Volkswagen Tiguan gaat aan zijn derde generatie
De Volkswagen Tiguan. Doorheen de jaren uitgegroeid tot een échte bestseller en nu klaar om aan zijn derde generatie te beginnen. Met de hete adem van fiscaal vriendelijke EV's in de nek, kan de crossover nog een vuist maken? Kijk even mee.
De peilers van Volkswagen? Die bestonden de voorbije jaren uit Golf en Tiguan. Want het crossover-broertje van de Golf bleek een absolute bestseller te zijn. Zowel op de particuliere als zakelijke markt. Hoewel VW steeds meer richting de EV trekt, is er toch nog ruimte voor een derde generatie Tiguan. Die trekt resoluut de kaart van stroomlijn en pocht in zijn plug-invariant met een riante elektrische range van 100 kilometer.
EXPRESSIEVER
Laten we vooreerst even focussen op het design van de Tiguan MK.3. Met zijn lengte van 4,54 meter, hoogte van 1,64 meter en breedte van 1,84 meter is het de grootste Tiguan ooit. Al groeit hij in lengte amper 3 centimeter. De wielbasis, hoogte en breedte blijven nagenoeg gelijk. Waardoor ook deze Tiguan nog in je parkeervak zal passen. Visueel maakt de nieuwe Tiguan komaf met de hoekige lijnen van zijn voorganger. Ronde, zwoele lijnen spelen de boventoon. In het geval van de R Line aangevuld met grotesk sportief bumperwerk.
Daardoor verliest de Tiguan wat van zijn subtiliteit. Dit is een crossover die een stuk meer in de spotlight wil staan. En schijnt het licht niet op de Tiguan, dan doen de led-matrix koplampen met 38.400 afzonderlijke leds dat wel voor hem. Geen nood duisternisfan, die zijn volstrekt optioneel. De Tiguan Allspace is trouwens naar de eeuwige jachtvelden gestuurd en zal plaats maken voor een nieuwe zevenzits-SUV die zijn mosterd gaat halen bij de voor China geproduceerde Tayron.
CHECK DIE TABLET!
Binnenin kan je uiteraard je ogen niet afwenden van de joekel van een tablet op het dashboard. Die is in de basis 12,9 duim groot en groeit optioneel tot maar liefst 15 duim. Verder doet een streep minimalisme zijn intrede. Het gros van de knopjes zijn verdwenen. In de plaats gebruik je de centrale tablet. De versnellingspook zit tegenwoordig achter het stuur (wegens: enkel automaat), de rest van het dashboard krijgt sfeerverlichting.
Gaan we kijken naar de ruimte voor passagiers, dan pocht Volkswagen met zo'n centimeter aan extra hoofdruimte en een verschuifbare achterbank. Daardoor groeit de standaard bagageruimte met 37 liter tot maximaal 652 liter. Da's behoorlijk wat kofferruimte. Tenslotte pakt de Tiguan uit met ergoActive Plus-stoelen met pneumatische massage met 10 kamers. Geen idee wat het doet maar fancy klinkt het wel.
DIESEL? JEP!
Wie op zoek is naar een elektrische Tiguan wordt doorverwezen naar de ID.4. Onder de kap van de Tiguan blijven verbrandingsmotoren voor de vooruitgang zorgen. Motoren die vaak wel elektrische assistentie krijgen. Zo zijn er ook anno 2023 nog diesel-, benzine- en plug-inmotoren te vinden onder de kap van de Tiguan. Het gaat dan over de overbekende 2-liter viercilinder TDI met 150 pk of 193 pk en de 2-liter viercilinder TSI van 204 pk en 265 pk.
Mag het wat minder? Dan is er ook nog een 1.5-liter viercilinder benzine (eTSI) met 130 dan wel 150 pk. Mag het wat meer? Dan is er de Tiguan eHybrid. Die plug-invariant gebruikt steeds een accu van 19,7 kWh en kan pronken met een elektrisch rijbereik tot 100 kilometer. De plug-in komt er in twee vermogens: 204 pk en 272 pk. Rust je de Tiguan uit met vierwielaandrijving, dan mag je 2,3 ton slepen.
Bron www.autofans.be