Test Audi A5 2024: de verbrandingsmotor is niet dood.
Audi is al een tijdje bezig met een vernieuwingsoperatie. Namen met een even nummer verwijzen nu naar elektrische modellen, terwijl de oneven nummers modellen met verbrandingsmotoren aanduiden. Logischerwijs wordt de A4 dus de A5, maar zo eenvoudig is het niet. De A5 vierdeurs en break nemen ook de plaats in van de oude A5 Sportback. Kun je nog volgen? Als gevolg daarvan hebben beide varianten een schuin dak en coupé-achtig profiel.
Terwijl de Q6 e-tron qua design geen grootse indruk naliet, zien we dat de vormgevers van het merk met de vier ringen zich hebben laten gaan op de A5. De voorkant heeft amandelvormige koplampen, een brede Singleframe-grille en een erg gesculpteerde bumper met verschillende luchtinlaten. De motorkap en de portieren worden doorkruist door krachtlijnen die de auto een zeer dynamische uitstraling geven, een indruk die versterkt wordt door het naar achteren aflopende dak en de chromen sierstrips rond de zijruiten. De achterkant is ook niet mis, met een steil aflopende achterklep op de breakversie Avant, een brede lichtsignatuur en een gespierde bumper.
Bekend interieur
Het interieur geeft een déjà-vugevoel: het dashboard lijkt erg op dat van de Q6 e-tron. Het heeft dezelfde indeling, met twee schermen van 11,9 en 14,5 duim. Een derde scherm van 10,9 duim voor de passagier voorin is optioneel verkrijgbaar. Zoals vaak bij Audi, is de ergonomie onberispelijk, hoewel er enkele minder mooie kunststoffen zijn, namelijk op de panelen van de achterdeuren. Audi staat bekend om zijn kwaliteitsmaterialen, maar lijkt hier een steekje te laten vallen.
Vergeleken met de A4 is de beenruimte genereuzer en de hoofdruimte voldoende. De kofferinhoud van 445 liter (berline) of 476 liter (Avant) is eerder gemiddeld. Met de achterbank neergeklapt kom je aan 1.299 of 1.424 liter. Voorts vinden we dezelfde technologie als in de Q6 e-tron, met bijvoorbeeld een head-updisplay met augmented reality, luidsprekers geïntegreerd in de voorste hoofdsteunen en de Audi Assistant die ChatGPT gebruikt.
Benzine en diesel
Audi heeft drie motoren gekozen om de A5 aan te drijven, allemaal geleverd met een automatische zeventrapstransmissie: de 2.0 TFSI benzinemotor is verkrijgbaar met 150 pk (280 Nm) of 204 pk (340 Nm). Terwijl de eerste voorwielaandrijving heeft, kan de tweede profiteren van Quattro-vierwielaandrijving. De S5 wordt aangedreven door een 3.0 TFSI V6 met 367 pk en 550 Nm. Die laatste heeft een mild hybrid-systeem met 48 volt dat hij deelt met de A5 TDI, aangedreven door een 204 pk sterke 2.0 dieselmotor en net als de S5 standaard gekoppeld aan een Quattro-transmissie.
Audi wilde zijn nieuwe model een sportief karakter geven met een stevige vering. En als dat nog niet volstaat, is het mogelijk om te kiezen voor de S-demping, die een 20 mm lagere rijhoogte en een kleinere veerweg biedt. In alle versies heeft het Duitse merk gekozen voor een progressieve stuurbekrachtiging die zich aanpast aan de gebruiksomstandigheden.
Indrukwekkend stuurgedrag
Tijdens onze eerste test op kleine en middelgrote wegen verrichtte de adaptieve besturing van de A5 wonderen. Nauwkeurig en direct in bochten, slaagt hij erin om zijn vrij grote afmetingen deels te compenseren. Voeg daar de Quattro-transmissie aan toe en je hebt een auto die onder alle omstandigheden op rails lijkt te rijden.
Welke motor je ook kiest, de A5 is merkbaar levendig en toch comfortabel. De motoren zijn zeer discreet. Zelfs de TDI is nauwelijks hoorbaar onder volle belasting. Audi heeft er met dit model een erezaak van gemaakt om rijplezier voorop te stellen en in dat opzicht is het geslaagd. De Duitse premiumconcurrenten kunnen maar beter opletten.
Conclusie
Het is lang geleden dat een Audi zo aangenaam reed als de A5. Deze auto heeft niet de intentie om een revolutie op de markt te veroorzaken, maar is in ieder geval goed gewapend om succes te boeken bij een cliënteel dat vooral bestaat uit particulieren en veelrijders.
Bron www.gocar.be