Test Volkswagen Golf Variant 1.5 eTSI, de rationele gezinsvriend?
De Volkswagen Golf zit bij het grote publiek ingebakken als een rationele keuze, en dat geldt ook voor een break. Is de combinatie van de twee de perfecte gezinskeuze? Autoscout24 zoekt het uit aan de hand van de milde hybride 1.5 eTSI.
De Volkswagen Golf is ook in zijn achtste generatie een auto die op alle vlakken degelijk scoort, en nog meer als break. Maar toch is ook de Duitser niet vrij van minpunten, met niet in het minst zijn catalogusprijs.
Je zou hem tussen al die elektrische ID-modellen en het SUV-geweld uit Wolfsburg nog vergeten, maar de Golf zou ook vandaag nog steeds op de shortlist moeten staan van wie bij Volkswagen op zoek is naar een auto die op alle vlakken prima scoort. En zeker de handige breakversie Variant, die zelfs nog enkele extra troeven krijgt om zich te profileren als het perfecte gezinsalternatief.
Exterieur
Parkeer je de vijfdeurs-Golf naast deze Golf Variant, dan springt een van die troeven misschien wel in het oog. De Variant staat uiteraard op hetzelfde MQB-platform als de vijfdeursversie, maar krijgt een wielbasis die met zowat 7 centimeter werd verlengd. Daardoor bedraagt de afstand tussen de wielassen nu 2, 69 meter en meet deze Golf Variant in totaal 4,63 meter. Een flink deel van de extra 35 centimeters in lengte vergeleken met de vijfdeurs gaat uiteraard naar de achteroverhang en dus naar de koffer, maar daarover meteen meer.
Want die langere wielbasis geeft deze Golf Variant andere proporties, die zijn eigen identiteit vergeleken met de vijfdeurs benadrukken. En daarnaast kun je hem nog naar eigen smaak aankleden. Als verhoogde en avontuurlijker uitgedoste Alltrack bijvoorbeeld, maar ook – zoals bij onze testwagen – met een R-Line-pakket. Sportievere bumpers, grotere velgen, zwarte koetswerkaccenten en een iets lagere ophanging doen voorbijgangers meer dan eens verkeerdelijk denken dat je met een Golf R Variant voorbijrijdt, maar verder staat dat sportieve jasje deze gezinsbreak eigenlijk wel.
Interieur
Die R-Line-aankleding zorgt ook voor uitstekend steunende sportzetels met geïntegreerde hoofdsteun, die ook bij langere afstanden voor het nodige comfort blijven zorgen. Voor de rest is het dashboard uiteraard hetzelfde als bij de vijfdeurs-Golf. Een digitale instrumentencluster van 10 duim voor je neus, een digitaal touchscreen van 10 duim voor het infotainment en de klimaatregeling. Er is al veel digitale inkt gevloeid over de ergonomie ervan, dus laat het ons erop houden dat we nooit beste vrienden zullen worden met de schermen.
De extra centimeters van de wielbasis zorgen wel voor meer ruimte op de achterbank. Die zie je misschien niet op het eerste gezicht, maar merk je wel op wanneer je je er installeert. In de koffer geraak je dan weer makkelijk 611 liter aan bagage kwijt, dankzij een lage tildrempel en regelmatige vorm. Klap je de rugleuning van de achterbank neer – met de handige hendels kan dat ook rechtstreeks vanuit de koffer – dan maak je 1.642 liter vrij. De concurrenten uit eigen stal – de Skoda Octavia Combi en Seat Leon Sportstourer – doen weliswaar nipt beter.
Motor
Bij een klassieke auto horen klassieke aandrijflijnen. Ga dus niet op zoek naar een elektrische of plug-inhybride Golf Variant. Das Auto heeft in zijn breakversie alleen benzine- en dieselmotoren onder de kap. Twee van die benzinemotoren krijgen weliswaar milde hybride ondersteuning: de 1.0 eTSI en 1.5 eTSI krijgen een 48-voltsysteem met lithium-ionbatterij en riemaangedreven starter-generator. De 1.0 eTSI is 110 pk sterk, de 1.5 eTSI is er met vermogens van 130 en 150 pk.
Wij reden onze testrit met de gulden middenweg: de 1.5 eTSI van 130 pk. Die stuurt eveneens 200 Nm naar de voorwielen via een DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten. Hij sprint van 0 naar 100 km/u in 9,6 seconden en haalt een topsnelheid van 213 km/u. Volkswagen geeft voor de R-Line-aankleding (met grotere velgen en dus minder gunstig voor het verbruik) een gemiddeld verbruik op van 5,6 l/100 km en een CO2-uitstoot van 128 g/km. Wij deden er een litertje bij: 6,5 l/100 km.
Rijgedrag
In de praktijk merk je weliswaar dat Volkswagen er alles aan doet om die vierpitter zo weinig mogelijk te laten verbruiken. Bij lage belasting schakelt hij de helft van zijn cilinders uit, terwijl de verbrandingsmotor zo vaak het kan wordt uitgeschakeld wanneer je gas lost en uitbolt. Ook de DSG-versnellingsbak is daarop afgesteld: je merkt dat hij is geprogrammeerd om zo snel mogelijk op te schakelen en zo laat mogelijk terug te schakelen. Dat zorgt vooral bij hernemingen wel eens voor irritatie wanneer die terugschakelmomenten op zich laten wachten. Een andere irritatie? De dosering van het rempedaal: de overgang tussen regeneratief remmen en krachtiger remmen kan beter.
Maar verder is die 1.5 eTSI een veelzijdig blok, dat het hele gezin met bagage vlot en soepel over de snelweg kan vervoeren, ontspannen aan lage toeren over een secundaire weg kan bollen en af en toe de spieren eens kan losgooien wanneer de situatie zich daartoe leent. De iets lagere ophanging van de R-Line doet hem daarbij een fractie dynamischer sturen zonder het rijcomfort te hard te compromitteren, maar dat R-Line-pakket is zeker geen absolute must.
Prijs
Temeer omdat de Volkswagen Golf Variant van zichzelf al een prijzig baasje is. Ga je voor de milde hybride 1.5 eTSI, dan ben je bijvoorbeeld al 36.250 euro kwijt (Life). ‘Onze’ R-Line Business Premium overschreed met een basisprijs van 42.115 euro zelfs de symbolische kaap van 40.000 euro. Voor een Golf Variant met 130 pk...
Besluit
De Volkswagen Golf Variant doet wat Wolfsburg het beste kan: op alle vlakken goed doen. Hij combineert een voldoende ruim interieur met een dito koffer, en koppelt dat aan een aangenaam weggedrag dat een mooie mix vindt tussen comfort en sportiviteit. De milde hybride 1.5 eTSI mikt op een laag verbruik, maar is tegelijk nog voldoende krachtig. Perfect op maat van gezinnen dus, al moeten die hun portefeuille meer dan ooit opentrekken...
Bron www.autoscout24.be