Nieuwe BMW 1 Reeks is méér dan gewoon een facelift.

bmw_1_reeks_facelift_2024_1.jpg

BMW heeft zijn kleinste model vernieuwd en daarmee pakken ze groots uit. De 1 Reeks krijgt namelijk zo'n grondige facelift dat die de grens met een gloednieuwe generatie aftast. Ook op motorisch vlak verandert er flink wat, te beginnen met de naam van de benzineversies.

Kleine auto’s zijn stilaan uitgeteld in premiumland, kijk maar naar Mercedes. Zij lieten eerder al uitschijnen dat ze geen vervolg meer plannen op pakweg de A-Klasse, maar dat is dan buiten hun grootste concurrent gerekend. Bij BMW zijn ze namelijk nog niet zinnens om hun compactste modelletje op te geven want 20 jaar na zijn oorspronkelijke introductie, doet die 1 Reeks het nog steeds goed. Dat verdient dus een flinke facelift... Of misschien zelfs een nieuwe generatie?

BEETJE 2 REEKS, BEETJE KIA

Dat laatste is namelijk precies wat BMW deze 1 Reeks noemt, al deelt die zijn beginselen toch gewoon met het uitgaande model. We snappen ook best waarom ze dit een vierde generatie noemen, want met name in vooraanzicht blijft er niks meer over van de voorganger. De grille wordt bijvoorbeeld een stukje breder en lager, en ligt nu Shark Nose-gewijs naar voren gekanteld. Langs weerszijden vind je aanzienlijk compactere koplampen die nu standaard beschikken over LED-technologie. Het eindresultaat gaat wat meer in de richting van pakweg de BMW 2 Reeks Active Tourer dan van de oude 1 Reeks… Of, afhankelijk van de hoek, in de richting van de Kia Ceed — of zijn wij de enigen die dat erin zien?

De achterkant blijft een stuk beter herkenbaar, want daar hebben de tekenaars iets minder werk verzet. Zo blijft het algehele lijnenspel overeind maar je kan natuurlijk moeilijk om die nieuwe achterlichten heen. Die krijgen een extra knik in het midden, een beetje zoals de X2 die intussen ook al heeft. Dat is echter niet wat ons Autofans het meeste interesseert want kijk eens naar die bumper, en tel het aantal uitlaten dat daar uit steekt. Jawel: de sportieve topversie doet het voortaan met vier pijpjes in plaats van twee, hoezee!

6 PK EN EEN ‘I’-TJE MINDER

Die sportieve topversie gaat ook door het leven onder een nieuwe naam, want zeg maar gedag tegen de M135i xDrive… Of toch tegen het ‘i’-tje in die naam, want dat gaat BMW uitfaseren voor zijn benzinemodellen. In de plaats daarvan heet de heetste 1 Reeks nu dus M135 xDrive en daarmee gaat ook een kleine wijziging in de specificaties gepaard. Zo schopt zijn 2.0-liter viercilindermotor met twin-scrollturbo het tegenwoordig maar tot ocharme 300 pk — precies 6 stuks minder dan voorheen. Het resultaat is een 0-naar-100-tijd van 4,9 seconden, waarmee hij een tiende moet afgeven ten opzichte van de M135i xDrive voor de update.

Dat is natuurlijk niet de enige motor die je kan krijgen in de vernieuwde 1 Reeks, al heeft BMW het gamma wel een beetje overzichtelijker — lees: kleiner — gemaakt. Zo is er aanvankelijk maar één andere benzineversie: de 120, die 170 pk haalt uit een mildhybride drie- in plaats van een viercilinder. Later volgt er wel nog een 116-instapper maar over diens techniek mogen we nog niks weten. Daarnaast zijn er twee diesels: de 118d en de 120d en die mogen het ‘d’-tje dus wel nog houden. Allebei doen ze het vermoedelijk met hetzelfde viercilinderblok als voorheen en daar haalt de eerste 150 en de tweede 163 pk uit.

MINDER KNOPPEN, MEER SCHERM

Ongeacht de motor die je kiest krijg je trouwens standaard een automaat mee, dus de handbak lijkt bij dezen uit de 1 Reeks verbannen. In de plaats daarvan vind je in de middenconsole BMW’s nieuwe tuimelschakelaartje om de aandrijflijn mee te bedienen, met daarrond nog een paar sneltoetsen voor de rijmodi en het infotainment. Daar zal je het echter mee moeten doen want voor de rest zwieren de Duitsers alle knoppen genadeloos buiten, en verstoppen ze vrijwel alles achter het 10,7 duim grote aanraakscherm. Dat draait op hun nieuwe ‘Operating System 9’-software met standaard smartphoneconnectiviteit, en deelt een gebogen glasplaat met het digitale instrumentarium van 10,25 inch.

Dat infotainmentsysteem valt trouwens te verrijken met allerhande opties en apps, die je als deel van een abonnement kan toevoegen. Vooraf kan je ze echter even gratis uittesten — het lijkt wel Netflix. Wat je achteraf natuurlijk niet meer kan wijzigen, is je keuze voor het optionele M Sport-pakket. Dat trakteert je 1 Reeks op andere bumpers, een sportiever ogende grille en M Sport-ophanging die de auto een kleine centimeter dichter tegen het asfalt brengt. Speciaal voor de M135 is er ook nog een M Technical Pack, dat het onderstel nog net dat beetje strakker afstelt. Wat je daarvoor of voor de vernieuwde 1 Reeks in zijn basisvorm over moet hebben, leren we in aanloop naar de marktintroductie in oktober dit jaar.

Bron www.autofans.be

bmw_1_reeks_facelift_2024_1.jpgbmw_1_reeks_facelift_2024_2.jpgbmw_1_reeks_facelift_2024_3.jpg