Mini Cooper 5-deurs, na drie komt... vijf!

MiniCooper5deur_1.jpg

Mini is met een rotvaart zijn line-up aan het opfrissen. Na de nieuwe Cooper 3-deurs, Countryman en nagelnieuwe Aceman, zetten ze nu de spotlight op de nieuwe generatie Cooper 5-deurs. Dat is een Mini met - je raadt het nooit - een setje extra achterdeuren!

Noemt het een nieuwe generatie, noem het een doorgedreven facelift. Wat er ook van zij, de Mini 5-deurs benzine steekt in het nieuw. Net zoals zijn broertje met twee deurhendels minder gaat die voortaan door het leven als "Cooper" en krijgt hij het bijschrift "5-deurs". Tja, het hoeft niet altijd moeilijk te zijn, toch?

NIEUW OF FACELIFT?

Visueel is dit in feite de uitgaande generatie Mini 5-deurs die grondig smoel- en bipswerk kreeg. Daarbij werd chroom verbannen en frivoliteit ingewisseld voor MINI-malisme. De deurhendels op de flank verraden echter dat deze nieuweling verder bouwt op de uitgaande generatie. Een moderne touch zien we trouwens op het dak. Dat kan niet enkel gekozen worden in contrasterende kleuren, maar ook in een soort van gradiënt.

Merk ook op dat, hoewel Mini meteen de 204 pk sterke Cooper S toont, die niet wordt getooid met luchthappers of zelfs zichtbare uitlaten. Enkel het S'je in de grille en achterop tonen dat er hier performance onder de kap zit. Zonder twijfel wil Mini daardoor klanten met een zachte hand begeleiden naar het John Cooper Works-pakket.

GROOTSTE SMARTWATCH TER WERELD

Stappen we binnenin, dan zien we Mini's nagelnieuwe interface dat bestaat uit een 24-cm groot OLED-infotainmentscherm. Leder maakt plaats voor warme stoffen en centraal onderaan zijn er verschillende tuimelschakelaars om de sfeertjes in de auto aan te passen. Ook beschikbaar is een riante head-updisplay om de meest nuttige informatie pal voor je neus te tonen tijdens het rijden.

Door het werken met nieuwe materialen, vond Mini ook extra ruimte achterin. Waardoor de Britten pretenderen dat je comfortabel plaats kan bieden aan drie passagiers. De 60:60 neerklapbare achterbank vergroot dan weer het koffervolume van standaard 275 liter naar maximaal 925 liter.

ONDER DE KAP

Zwieren we even de motorkap open, dan zien we twee motorisaties voorin deze Cooper 5-deurs. Daarbij praat Mini over de Cooper C en Cooper S. De Cooper C is het instapmodel met een 156 pk (230 Nm) sterke 1.5-liter driecilinder turbobenzine. Die neemt genoegen met 6 l/100 km en stoot minimaal 136 g/km CO2 uit. In 8 seconden snelt deze Cooper C naar de honderd om daarna te toppen op 225 km/u.

Wie extra performance wil, moet opteren voor de Cooper S. Die herbergt een 2-liter viercilinder turbobenzine van 204 pk (300 Nm) en stuwt de vijfdeurs in een vlotte 6,8 seconden naar de honderd (top: 242 km/u). Het verbruik van 6,3 l/100 km ligt amper hoger dan bij de Cooper C. Idem voor de CO2-uitstoot van 141 g/km. Beide versies maken standaard gebruik van een automaat. Zonder twijfel komt er op termijn ook nog een +300 pk sterke JCW én - misschien - een volstrekt elektrisch derivaat.

DE PRIJZEN?

De nieuwe Mini Cooper 5-deurs valt per direct te bestellen en heeft een instapprijs van 31.500 euro voor de Cooper C en 35.500 euro voor de Cooper S. Mini voorziet 4 verschillende koetswerktrims - Essential, Classic, Favoured, JCW -, 11 lakkleuren en velgen van 16-duims tot 18-duims.

Bron www.autofans.be

MiniCooper5deur_1.jpgMiniCooper5deur_2.jpgMiniCooper5deur_3.jpgMiniCooper5deur_4.jpg