Audi Q8 e-tron 55 quattro - Grote vriendelijke(re) reus

Audi_Q8etron_1.jpg

WAT IS DIT?

Duitsers houden van structuur. En in Duitsland is het al decennia de norm dat een auto na 4 jaar een facelift krijgt. Deze Q8 e-tron is dus simpelweg de facelift van de e-tron, al doen we de Q8 e-tron dan wat oneer aan. Dit is op alle vlakken namelijk een veel volwassener EV-product met meer range, een beter rijgedrag en Audi's feilloze afwerking.

WACHT, Q8?

Jep. Net zoals pakweg Mercedes en BMW zit ook Audi wat in de knoop met de naamgeving van zijn elektrisch gamma. Want hoewel "e-tron" gebruikt wordt om aan te geven dat het over een EV gaat, is er natuurlijk ook de oer-e-tron. Die ondergaat dus een naamswijziging om de boel wat duidelijker te maken.

Straffer nog, in de toekomst zal elk elektrisch model van Audi een even getal krijgen (A4, A6, Q6, etc), terwijl de modellen met verbrandingsmotoren een oneven getal opgespeld krijgen. Welkom in de wondere wereld van de marketing.

BETERE STROOMLIJN... DENKEN WE

Belangrijker om weten is dat de Q8-benaming ervoor zal zorgen dat je niet de verkeerde e-tron op de kop tikt. Want deze Q8 e-tron neemt een mijlensprong tegenover het pre-facelift exemplaar. Niet dat je dit op het eerste gezicht zou zien, want visueel blijft de update bescheiden. De grille (die een EV niet nodig heeft) wordt wat dikker in de verf gezet en er zijn wat nieuwe kleuren en velgen. Daar blijft het zowat bij.

Of toch niet helemaal, want Audi is er fier op dat de Q8 e-tron voortaan ook een meer aerodynamische koets heeft. Nu goed, in bare cijfers gaat het om een luchtweerstandscoëfficiënt die van 0.28 Cd wordt teruggebracht naar 0.27 Cd (0.26 Cd naar 0.24 Cd voor de Sportback). Ons diploma in luchtvaartkunde is echter niet meer recent genoeg om te weten dat dit nu echt een deuk kan maken qua efficiëntie voor een forse SUV van 2.5 ton. Hoe dan ook, alle kleintjes helpen

OP DE NAGEL!

Alhoewel, in het geval van de aandrijflijn was er een "grootje" nodig. Audi heeft dan ook geluisterd naar de kritiek die het kreeg op de originele e-tron. De kleine accu van 64 kWh uit het instapmodel wordt dus naar de eeuwige jachtvelden gestuurd, en voortaan pakt de 50 quattro uit met een accu van een meer riante 89 kWh (netto). Daardoor kan je ook met het basismodel eindelijk meer dan 300 kilometer ver op één lading in de realiteit. Het is tenslotte bijna 2024.

Ga je voor de 55 quattro - zoals het geval was bij ons testexemplaar. Dan groeit die accu door tot een forse 106 kWh (netto). Daardoor spreek je (op papier) plots over een range van 582 km. Wij klokten echter af op een gemiddeld verbruik van 21,2 kWh waardoor we los op de nagel 500 kilometer ver geraken met de Q8 e-tron Advanced 55 quattro. Om je een idee te geven, vier jaar geleden geraakten we amper 355 kilometer ver met de e-tron 55 quattro. Kortom, voorsprong door techniek

BETERE BALANS

De batterij is trouwens niet de enige nieuwigheid onder de carrosserie. Voor de nieuwe Q8 e-tron werd de asynchrone motor op de achteras aangepast. In plaats van twaalf spoelen zijn er nu veertien spoelen die het elektromagnetische veld creëren. Daardoor krijg je een sterker magnetisch veld met een gelijkwaardige elektriciteitstoevoer. In mensentaal? Meer koppel en meer efficiëntie. In bare cijfers ga je dat echter niet meteen zien, want Audi spreekt nog steeds over een systeemvermogen van 408 pk en 664 Nm voor de 55 quattro. Meer dan genoeg natuurlijk, getuige de sprint naar de honderd van 5,6 seconden.

Wat je wel merkt is dat Audi alweer enkele jaren extra EV-ervaring achter de rug heeft. De totale beleving is in deze Q8 e-tron een stuk meer geslaagd. Hoewel nog steeds een grote vriendelijke reus weet hij beter zijn gewicht te verbergen en voelt hij geheel een stuk kwieker aan. Ben je daarnaast ook op zoek naar één van de meest comfortabele rijbelevingen in EV-land? Dan zit je hier eveneens niet verkeerd. Een BMW iX doet het misschien nog net dat tikje beter... maar wil je daar in gezien worden

VERBORGEN GEBREKEN

Kortom, de Q8 e-tron toont wat je krijgt wanneer je Audi's feilloze afwerking combineert met moderne EV-technologie. Het is dan ook zonde dat Audi niet kan verbergen dat deze Q8 e-tron op een wat verouderd chassis staat. Wat we daarmee bedoelen? Opladen gaat nog steeds aan 11 kW AC en 168 kW DC. In tijden dat 22 kW AC en +250 kW DC de norm aan het worden zijn voor premium-EV's, is dat wat ondermaats. Daardoor ga je vast vloeken op langere ritten.

Niet in het minst omdat Audi ook meteen de hoofdprijs vraagt voor de Q8 e-tron. Je moet met minimum 79.480 euro over de boeg komen voor het basisexemplaar en onze testversie klokte - na opties - af op 112.740 euro. Oké, een BMW iX of Mercedes EQE SUV kost je niet minder maar eigenlijk zijn die prijzen compleet van de pot. Voor dat geld heb je ook de technisch meer geavanceerde Tesla Model X en voor een stuk minder geld heb je pakweg een Kia EV9 of - compleet van het paadje - de Hongqi e-HS9.

CONCLUSIE

Twee extra letters, meer heb je niet nodig om ons de originele e-tron te doen vergeten. Deze Q8 e-tron is op alle vlakken een beter product geworden, zonder te raken aan Audi's feilloze afwerking. Ja, de concurrentie is tegenwoordig groot maar kom je uit een grote luxe-SUV met diesel of benzinekracht, dan is dit de meest moeiteloze stap die je ooit zal nemen.

Bron www.autofans.be

Audi_Q8etron_1.jpgAudi_Q8etron_2.jpgAudi_Q8etron_3.jpgAudi_Q8etron_4.jpg