Test BMW iX2 xDrive30

iX2_1.jpg

Mocht het eens géén Tesla Model Y zijn, dan kon je altijd bij BMW gaan kijken... Tenzij je de iX1 al beu gezien was en de i4 wat te laag bij de grond vond. Nu hebben de Duitsers echter een oplossing klaar: dit is de BMW iX2, een zuiver elektrische versie van de nieuwe X2.

WAT IS DIT?

BMW stelt van bijna al zijn nieuwe modellen tegelijk een elektrische versie voor, van de iX1 tot de i7. Dat is voor de nieuwe BMW X2 niet anders, dus maak kennis met de allereerste iX2. Die ruilt de subtiel aflopende daklijn van zijn voorganger in voor een compleet SUV-coupésilhouet maar baseert zich onderhuids nog steeds op dezelfde basis als broertje X1... Een dat is allesbehalve een slechte start.

IX1 IN TRACKSUIT

Waar de iX2 het verschil maakt is de buitenkant en nog geen klein beetje ook, want net als de iX en XM is de iX2 alweer een BMW die de meningen verdeelt. Waar ze met de iX1 duidelijk op veilig spelen, is het alle remmen los bij de iX2. Wat meteen in het oog springt is de wel heel sportief gelijnde voorkant met grote, optioneel zelfs lichtgevende nieren, valse luchtinlaten en strakke koplampen. Achteraan is het totaalplaatje mogelijks nog drukker met langwerpige driedimensionale achterlichten, veel zwart bumperwerk en een grote spoiler.

Die spoiler heeft natuurlijk zijn functie voor de luchtgeleiding en dat geldt ook voor de schuin aflopende daklijn van de iX2. Die geeft hem bovendien een onderscheidend silhouet maar wreekt zich dan wel op de binnenruimte, met name op die van de achterste passagiers. Zij van een groter gestalte gaan met andere woorden moeite hebben achterin, maar de kofferruimte gaat er op papier wel 10 liter op vooruit ten opzichte van de iX1. 525 liter is in dit segment dan ook een mooi cijfer. Leggen we de achterbank echter plat of stapelen we helemaal tot boven, dan is de iX2 uiteraard geen partij voor zijn praktischere broer.

FIJNE WERKPLEK

In een BMW blijft de belangrijkste plek natuurlijk voorin en jawel: we zitten hier nog echt in een auto en niet voor een laptop. De afwerkingsgraad is hoog, de zitpositie is top en met BMW's multimediasysteem valt ook best te werken. Misschien hadden hier en daar enkel wat meer knopjes gemogen. Het optionele M-stuur is ook net te dik voor onze handjes en elektrische stoelen hadden standaard gemoeten in dit segment... Maar goed, we troosten ons met een fysieke draaiknop voor het volume, veel opbergruimte in de deuren, een handige plek voor je smartphone, een goed standaard audiosysteem en een comfortabele armsteun. Een speciale vermelding gaat trouwens naar de 'Set'-knop op het stuur, die na hem enkele seconden in te drukken de quasi onwerkbare, door de EU verplichte snelheidswaarschuwing uitschakelt... Merci BMW, zo moet het!

De iX2 mag dan wel sportief ogen, de afstelling is vooral op comfort gericht. Dat is wat ons betreft een goede keuze want wil je een écht sportieve BMW, dan kies je misschien geen crossover. Onze 313 pk sterke xDrive30 was echter wel meer dan vlot genoeg, in die mate dat we denken dat de voorwielaangedreven eDrive20 met 204 pk ook voldoende is voor de alledag. Wil je toch eens alle pk's optrommelen, dan vind je achter het stuur één 'Boost'-pedaaltje dat een 0-naar-100-tijd van 5,6 seconden mogelijk maakt. Andere fabrikanten gebruiken zo'n stuurflippers vaak om de remregeneratie te bedienen maar daarvoor moet je bij BMW in het scherm gaan zoeken. Daar kan je alles kiezen van one pedal driving tot de laagste regeneratiestand die perfect in balans is voor zij die van een gewone automaat komen.

ZUINIGE LEASINGTOPPER?

Ook het verbruik viel wat ons betreft best mee, al moet gezegd dat de temperaturen tijdens onze test in de lente best gunstig waren. Zo mochten we een verbruik noteren van om en bij de 17 kWh/100km; geen verkeerde waarde. De iX2 xDrive30 zou in theorie zo'n 450 kilometer ver moeten komen en de voorwielaangedreven eDrive20 zo'n 490 kilometer. In de praktijk ga je daar niet geraken maar met zo'n verbruik moet een 370-tal kilometer wel haalbaar zijn. Laden kan nadien tot 11 kW en snelladen tot 130 kW. Vooral het snelladen is daarmee gewoon te traag voor dit segment; aan zo'n prijs verwachten we toch zeker 150 kW.

De iX2 begint namelijk aan een basisprijs van 51.450 euro. Dat is een pak duurder dan de Tesla Model Y en ook 1.500 euro meer dan wat een iX1 moet kosten. Toch is dat waarschijnlijk weinig relevant, want leasingbedrijven berekenen hun maandelijks bedrag op basis van veel meer dan alleen de theoretische aankoopprijs. Net als bij de iX1 is BMW België met andere woorden slim genoeg om hun modellen competitief in de verschillende carpoollijstjes te plaatsen. Mochten wij echter een iX2 samenstellen voor onszelf, dan zouden we voor een eDrive20 gaan met Premium Pack Pro (3.620 euro). Zo heb je een Head-Updisplay, een 360°-camera, een inductielader voor je smartphone, keyless entry en -go en akoestische beglazing.

CONCLUSIE

Zowel BMW's eigen iX1 als de Tesla Model Y zijn praktischer en mogelijks goedkoper, dus voor wie is deze iX2 dan? Simpel: voor de leaser of de koper die bereid is om misschien net iets meer te betalen voor wat extra uiterlijk vertoon. Daar is in dit geval echter niks mis mee want de BMW iX2 biedt flink wat onderscheidend vermogen, zonder dat je al te veel moet inboeten op vlak van comfort, ruimte of gebruiksgemak.

Bron www.autofans.be

iX2_1.jpgiX2_2.jpgiX2_3.jpg