Nieuwe generatie Volkswagen Passat uitsluitend als Variant
Volkswagen heeft het doek getrokken van haar alweer negende generatie Passat. Dat doekje was langer dan gewoonlijk, want de Duitse middenklasser komt deze generatie uitsluitend als Variant op de markt. Liever een sedan? Dan zal je richting elektrische ID.7 moeten kijken.
De Volkswagen Passat is al decennia lang een toonbeeld in autoland. Dé auto voor iedereen die hogerop aan het klimmen is op de carrièreladder. Eén probleem echter, want elektrificatie kan wel eens spanning in het eten gooien. Desalniettemin gelooft VW zo hard in het succes van de Passat, dat ze nog een negende generatie op de markt brengen. Met benzine- en dieselmotoren of met een plug-inaandrijflijn. De sedan, die moest echter wel op de schop.
De nieuwe Passat is dus steevast een Variant, Volkswagen-lingo voor "stationwagen". Een eigenaardige keuze, want tweelingbroer Skoda Superb zal bij zijn volgende generatie (die ook in coulissen klaar staat) wél een sedanversie krijgen naast de Combi-stationwagen. Hoe dan ook, in Duitsland zullen ze er beter over na hebben gedacht dan op onze redactie. De negende generatie Passat is alvast de grootste ooit. Zo groeit hij 15 centimeter om met zijn 4,92 meter nog nét onder de 5 meter te blijven.
Visueel gaat hij de ondertussen toch al drie jaar oude Golf Mk.8 achterna. Met aan elkaar verbonden koplampen en een nogal sinister lachende bumper. Achteraan zorgt een doorlopende ledstreep dan weer voor het feest terwijl "Passat" laag op de kofferklep wordt gespeld. Grenzen verleggen doet deze Passat niet visueel, al is dat natuurlijk nooit zijn hoofdtaak geweest.
WAT. EEN. KOFFER.
Nee, de Passat moet een uitermate comfortabele metgezel zijn met een riante koffer. Dat laatste vervult de nieuwe generatie met verve. Want de Variant kent een koffervolume van maar liefst 690 liter dat kan stijgen tot 1.920 liter. Daarmee doet 'ie het beter dan zowat 90% van SUV-land en zelfs sommige personenbusjes! Daarnaast zegt VW ook fier te zijn op de binnenruimte die het voor de passagiers wist te creëren.
Kijken we naar het dashboard, dan zien we dat een sterke streep digitalisatie zijn intrede doet. Zo krijgt de digitale instrumentencluster gezelschap van een infotainmentsysteem dat tot wel 15-duim groot kan zijn. Waardoor je Tesla-gewijs een gigantische tablet op het dashboard krijgt. De klimaatcontrole bedien je via de illustere streelstrookjes maar Volkswagen zegt dat die tegenwoordig verlicht zijn. Eindelijk.
OP ALLE PAARDEN TEGELIJK
Voorin de Passat wedt Volkswagen op alle paarden. Want diesel, benzine en plug-in blijven ook bij deze negende generatie voor de vort zorgen. Aan de dieselkant tekent de overbekende 2-liter TDI present. Die is 122 pk, 150 pk of 193 pk sterk en hangt steevast aan een DSG-automaat. De meest potente diesel stuurt zijn kracht niet naar de voorwielen maar wel naar de vier wielen via het 4MOTION-systeem.
Liever een benzine? Dan krijg je de keuze uit een 1.5-liter eTSI met 150 pk of een 2-liter TSI met 204 pk dan wel 265 pk. Net zoals in dieselland, wordt de meest performante benzine gekoppeld aan 4MOTION-vierwielaandrijving. En ook hier is een DSG-automaat standaard. De plug-inuitvoeringen zien dan weer de 1.4-liter benzinemotor ingewisseld worden voor een 1.5-liter viercilinder. Samen met de elektromotor krijg je daardoor een eHybrid met 204 pk of 272 pk. Via een accu van 19,7 kWh (netto) is een elektrische range van 100 kilometer mogelijk. Opladen kan dan weer aan 11 kW AC en 50 kW DC.
Bron www.autofans.be