Test: Dit zijn de beste winterbanden voor 2024-2025.

Winterband2025.jpg

De winter komt eraan, en we weten niet wat we kunnen verwachten. Met steeds extremere weersomstandigheden – zowel warm als koud – is er altijd een goede reden om winterbanden aan te schaffen. TCS en ADAC hebben een uitgebreide test gedaan en de beste modellen geselecteerd. Dit zijn de aanbevolen banden én de modellen die je maar beter kunt vermijden.

De winter staat voor de deur, en dat betekent dat veel automobilisten hun banden weer moeten wisselen. De wisseling van zomer- naar wintertijd (derde weekend van oktober en maart) is hiervoor een ideaal moment. De afgelopen jaren hebben winterbanden terrein verloren aan vierseizoenenbanden, die niet gewisseld of opgeslagen hoeven te worden. Vierseizoenenbanden zijn nu goed voor 40% van de markt, tegenover 45% voor zomerbanden en 15% voor winterbanden. Dit betekent een daling van 5% voor winterbanden in de afgelopen drie tot vier jaar. Toch blijft één ding duidelijk: in ernstige winterse omstandigheden presteren winterbanden nog steeds beter dan vierseizoenenbanden. Voor wie regelmatig onderweg is in de winter – en zeker de kilometervreters -, blijven winterbanden dus de beste keuze.

Elk jaar opnieuw testen verschillende organisaties de nieuwste generatie banden om de kwaliteiten en tekortkomingen in kaart te brengen, en om de best presterende of voordeligste opties aan te wijzen. Dit geldt voor de ADAC (Duitse Automobielclub) en de TCS (Zwitserse Touring Club), die dit jaar twee populaire bandenmaten onder de loep hebben genomen: 205/55 R16, veel gebruikt op compacte auto’s zoals de Volkswagen Golf, en 215/55 R17, ideaal voor compacte SUV’s, die een steeds groter deel van de automarkt vertegenwoordigen.

De tests omvatten maar liefst 19 criteria, verdeeld over twee hoofdcategorieën: rijveiligheid (70% van de totaalscore) en milieuprestaties (30%). Hierbij werden de prestaties op natte, besneeuwde en ijzige wegen, evenals slijtvastheid en geluidsniveau uiteraard grondig beoordeeld.

Afgetekende winnaars in 16 duim

In de categorie 16-duimbanden zijn er een paar duidelijke toppers. De Continental WinterContact TS870 voert de lijst aan met een uitstekende score van 70%, dankzij uitstekende prestaties op sneeuw en ijs, gecombineerd met tegelijkertijd een toonaangevende milieuvriendelijkheid. De Goodyear Ultragrip Performance 3 volgt op de tweede plaats, vooral door zijn lage geluidsniveau en uitgebalanceerde prestaties. De derde plek gaat naar de Michelin Alpin 6, die vooral uitblinkt op het gebied van slijtvastheid – ideaal voor wie zo lang mogelijk wil rijden op dezelfde set banden. De Hankook Winter I*Cept RS3 eindigt als vierde en is een solide keuze, al laat hij iets te wensen over op nat wegdek tegenover zijn concurrenten.

Te vermijden banden in 16 duim

In  contrast scoren sommige banden bijzonder slecht en zijn niet aan te raden. De Winrun Winter-Max A1 WR22 is een duidelijk voorbeeld, met een nulscore door zijn dramatische prestaties op nat wegdek en hoge rolweerstand, wat het brandstofverbruik verhoogt. Verrassend genoeg komen ook de Pirelli Cinturato Winter 2 en de Vredestein Wintrac in het rijtje van teleurstellende keuzes terecht, met tegenvallende prestaties op droog wegdek en een vroegtijdige slijtage als belangrijkste minpunten.

Afgetekende winnaars in 17 duim

Bij de 17-duimbanden voor SUV’s springen er ook duidelijk drie modellen uit. Net zoals bij de 16-duimers voert de Goodyear Ultragrip Performance 3 de lijst aan met een uitstekende totaalscore van 70%, dankzij zijn uitmuntende prestaties in winterse omstandigheden. De Dunlop Winter Sport 5, die uit eenzelfde mal komt (beide merken maken deel uit van dezelfde groep), excelleert op droog en nat wegdek, maar moet op sneeuw en ijs zijn meerdere erkennen in de Goodyear. De Vredestein Wintrac Pro, die in de 16-duimversie op kritiek stuitte, maakt dit goed in de 17-duimcategorie met sterke prestaties op sneeuw en ijs. Ondanks zijn snellere slijtage blijft het een interessante keuze voor wie een goede balans zoekt tussen veiligheid en prijs.

Te vermijden in 17 duim

Het is geen verrassing dat sommige minder bekende merken, vaak van Chinese oorsprong, beter vermeden kunnen worden. Voorbeelden hiervan zijn de Davanti Wintoura+ (een Engelse band), de Kenda Wintergen 2 KR501 en de Triangle Winterx TW401. De Davanti scoorde slechts 4%, voornamelijk vanwege een gebrek aan grip op nat wegdek. De Kenda en Triangle presteren even matig, vooral op het gebied van veiligheid in natte omstandigheden.

Kwaliteit is cruciaal, want banden zijn verantwoordelijk voor 50% van de wegligging van een auto. Als je budget beperkt is, kies dan voor merken die een goede prijs-kwaliteitverhouding bieden, zoals Hankook, Dunlop of Nokian voor 16-duimbanden, en Semperit of Hankook voor 17-duimbanden. Kijk ook uit voor online uitverkopen en controleer altijd de productiedata. Vermijd ook eindereeksbanden, omdat deze snel hun elasticiteit verliezen en daardoor minder effectief zijn.

Bron www.gocar.be

Winterband2025.jpg