Ook Canada legt nulemissie-auto’s op in 2035, maar met dit verschil

Canada_EV.jpg

De Canadese regering heeft net besloten dat vanaf 2035 alle nieuwe auto’s op de markt emissievrij moeten zijn. De auto-industrie is niet blij met dit besluit, maar dat kan je relativeren, want in tegenstelling tot Europa is Canada veel toleranter tegenover het principe van schone voertuigen.

In navolging van China, Europa en de Verenigde Staten is het nu de beurt aan Canada om de verkoop van nulemissie-auto’s exclusief te benaderen. Het besluit is genomen om tegen 2035 te stoppen met de verkoop van auto’s met verbrandingsmotor. En we hebben het niet alleen over personenwagens, ook over bedrijfsvoertuigen en vrachtwagens. Dit is een grote zorg voor de auto- en transportindustrie, omdat het tijdsbestek zo kort is.

Volgens de Canadese regering moeten nulemissie-voertuigen (ZEV’s) tegen 2026 minstens 20% van alle verkochte auto’s uitmaken en tegen 2030 60%. Er is dus nog een lange weg te gaan, aangezien elektrische voertuigen in het derde kwartaal van 2023 nog maar goed waren voor 12,1% van de verkoop van nieuwe wagens.

Niet enkel 100% elektrische auto’s

Canada’s minister van Milieu, Steven Guilbeault, heeft geprobeerd de auto-industrie gerust te stellen met de boodschap dat de regelgeving duidelijk en nauwkeurig gaat zijn en dat het de industrie de nodige zekerheid zal geven die ze nodig heeft om strategische beslissingen te nemen.

Het is echter niet duidelijk waarom de industrie bang is voor deze nieuwe regelgeving. Omdat deze vergelijkbaar is met die van Californië, die bepaalt dat 100% van de nieuwe auto’s die in 2035 verkocht worden, elektrische auto’s op batterijen, elektrische auto’s op waterstofcellen of… plug-in hybride voertuigen (PHEV’s) moeten zijn. Ja, PHEV’s worden nog steeds toegelaten door Canada. Deze laatste categorie is echter alleen emissievrij als hij op elektriciteit rijdt, wat, zoals studies aantonen, zelden het geval is.

Dit standpunt verschilt aanzienlijk van dat van Europa, waar plug-in hybrides worden uitgesloten omdat ze niet als emissievrije auto’s worden beschouwd. De Canadese regelgeving is dus veel toleranter dan de onze, ook al weten we dat de kwestie van plug-in hybrides vroeg of laat weer aan de orde zal komen in Europa. We weten dat de Europese tekst een herzieningsclausule bevat die sommige landen, waaronder Frankrijk, tegen 2026 willen activeren. Deze clausule bepaalt dat, afhankelijk van de voortgang van de transitie, plug-in hybride voertuigen mogelijk na 2035 geaccepteerd kunnen worden als de sociale of economische obstakels te groot worden.

Bron www.gocar.be

Canada_EV.jpg