Wat houdt de ‘zwakke weggebruiker’ eigenlijk echt in?
Er ontstaat wel eens verwarring onderweg wanneer het op fietsers en voetgangers aankomt, vooral in drukke omgevingen. Zo hebben ze eigenlijk allebei hun vaste plekje in het verkeer, maar is het soms niet helemaal duidelijk of fietsers en voetgangers daarbuiten ook steeds voorrang moeten krijgen of niet. Het zijn namelijk ‘zwakke weggebruikers’, weet je wel, en daardoor kunnen ze nooit in fout zijn… Of dat wordt toch vaak gedacht, maar dat klopt niet helemaal.
MEER DAN VOETGANGERS EN FIETSERS
Laat ons eerst even duiden wie precies gezien wordt als een ‘zwakke weggebruiker’ — en met die term willen we voor de duidelijkheid niemand tot onderdaan van Koning Auto katapulteren. Zo gaan er al even stemmen op om de term ‘zwakke weggebruiker’ te vervangen door ‘kwetsbare weggebruiker’ omdat het in zijn huidige vorm nogal botst met het feit dat deze weggebruikers zich doorgaans op eigen kracht voortbewegen, en automobilisten (als alles goed gaat) niet. Dat is dan een discussie voor een andere keer, maar daar schuilt wel het verschil tussen zwakke weggebruikers en de overige weggebruikers.
Een zwakke weggebruiker is er namelijk eentje die geen gemotoriseerd voertuig aan het besturen is. Daaronder vallen dus vanzelfsprekend voetgangers en fietsers, maar zij zijn niet alleen. Elektrische fietsen zijn bijvoorbeeld wel gemotoriseerd, maar die worden ook meegerekend aangezien de motorische ondersteuning het voor bekeken houdt vanaf een snelheid van 25 km/u. Hetzelfde geldt trouwens voor bestuurders van elektrische steps, maar de meest verrassende zwakke weggebruiker is de passagier. Ook als niet-besturend inzittende van een auto ben je namelijk een zwakke weggebruiker, en dat is eigenlijk niet zo vreemd.
GEEN EXTRA VOORRANG
Hoewel dat vaak gedacht wordt, wijst de term ‘zwakke weggebruiker’ namelijk helemaal niet op één of ander recht om voorrang te krijgen waar je die normaal niet hebt. Als fietser ben je dus nog steeds in fout wanneer je een voorrangsteken negeert en daardoor aangereden wordt door een auto, net zoals je als voetganger niet zomaar de weg op gelijk welke plek mag oversteken en verwachten dat de auto’s wel zullen stoppen. Zwakke weggebruikers zullen met andere woorden nog steeds de kosten moeten dragen indien ze verantwoordelijk geacht worden voor een ongeval… Maar gewoon niet alle kosten.
Het enige voordeel dat de zwakke weggebruiker namelijk geniet is dat alle lichamelijke kosten vergoed zullen worden in geval van een ongeval, zelfs wanneer de zwakke weggebruiker in fout is. Die fietser die een voorrang negeerde, zal dus niet de de herstelling van zijn fiets maar wel de kosten voor eventuele letsels betaald krijgen door de verzekering van de automobilist. Daar schuilt trouwens ook de verklaring voor de passagier die zich net nog ‘zwakke weggebruiker’ mocht noemen want indien de auto waarin die zit betrokken raakt in een ongeval, geldt daar dezelfde regel. Onze fietser van daarnet zal echter nog steeds aansprakelijk zijn voor de schade die de aanrijdende auto ondervond tijdens het ongeval. Alle weggebruikers moeten zich met andere woorden aan de verkeersregels houden, al is er natuurlijk geen enkele regel die je als automobilist belet om af en toe eens een fietser of voetganger in een moeilijke situatie wat extra ruimte te geven.
Bron www.autofans.be