Onderzoek Gocar Data: kleuren van onze auto’s worden steeds saaier
Gocar Data, ons platform dat gespecialiseerd is in autostatistieken, heeft een onderzoek gedaan naar de evolutie van kleuren in de autosector. En het verdict is duidelijk: vroeger was het leven kleurrijker.
Was het vroeger beter? Je zou geloven van wel als je de cijfers ziet van Gocar Data, ons dataplatform voor professionals. Dat verzamelt honderden gegevens van alle autoverkoopplatformen. In dit geval werd gekeken naar de evolutie van autokleuren van 1970 tot nu. Een zeer grote steekproef dus, die heel wat onthult.
Zoals de grafiek aangeeft, is de keuze van autokleuren door de consument sterk veranderd. In de jaren 1970 en 1980 was het niet ongebruikelijk om oranje, gele, groene of rode auto’s te zien. Deze kleurentrend is echter grotendeels verdwenen en sinds de jaren 2000 wordt er gekozen voor saaiere kleuren.
Weerspiegeling van ons leven?
Marc Gros, analist bij Gocar Data, legt uit: “Het gaat om een analyse van de online voorraad van auto’s die in België op alle marktplaatsen worden gepubliceerd. Voor elk jaar van de eerste inschrijving van het voertuig berekenen we het marktaandeel (in procent) van elke kleur in het totale aanbod.”
De verandering is opvallend. Als we wit, zwart en grijs samenvoegen, zien we dat deze kleuren minder dan 30 procent vertegenwoordigden van de voertuigen die in 1970 werd ingeschreven. Intussen is de situatie echter volledig gekeerd en in 2023 zijn deze kleuren goed voor meer dan 80 procent van het aanbod.
De conclusie is dus duidelijk: hoe verder we vooruitgaan in de tijd, hoe saaier en triester de kleuren van onze auto’s worden. Je vraagt je af wat dit zegt over onze tijd… Dit inspireert sommige constructeurs ook om hun kleurenbeleid te veranderen. Kijk maar naar Fiat, dat onlangs aankondigde te stoppen met de productie van grijze auto’s. Olivier François, CEO van Fiat: “Italië staat synoniem voor plezier, optimisme, liefde, passie en leven. Daar heeft grijs niets mee te maken. De wereld heeft geen zoveelste grijze auto nodig. Fiat wil mensen inspireren om optimistisch en positief te leven.” Misschien is het inderdaad tijd om meer kleur te brengen in onze straten en in ons leven, vind je niet?
De Belg blijft dus voorzichtig wanneer hij een auto koopt. Dat komt ook doordat de koper dan al denkt aan de herverkoopwaarde. Op dat vlak geloven automobilisten dat ze beter een brave kleur nemen, die gemakkelijker aanvaard wordt op de tweedehandsmarkt.
Bron www.gocar.be