Dit is de nieuwe BMW X3… zonder elektrische iX3.

bmw_x3_2024_01.jpg

Juich als je van SUV’s houdt, want één van de populairste exemplaren steekt in ’t nieuw. BMW heeft namelijk een gloednieuwe X3 voorgesteld en die pakt uit met een gladder design dan ooit tevoren. Verder zijn alle versies tegenwoordig geëlektrificeerd, al houdt de méést geëlektrificeerde X3 het wel voor bekeken.

Dat BMW’s populair zijn, hoeven ze ons Belgen niet te vertellen. Al drie jaar op rij staat het merk hier namelijk aan de top van de inschrijvingstabellen en dat dankt onze importeur grotendeels aan de X1. Die compacte SUV is bij ons hun populairste model, maar dat is niet overal zo. Globaal gezien gaat de X3 namelijk het vaakst over de toonbank… Dus wanneer dat model aan vervanging toe is, is het alle hens aan dek bij BMW.

BEETJE 1 REEKS, BEETJE IX

Dit is dus waar al die hens op gekomen zijn: de gloednieuwe BMW X3… En gloednieuw is die zeker. In tegenstelling tot de pas gelanceerde 1 Reeks, waar je nog zou durven twijfelen tussen facelift of generatiewissel, is bij deze X3 duidelijk alles anders. Van die 1 Reeks leent de nieuwkomer trouwens de invulling van zijn grille want ook hier maken de diagonale lamellen hun intrede. De rest van de neus leunt dan weer meer aan bij de X1, kijk maar naar die vlijmscherpe koplampen… Al merk je al snel dat je niet met een X1 te maken hebt, want met zijn lengte van 4,75 meter is deze vierde generatie X3 niet alleen 25 centimeter langer dan dat kleinere broertje maar ook 3,4 centimeter langer dan de uitgaande X3.

Daarnaast is zijn koetswerk ook aanzienlijk gladder dan voorheen, waardoor zijn flanken wat gaan lijken op die van de elektrische iX. Achteraan gaat de nieuwe X3 dan weer een compleet andere richting uit met een T-vormig design voor de achterlichten. Dat is echter niet wat ons daar het meeste opvalt, want BMW neemt hier voor bijna alle versies afscheid van de zichtbare uitlaten. Enkel de sportieve M-Performance-versie pronkt nog met vier echte knalpijpen maar de rest van het gamma moet het stellen met een soort uitsnijdingen in de bumper die de illusie van uitlaten moeten geven, een beetje zoals we al van BMW’s EV’s kennen.

NIET ELEKTRISCH, WEL GEËLEKTRIFICEERD

Een elektrische versie is echter net niét wat deze BMW X3 krijgt, want op een nieuwe iX3 hoef je niet meteen te rekenen. Die eer blijft voorbehouden aan de productieversie van de Neue Klasse X die volgend jaar op de markt komt, dus deze X3 gaat voluit voor verbrandingsmotoren. Het geëlektrificeerde toppunt van het gamma is daardoor de nieuwe X3 30e xDrive plug-inhybride, die een 2.0-liter benzinemotor combineert met een elektromotor voor een vermogen van 299 pk — 7 pk meer dan de uitgaande 30e. Die elektromotor haalt zijn stroom uit een accu van 19,7 kWh en daarmee moet je tot 90 kilometer ver kunnen rijden op stroom alleen.

Ook de rest van de motoren zijn trouwens geëlektrificeerd want zowel de benzines als de diesels beschikken over mildhybride ondersteuning. Om met die laatsten te beginnen, biedt BMW een 20d xDrive aan die 197 pk haalt uit een 2.0-liter viercilindermotor. Net als de rest van het gamma beschikt die meteen over vierwielaandrijving maar heb je daaraan niet genoeg, dan volgt er later een 3.0-liter zes-in-lijn op diesel. De benzinekoper krijgt bij lancering dan weer de keuze uit het 208 pk sterke 2.0-literblok van de X3 20 xDrive, of meteen de 3.0-liter zes-in-lijn van topversie X3 M50 xDrive. Die brengt maar liefst 398 pk naar de vier wielen, goed voor een sprintje naar de 100 km/u in 4,6 seconden… En het viel je misschien al op, maar per BMW’s nieuwe naamgeving moeten alle benzines het tegenwoordig zonder ‘i’-suffix doen.

LICHTGEVENDE STROKEN ALOM

Ongeacht de motorisatie krijg je trouwens standaard een automaat mee, en die bedien je langs een piepklein pookje in een best opvallende middenconsole. Die wordt namelijk omsloten door een lichtgevende strook en die strook keert ook terug rond de gek geplaatste deurgrepen en onder het infotainmentscherm. Dat zit naar goede gewoonte samen met het digitale instrumentarium in één ‘curved display’ en draait op BMW’s nieuwe Operating System 9-software. Die kan je desgewenst nog steeds bedienen met een draaiknop, al vind je verder maar weinig fysieke toetsen meer in deze cabine. Wat je er wel vindt, is 20 liter meer kofferruimte dan voorheen goed voor 570 liter in totaal. Dat cijfer zakt wel naar 460 liter indien je de plug-inhybride bestelt gezien diens extra elektro.

Verder belooft BMW dat de nieuwe X3 aanzienlijk beter uitgerust wordt dan het uitgaande model, zodat dat ‘curved display’ bijvoorbeeld met navigatie en al standaard is. Verder is ook automatische klimaatregeling in drie zones meteen van de partij, net als een sleutelvrije instap, een automatische achterklep en een draadloze smartphonelader. De M50-versie krijgt dan weer een M Sport-pakket mee met een specifieke stuurinrichting en ophanging optioneel te upgraden naar adaptieve dempers. Dat pakket kan je desgewenst ook op je reguliere X3 laten monteren, compleet met stoerder bumperwerk. Bestellen kan je ‘m vanaf het vierde kwartaal van dit jaar, en tegen dan zouden we ook de prijzen moeten kennen.

Bron www.autofans.be

bmw_x3_2024_01.jpgbmw_x3_2024_02.jpgbmw_x3_2024_03.jpg