Mercedes GLC 200 4MATIC: kan een SUV met vierwielaandrijving én benzinemotor ook
Niet eens zo lang geleden was de dieselmotor de lieveling van SUV-rijders omwille van zijn zuinige karakter. Inmiddels is de dieselmotor in onbruik geraakt en wie zich geen plug-in hybride kan veroorloven kiest voortaan een “klassieke” benzineversie. Een financieel drama? Een test met de GLC 200 4MATIC maakt veel duidelijk.
Een dieselmotor is vooral interessant omdat de omvang van de wagen die hij moet aandrijven nauwelijks invloed heeft op het verbruik. Het is om deze voor de hand liggende reden dat SUV-klanten de afgelopen twintig jaar bij de bestelling van hun auto een voorkeur hadden voor dit type aandrijving. Deze keuze was des te verstandiger omwille van het gulle motorkoppel waardoor ze nog aangenamer reden.
Vanaf 2015 en vooral post-Dieselgate zijn dieselmotoren de kop van jut en worden ze via wetgeving steeds meer ontraden. De autoriteiten sparen geen moeite om ze uit de stadscentra en van onze wegen te weren. De reden daarvoor is omdat ze aanzienlijk bijdragen aan luchtvervuiling door de forse emissiewaarden qua NOx en fijn stof. Klopt dat? Ja, maar Diesels staan hier niet alleen, vooral omdat benzinemotoren in tussentijd ook zijn overgeschakeld op directe inspuiting… Een geladen debat, waarover we de ganse nacht zouden kunnen doorpraten!
Benzine als alternatief
Omdat de vraag is geëvolueerd, hebben de constructeurs hun gamma moeten herzien waardoor er geen (of bijna geen) dieselmotoren meer overblijven. Hun plaats wordt ingenomen door politiek correcte alternatieven zoals oplaadbare hybrides voor wie het kan betalen (lees: fiscaal aftrekken) of, bij gebrek daaraan, benzinemotoren, vaak met turbolading om emissie en verbruik zoveel mogelijk te beperken.
Deze formule wordt vandaag door alle merken toegepast, ook bij Mercedes, en in casu zien we de vernieuwde GLC met een 200 4MATIC motorisatie. Dat is een geblazen tweeliter benzinemotor die 204 pk en een comfortabel koppel van 320 Nm koppel levert. Deze krachtbron wordt aan een automatische 9-trapsversnellingsbak gelinkt die het vermogen over de vier de wielen verdeelt. Zorgt die combinatie voor een torenhoog brandstofverbruik? Niet volgens Mercedes, die 7,2 l/100 km in de gecombineerde cyclus (WLTP) en 164 g/km CO2 claimt. Dat is een redelijk resultaat, maar het is wellicht ook met dank aan de het mild hybride 48V systeem. De wagen rijdt nooit zuiver elektrisch, maar de motor wordt ontlast en geniet van een tijdelijke vermogensboost van 23 pk.
Verrassing
Er gaat niets boven een uitgebreide testrit om te zien of dat ook klopt. We reden ruim 1.300 km met de GLC 200 4MATIC en, toegegeven, we waren onder de indruk. We verwachtten ons aan een pittig brandstofverbruik, maar dat was niet het geval: het gemiddelde verbruik schommelde rond de 7,8 l/100 km bij een vlotte rijstijl.
Op lange snelwegtrajecten daalde de gemiddelde dorst zelfs tot 7,4 l/100 km (met dank aan de verfijnde aerodynamica met een Cx van 0,29), en we maten 8,3 l/100 km op een gevarieerd parcours. In een stadsomgeving steeg de brandstofbehoefte uiteraard, maar het bleef ook hier redelijk met een gemiddelde van 9,5 l/100 km. Met een tank van 62 liter (incl reserve) kom je bijna 800 km ver.
En de prestaties van deze instapmotor? Die volstaan ruimschoots, accelereren van 0-100 km/u lukt in 7,8 seconden. Dat zorgt voor vlotte hernemingen, met dank aan de boostfunctie van het hybride systeem waar nodig. De 9-traps automaat blijkt comfortabel, reageert snel maar durft soms ook te aarzelen, wat te merken is aan schokjes wanneer je accelereert. Of dat alles is? Bijna, want bij het accelereren klinkt de viercilindermotor soms als een vierpitter diesel. Dat is jammer, want aan een constante snelheid houdt hij zich volkomen op de achtergrond.
Comfort en dynamisme
De “basis” GLC 200 is dus geen drinkebroer en hij rijdt allerminst saai. Wel integendeel, zijn onderstel is een voorbeeld van precisie en veercomfort. Vooral de stuurinrichting reageert bijzonder progressief zodat de wagen levendig en wendbaar stuurt waardoor de GLC onvervalst rijplezier biedt. In feite is het volledige onderstel voorbeeldig met een progressieve en efficiënte demping. Hij biedt een dynamisme dat zelfs BMW zou doen blozen, en dat ondanks het forse gewicht (1.985 kg onbeladen). Wanneer je hem tot het uiterste drijft, ervaar je altijd een geruststellend onderstuur, het geheel is in balans. Bovendien kan je rekenen op een hoog comfortniveau met een zorgvuldige geluidsisolatie van alle geluidsbronnen.
De nieuwe GLC is duidelijk herkenbaar herkenbaar maar toch is er behoorlijk wat veranderd. Het koetswerk is 6 cm langer (4,71 m), maar 4 mm lager (1,64 m). Deze verhoudingen komen ten goede aan de beenruimte achterin want ook de wielbasis werd 1,5 cm langer. Dat geldt eveneens voor het laadvolume, want de versies met verbrandingsmotor slikken 600 liter, 70 liter meer dan voorheen. Er is dus comfortabel ruimte voor vier personen en de achterbank is doordacht ontworpen zodat er – indien nodig – zelfs plaats is voor een vijfde passagier, dankzij de niet al te brede verzinkingen in de rugleuning.
Extra technologie
Ook het interieur van de GLC is geëvolueerd. Je kan niet langs het enorme centrale display en HD-scherm kijken. Op deze headunit vind je de gebruikelijke functies zoals radio, navigatie, voertuigconfiguratie, enz. Het systeem is verder compatibel met de draadloze protocollen Apple Car Play en Android Auto, wat waarschijnlijk de populairste features zullen zijn voor de gebruikers.
En dat is het juist: we zijn verrast door enkele onbegrijpelijke evoluties. Zo moet je bijvoorbeeld meerdere stappen doorlopen om bepaalde toepassingen opnieuw te selecteren, bijvoorbeeld bij het verlaten van het gedeelde scherm om de radiozender te veranderen binnen de MBUX-omgeving. Bovendien zorgt de stop-startfunctie van het hybride systeem er soms tot onderbrekingen van de werking van de schermdeling, waardoor je de bestemming opnieuw moet invoeren. Kortom dit is weinig gebruiksvriendelijk. Andere kleine minpuntjes zijn het ontbreken van een USB-aansluiting op de achterbank en de – hoewel efficiënte – luidruchtige ruitenwissers.
Volledige uitrusting
De prijs van de GLC SUV is bij deze generatiewissel licht gestegen. De Business Line-versie kost nu 58.080 euro. Dit lijkt een klassieker, maar deze verse biedt wel een riante uitrusting. Naast het mild hybride 48V systeem dat een echte meerwaarde biedt, zijn er comfort- en verwarmde zetels vooraan, schakellepels aan het stuur, automatische achterklep, MBUX-interface met geïntegreerde navigatie en inductieve laadfunctie voor mobiele telefoons, parkeerhulp met achteruitrijcamera, cruise control (maar niet automatisch) en nog veel meer.
Het spreekt voor zich dat je deze uitrusting nog verder kan uitbreiden door een kijkje te nemen in de lange accessoirelijst die Mercedes aanbiedt, maar dat zal de rekening ook flink opdrijven. Een aantal accessoires zijn evenwel de moeite waard, zoals het panoramadak (1.718 euro), de afstandsradar (484 euro) of de intelligente anticipatie op ongevallen (2.940 euro).
Besluit
Is het mogelijk om in een SUV met vierwielaandrijving te rijden zonder dat je brandstofbudget door het dak gaat? Jawel, dat bewijst onze testrit met deze Mercedes GLC 200 4MATIC, die zeker geen pluimgewicht is. Door het redelijke brandstofverbruik is hij ook perfect haalbaar voor particulieren, want professionals zullen (nog enkele maanden) de voorkeur geven aan fiscaal interessantere plug-in hybride versies. In elk geval bewijst dit eens te meer dat er geen reden is om al te ver te gaan in de keuze voor een auto, zelfs niet bij een SUV. Laat ons wel wezen, de “basis”-versie biedt reeds een uitstekend aanbod met een mooi compromis tussen budget en rijplezier.
Bron www.gocar.be