Smart #3, mag het wat meer zijn?
Ooit één van de grondleggers van gemotoriseerd micromobiliteit, ondertussen doorgegroeid tot een Chinees automerk. Nee, we hebben het niet over Volvo, MG of Lotus, wel over smart. Na de compacte #1 is het nu tijd voor de grotere #3 die het qua proporties opneemt tegen de Volkswagen ID.4 en Tesla Model Y.
Smart is de voorbije jaren bij de pinken gebleven en heeft beseft dat het gamma van petieterige stadswagens geen zoden meer aan de dijk bracht. Moederhuis Daimler (Mercedes) besloot prompt de helft van het bedrijf aan Geely te verkopen en gaf het Chinese consortium eveneens de rechten om de toekomt te bepalen. Na de #1 die je kan zien als een ver neefje van de Mercedes EQA is het nu tijd voor de #3, een SUV-coupé à la Volkswagen ID.5! En Skoda Enyaq Coupe... en Tesla Model Y... en Nissan Ariya... en...
OOK MET KOFFER?
Nu goed, je zal al wel door hebben dat de smart #3 bezwaarlijk een kleintje valt te noemen. Met zijn lengte van 4.4 meter en breedte van 1.8 meter passen er dus nét geen 2 ForTwo's op dezelfde parkeerplaats. Anderzijds is de #3 wel een fraaie verschijning geworden. Met een bolle maar toch stoere designtaal die wel past bij het imago van het merk. Verzonken deurhendels, doorlopende lichtstrepen en een coupédakje... smart heeft duidelijk het boek der moderne trends bij de hand genomen tijdens het designproces. Britse huistuner Brabus mag meteen ook een pikantere versie voorzien, zoals getoond op de persplaatjes.
Het interieur is een mixed grille van Mercedes- en smart-design. Met op het dashboard een 12.3-duim digitale display en een kleiner schermpje pal voor de bestuurder. De hoge middentunnel en ronde ventilatieroosters geven een heus cockpitgevoel. Althans, dat staat zo te lezen in het persbericht. Krijgen we nog geen info over: hoe groot de koffer is van deze #3. Op die info is het nog wat langer wachten.
TOT 428 PK!
Idem voor de technische specs. Al hebben die eigenlijk geen geheimen meer dankzij onze vrienden van de Chinese partij. Zo is er een achterwielaangedreven versie met 272 pk en een Brabus-uitvoering met twee elektromotoren (4WD) goed voor een flukse 428 pk. Het gewicht van deze #3 schommelt trouwens rond de 1.9 ton. Europese info krijgen we dit najaar wanneer hij debuteert tijdens het Duitse autosalon (IAA) in München.
Bron www.autofans.be