Gaat Europa de efficiëntie van LED-koplampen in auto’s beperken?
Het is een terugkerend probleem: de LED-koplampen van onze auto’s zijn zeer efficiënt, maar veroorzaken vaak verblinding bij andere weggebruikers, wat voor gevaarlijke situaties zorgt. Het aantal klachten hierover blijft stijgen, en Europa overweegt nu maatregelen te nemen.
LED-koplampen zijn de afgelopen jaren gemeengoed geworden in auto’s. Deze technologie verbruikt niet alleen minder energie, maar biedt ook veel betere verlichting. Waar halogeenlampen een bereik hadden van 150 meter, reiken LED-koplampen tot 300 meter. De zeldzamere laserlichten, die vooral in luxemodellen worden gebruikt, gaan zelfs tot 600 meter.
In tegenstelling tot xenonlampen, die vaak met gyroscopen zijn uitgerust om de lichtbundel automatisch te corrigeren, missen LED-koplampen deze (dure) techniek. Dit zorgt bij kruisend verkeer op heuvelachtig terrein regelmatig voor verblinding, wat steeds meer bestuurders als gevaarlijk ervaren. Volgens een Brits onderzoek heeft tweederde van de bestuurders zo’n vijf seconden nodig om 90% van hun zicht terug te krijgen, en nog eens vijf seconden voor volledig herstel. Dat betekent dat je in tien seconden, zelfs in stedelijke gebieden, zomaar 140 meter ‘blind’ kunt rijden, zoals VIAS onlangs opmerkte bij onze collega’s van SudInfo.
Acties?
Ook in België stapelen de klachten zich op, en het probleem beperkt zich niet tot auto’s. Motorfietsen en fietsen vallen er ook onder, en in deze gevallen zijn de koplampen ook nog eens vaak slecht uitgelijnd. Opvallend is dat de klachten niet alleen van oudere bestuurders komen – integendeel, ook jongere bestuurders melden problemen.
Daarom heeft VIAS een brief gestuurd naar de FOD Mobiliteit om aandacht te vragen voor de situatie. De kans op verandering via die weg is echter klein, omdat de FOD Mobiliteit weinig invloed heeft. Inmiddels is er een dossier geopend bij de Europese Commissie, die zich over de kwestie zal moeten buigen, zeker gezien de Europese ambitie om tegen 2050 het aantal verkeersdoden terug te brengen naar nul. Wat kan de Commissie doen? In feite heel wat. Ze zou fabrikanten kunnen verplichten het vermogen van LED-koplampen te verlagen, een automatische aanpassings- of volgfunctie te eisen, of zelfs LED-verlichting helemaal kunnen verbieden—al lijkt die laatste optie onwaarschijnlijk, omdat er geen direct verlichtingsalternatief voorhanden is. Wordt vervolgd.
Bron www.gocar.be