Test BMW 120 (2024): rijplezier verzekerd?

BMW_1_01.jpg

De nieuwe generatie BMW 1 Reeks wil gelijke tred houden met de Audi A3 en Mercedes A-Klasse, met nieuwe afgeronde lijnen, een vereenvoudigd motorenaanbod en meer technologie. Maar is BMW’s Freude am Fahren nog altijd aanwezig?

De BMW 1 Reeks is al sinds 2004, twintig jaar geleden, actief op de markt van de compacte premiumwagens. Hij heeft al een succesvolle carrière achter de rug. In het begin wist de 1 Reeks zich te onderscheiden in het segment met een achterwielaangedreven architectuur die uiteraard veel liefhebbers van het merk en van autorijden in het algemeen aansprak. Maar in 2019 heeft BMW uit kostenoverwegingen zijn aanpak veranderd. Sindsdien deelt de 1 Reeks zijn onderstel met dat van Mini en is hij overgeschakeld op voorwielaandrijving. Het was een radicale beslissing, ingegeven door het feit dat de meeste kopers zelfs niet wisten welke aandrijving de 1 Reeks had.

Vijf jaar na de lancering van de eerste voorwielaangedreven generatie (F40) wordt een nieuw model geïntroduceerd. De codenaam F70 suggereert dat het om een gloednieuwe 1 Reeks gaat, maar in feite is dit meer een grondige restyling, aangezien het platform en de wielbasis identiek zijn. De lengte van de bumpers is met 4 cm toegenomen, maar de hoogte is ook met 2,5 cm gegroeid, waaruit blijkt hoeveel werk er in deze nieuwe generatie schuilt. Dit wordt bevestigd door het nieuwe dashboard.

Typische stijl

Vanuit esthetisch oogpunt is deze 1 Reeks gemakkelijk te herkennen. Hij heeft ongeveer dezelfde allures als zijn voorganger. De stijlevolutie is dus niet zo opvallend, met een meer verfijnde voorkant en een lagere motorkap, maar ook een grille die – en dat is een goede zaak – niet meer groeit. De grille blijft wel prominent aanwezig, maar is breder. De lichtblokken hebben een compleet nieuw ontwerp, zowel vooraan als achteraan. Maar verder zijn er geen grote veranderingen.

Qua afmetingen meet de nieuwe 1 Reeks nu 4,36 m in de lengte (een groei van 4 cm) en 1,46 m in de hoogte. De wielbasis is hetzelfde gebleven. Hierdoor verandert er weinig aan de kenmerken van het interieur. De binnenruimte is oké, maar ook niet meer dan dat. Net als vroeger is de ruimte beperkt op knie- en hoofdhoogte voor de twee achterpassagiers. Opmerkelijk is ook dat je laag op de bank moet zitten en dat de deuropening niet de breedste is. De kofferruimte is minder goed dan wat elders wordt aangeboden, toch in de milde hybrides: 300 liter, vergeleken met 370 liter in de Mercedes A-Klasse en zelfs 420 liter in de Audi A3. Niet veel dus. Versies zonder het mild hybrid-systeem bieden 380 liter. Klap de bank neer en het volume stijgt tot 1.135 liter. Positief is dat de auto over een verfijnde uitrusting beschikt die zeldzaam is voor deze categorie, zoals een gemotoriseerde achterklep.

Keurig

Het interieur van deze 1 Reeks ziet er helemaal anders uit door het nieuwe dashboard, met twee schermen in een gebogen paneel, één voor de instrumenten en één voor het infotainmentsysteem. In dit opzicht is de 1 Reeks weer up-to-date. De interface is hetzelfde als bij de andere modellen in het gamma. Je krijgt dus zeer uitgebreide software en functies (zelfs voor videogames), maar de menu’s vergen ook veel tijd om te overlopen. De interface reageert vaak traag en dat geldt zowel voor de pictogrammen op het scherm als voor de snelkoppelingen tussen de twee tegels (navigatie, audio, telefoon enzovoort). Zoals vereist door Europa, worden de rijhulpsystemen elke keer je de auto start opnieuw geactiveerd, maar gelukkig heeft BMW een kleine knop op de middenconsole geplaatst om ze direct uit te schakelen. In tegenstelling tot bepaalde andere modellen uit het gamma kun je alleen met het aanraakscherm door de menu’s navigeren, want de draaiknop is verdwenen. Duidelijk een besparing.

Je vindt veel opbergvakken in het interieur en we zijn vooral te spreken over het grote vak om je smartphone te plaatsen en op te laden. Via Android Auto of Apple CarPlay kun je die ook draadloos aansluiten op de interface. Op de materiaalkeuze en de kwaliteit van de assemblage en afwerking valt niets aan te merken en ze weerspiegelen het premiumkarakter van het model. Om redenen van duurzaamheid is een lederen bekleding echter niet langer leverbaar. De bekleding is nu gemaakt van stof, kunstleer of Alcantara.

Eenvoudiger motorengamma

BMW heeft zijn aanbod van aandrijflijnen vereenvoudigd. De 118i, 128 ti en 116d hebben het toneel verlaten en plaatsgemaakt voor de 116 (120 pk, 230 Nm), 120 (170 pk, 280 Nm, de motor die we hier testen), 123 xDrive (218 pk, 360 Nm), 135 xDrive (300 pk, 400 Nm), 118d (150 pk, 360 Nm) en 120d (163 pk, 400 Nm). Op dit moment zijn alleen de 120 en 120d uitgerust met een mild hybrid-systeem (elektromotor 20 pk en batterij 0,9 kWh) dat ervoor zorgt dat de benzinemotor minder hard moet werken. Dit verlaagt de belasting en dus het brandstofverbruik, maar maakt het niet mogelijk om de auto 100% elektrisch te laten rijden.

Marketingtechnisch laat BMW ook de ‘i’ vallen die achter de naam van de benzinemotor stond, om de elektrische modellen (die ‘i’ heten) niet te overschaduwen. Het merk behoudt echter de ‘d’ om dieselversies te onderscheiden. Ook biedt BMW niet langer een handgeschakelde versnellingsbak aan, alleen nog de gerobotiseerde DKG-versnellingsbak met zeven versnellingen, ongeacht de motor. Deze verandering van het gamma is wellicht niet alleen ingegeven door de gewoontes van het publiek, maar ook om de ontwikkeling en de productie te vereenvoudigen – en dus geld te besparen.

Momenteel is er geen elektrische versie gepland. Volgens verschillende bronnen wordt de i1 pas in 2028 verwacht en zal hij dan gebruikmaken van het Neue Klasse-platform uit de volgende i3 (een elektrische afgeleide van de 3 Reeks) en de toekomstige iX3, die eind 2025 verschijnen. Als alles goed gaat.

Drie cilinders … en dat hoor je

Het is de 120 die op onze testbank mocht passeren, een milde hybride die 170 pk en 280 Nm levert met een 1.5 driecilinder met drukvoeding (dus 156 pk uit de benzinemotor plus 20 pk uit de elektromotor). De tweeliter is al lang geleden verdwenen wegens de CO2-uitstoot. In het gebruik merk je dat de motor slechts drie cilinders heeft door het karakteristieke geluid, dat minder verfijnd klinkt dan viercilinder. Je moet eraan wennen. Er lijkt hierdoor wat te veel lawaai tijdens overgangsfases (acceleraties), maar gelukkig blijft het perfect onder controle bij constante snelheden. Wat echt gewaardeerd wordt, is het zeer soepele karakter van deze 1.5, die al vanaf de laagste toerentallen voldoende alert blijkt en niet trilt, wat eerder zeldzaam is.

De driecilindermotor rijdt dus echt dynamisch. De acceleratie is misschien niet zo snedig, maar verloopt wel lineair. De prestatiecijfers getuigen hiervan: 0 tot 100 km/u wordt bereikt in 7,8 seconden. De DKG-versnellingsbak is soepel en voldoende snel, behalve tijdens de ‘startfases’, wanneer hij traag reageert, alsof de versnellingsbak aarzelt of hij wel of niet door moet gaan (ook al is het commando van het rechterpedaal duidelijk). Dit is vervelend, vooral bij het accelereren op rotondes of bij verkeerslichten.

BMW claimt een gemiddeld WLTP-verbruik tussen 5,3 en 5,5 l/100 km. Dit is theoretisch, maar niet onrealistisch, want wij haalden 6 l/100 km met een soepele rijstijl bij wettelijke snelheden. Dat is een zeer goede score, wat betekent dat je afstanden van iets meer dan 800 km kunt verwachten. Lange afstanden rijden is zeker niet de specialiteit van de 120, maar deze benchmark spreekt boekdelen over zijn brandstofefficiëntie. Bestuurders die meestal in de stad rijden, kunnen rekenen op een gemiddelde van 6,7 l/100 km, wat nog altijd meer dan acceptabel is voor een benzinemotor met dit vermogen.

Dynamisch

Op de weg voel je je meteen thuis in deze nieuwe 1 Reeks. De rijpositie is ideaal (en perfect instelbaar voor alle groottes), terwijl de ernst en grondigheid van de afstelling meteen duidelijk worden. BMW heeft het koetswerk wat stijver gemaakt en de ophanging aangepast voor meer wendbaarheid. Die is van de partij, en nog meer in onze M-Sport-uitvoering, die profiteert van de M-vering en andere aanpassingen, zoals een snel handmatig programma voor de versnellingsbak, die ook lange stuurwielpeddels (door de linkerpeddel kort naar je toe te houden, kun je tien seconden lang naar de Sport-modus schakelen, bijvoorbeeld om in te halen).

Om de vraag te beantwoorden: ja, Freude am Fahren is zeker aanwezig. Dat is te danken aan de sterk verbeterde besturing, die precies, lineair en scherp is en die zich niet (meer) laat afleiden door koppeleffecten. Het algemene weggedrag is ook aangenaam, met een amusante balans in bochten: de vooras snijdt het traject uit, terwijl de achteras een zekere speling laat bij het optrekken, maar altijd soepel en geleidelijk (en zonder dat het ESP het feest verpest).

Merk op dat voor de M-versies de demping niet langer adaptief is zoals vroeger. BMW heeft gekozen voor vrij stevige instellingen die, hoewel ze de carrosserie perfect op zijn plaats houden in bochten, toch vrij hard blijken voor de lenden op ruwe wegen. Je kunt het maar beter weten. De versies zonder M zijn in ieder geval veel zachter.

Chic

Als premiummodel is de nieuwe 1 Reeks vrij duur. Maar dat is geen verrassing. Reken op 36.800 euro voor de 120 en 32.300 euro voor het instapmodel 116. Bovenaan het gamma kost de M135 xDrive 56.450 euro. Je moet het je kunnen veroorloven en bovenal moet je de rekening nog aanvullen met heel wat nuttige opties. De basisuitrusting is al behoorlijk, met verwarmde voorzetels, automatische klimaatregeling, cruise control en navigatie op alle versies. Onder de aan te raden opties vind je het Premium-pakket, dat sleutelvrije toegang, adaptieve ledverlichting, een draadloze oplader voor mobiele telefoons en een achteruitkijkspiegelpakket combineert. Daarnaast zijn er nog de in drie delen neerklapbare achterbank (210 euro), sportzetels vooraan (390 euro), het panoramadak (1.210 euro) en extra rijhulpsystemen (tussen 820 en 2.040), die allemaal goed werken.

Conclusie

De 1 Reeks keert terug in een verbeterde versie, maar uiteindelijk is het geen revolutie. Het sterkste argument is zijn rijplezier en -precisie. De motor van de 120 is ook levendig. Voor de rest verschilt hij niet van de gemiddelde chique auto op de markt: een perfecte afwerking, geavanceerde uitrusting, maar ook een middelmatige binnenruimte en een hoge prijs. Het is bijna een traditie.

Bron www.gocar.be

BMW_1_01.jpgBMW_1_02.jpgBMW_1_03.jpgBMW_1_04.jpg