Het chiptekort blijft duren in de autosector
Maandenlang hinderden tekorten aan microchips zowat alle sectoren. De situatie raakt nu stilaan opgelost… behalve in de autosector waar de levertijden langer blijven dan elders. Hoe is dat te verklaren?
De Covid 19-crisis heeft geleid tot een bevoorradingscrisis, vooral voor halfgeleiders of elektronische chips. Na twee jaar van moeilijkheden lijkt de sector er nu weer bovenop te komen. Of toch bijna.
Dat blijkt uit een studie van Supplyframe, een Amerikaans platform gespecialiseerd in supply chains in elektronische producten en componenten: de halfgeleidersector keert geleidelijk terug naar de normale toestand en zou rond het tweede kwartaal van 2023 moeten stabiliseren. Dus eigenlijk nu.
De prognoses geven aan dat de levertijden naar verwachting zullen terugkeren naar het niveau van voor de crisis, evenals de prijzen die aanzienlijk waren gestegen. Volgens Supplyframe worden de levertijden met 35% verkort of zijn nog slechts 5% hoger voor specifiekere chips. Bovendien zullen de prijzen niet meer stijgen of in zeer zeldzame gevallen en dan op een verwaarloosbaar niveau ( voor condensatoren, inductoren, weerstanden).
Dalende vraag
Waarom deze terugkeer naar normaal? Simpelweg omdat het aanbod weer voldoet aan de vraag, die zelfs weer begint af te nemen. Er is dus geen of (veel) minder spanning op de supply chains, wat de sector stabiliseert. Geldt dat voor de hele industrie? Nee, want er is één sector waar de vraag naar elektronische componenten nog sterk toeneemt: de autosector.
Hierdoor zal de autosector, die veel gebruik maakt van bepaalde chips – zoals vermogenstransistors of analoge geïntegreerde schakelingen – ook de komende maanden worden blootgesteld aan zeer lange levertijden. En natuurlijk is deze situatie handig voor fabrikanten die hiervan profiteren en daarom niet van plan zijn hun volumes te verhogen om de prijzen hoog te houden.
Het is daarom helaas te verwachten dat de lange levertijden voor complexere auto’s (elektrische, plug-in hybrides of auto’s met hoge uitrustingsniveaus) zullen blijven aanhouden en dat de prijzen niet zullen dalen. Zeker in een context waarin het aantal chips per auto naar verwachting tegen 2030 zal verdrievoudigen.
Bron www.gocar.be