Test BMW i7, als de CEO even wil

BMW_i7_1.jpg

Bij een nieuwe generatie BMW 7 Reeks hoort nu ook een elektrische versie. Die nieuwe i7 pakt niet alleen met zijn looks stevig uit, maar vooral met zijn prestaties en rijbereik van 625 kilometer. Is dat genoeg om de CEO te overtuigen?

Exterieur

Bij het design kun je niet om de olifant in de kamer heen. Of moeten we de potvis zeggen? Geef toe: als i7 of 7 Reeks lijkt het vlaggenschip van BMW meer op een zeezoogdier dan op een atletische katachtige. Dat ligt in de eerste plaats aan de lengte: met 5,39 meter is de 7 Reeks maar liefst 17 centimeter langer dan zijn voorganger. Hij laat ook de twee lengtes achterwege om alleen de versie met 3,21 meter lange wielbasis over te houden. Waar de 7 Reeks en i7 nog het meest in verschillen met hun voorganger, is de hoogte. Niet dat dit nu voortaan een SUV is, maar met 1,54 meter is hij 6,5 centimeter hoger dan voordien.

En dan zijn er nog de pennenstreken van de Duitse designteams. Vergeet discretie, lang leve grote lijnen en een grote (optioneel verlichte) grille die de al bij al eenvoudige berlinevorm kenmerken. De 7 valt ook op door zijn gesplitste lichtsignatuur, terwijl je achteraan tegen de trend in twee volledig afzonderlijke lichtblokken krijgt. Er zijn ook geen – echte of valse – uitlaatpijpen zichtbaar, waardoor het verschil tussen de i7 en 7 Reeks nog moeilijker te spotten valt.

Interieur

Het exterieurdesign verdeelt de meningen wellicht, maar het interieur van de BMW i7 slaagt erin aangenaam te ogen en tegelijk vooruit te lopen op zijn tijd. Het dashboard wordt gedomineerd door twee schermen, een voor het infotainment (14,9 duim) en een voor het instrumentenpaneel (12,3 duim). Maar het spectaculairst is de glasachtige strook op het dashboard die voor verlichting dient, maar ook de zetelbediening in de portieren herbergt, de ventilatiemonden en enkele centrale bedieningsfuncties. Het ziet er allemaal nogal ‘blingbling’ uit, maar de integratie is wel netjes.

Dat is niet alles qua gadgets. Naast het beruchte Gesture Control-systeem, waarmee je het infotainmentsysteem met handgebaren bedient, zijn er elektrisch openende en sluitende portieren, verwarmde armleuningen, een panoramadak met geïntegreerde ledstroken en 5,5 duim grote touchscreens in de achterportieren. Die worden bovendien gebruikt voor het grootste gadget: het Theatre Screen, een gigantisch scherm van 31 duim dat uit de dakhemel komt. Het scherm geeft niet alleen wat intimiteit aan de passagiers achteraan, het zorgt vooral voor een niveau van infotainment dat in de autowereld tot nu toe ongezien is.

Met al die gadgets zou je bijna nog de belangrijkste zaken in een grote berline vergeten. BMW is niet over één nacht ijs gegaan: de afwerking is voorbeeldig, de interieurruimte vergelijkbaar met die van een vijfsterrensuite, zowel vooraan als achteraan. Op praktisch vlak is de koffer van de i7 500 liter groot, 40 liter minder dan in de 7 Reeks met benzinemotor.

Motor

Onder de motorkap houdt BMW het simpel en biedt het op dit moment maar één aandrijflijn aan. Of toch voor de elektrische versie. Er zijn twee elektromotoren – een op elke as – die samen 544 pk en 745 Nm produceren. Genoeg om deze 2,6 ton zware kolos in amper 6,6 seconden naar 100 km/u te sturen.

Elke elektrische auto is echter maar zo belangrijk als zijn batterij. Gelukkig installeert BMW hier een accu met nettocapaciteit van 101,7 kWh. Dat is minder dan die in zijn elektrische SUV, de iX, maar de betere luchtgeleiding van deze berline levert een ruimer rijbereik op: afhankelijk van de uitrusting 591 tot 625 kilometer. Idem voor het opladen: aan maximum 22 kW aan een driefasig laadpunt en 195 kW aan een snellader. In gewone taal: de i7 moet van 10 tot 80 procent kunnen opladen in 34 minuten.

Rijgedrag

De laatste jaren heeft BMW zijn beroemde Freude am Fahren wat meer afgebogen richting comfort. Deze i7 lijkt daar het toppunt van te zijn. Zodra je het portier dichtslaat – of zichzelf laat sluiten – komt er geen enkel geluid meer binnen. Zelfs niet als je rijdt. Dan doet de i7 zijn best om alle oneffenheden in het wegdek glad te strijken, dankzij de standaard luchtvering. Dat klassieke BMW-rijplezier is dan misschien wel weg, maar heeft dit soort grote limousines nooit echt helemaal als gegoten gezeten.

Ook de technologie helpt het comfort een handje. We hadden het al over de luchtvering, maar de meesturende achteras speelt nog een belangrijkere rol op dit bijna 5,4 meter lange voertuig. En de gemoedsrust? Onze test-i7 haalde niet dezelfde mussendorst als op de technische fiche (18,4 kWh/100 km): met een gemiddelde van 23,4 kWh/100 km komt het rijbereik uit op zo’n 500 kilometer.

Prijzen

Zoals het een vlaggenschip betaamt, of het nu met of zonder verbrandingsmotor is, is de BMW i7 niet goedkoop. Hij begint bij 137.900 euro, maar de optielijst doet de eindfactuur snel toenemen. Tweekleurig koetswerk? Zo’n 12.000 euro extra graag. Echt leder in het interieur? Nog eens 12.000 euro. Het gigantische scherm van 31 duim zodat de CEO zich met Amazon Fire kan entertainen? 4.900 euro. De BMW i7 is dus duur, maar nog steeds minder duur dan zijn grote concurrent uit Stuttgart...

Besluit

Hoewel de esthetische keuzes de meningen verdelen, kun je niet anders dan vaststellen dat de BMW i7 een van die grote elektrische berlines is die de autowereld nodig had. Een echte limousine die de passagiers vooraan én achteraan verwent. Niet alleen met een reeks opvallende gadgets, maar ook met fundamentele kwaliteiten en onmiskenbaar comfort.

Specificaties

  • 2 elektromotoren
  • vermogen: 544 pk
  • koppel: 745 Nm
  • overbrenging: Vaste verhouding, 4x4
  • 0-100 km/u: 4,7 s
  • topsnelheid: 240 km/u
  • koffervolume: 500 l
  • batterijcapaciteit: 101,7 kWh (netto)
  • verbruik: 23,4 kWh/100 km (gemeten)
  • rijbereik: 625 km (WLTP)
  • catalogusprijs: € 137.900

Bron www.autoscout24.be

BMW_i7_1.jpgBMW_i7_2.jpgBMW_i7_3.jpgBMW_i7_4.jpgBMW_i7_5.jpg