar je hoeft geen geleerde te zijn om dat te weten.
Bron www.gocar.be