Plug-inhybrides worden straks weer véél populairder in België

Schrap je elektrische plannen, want we hebben een nieuwe federale regering. Die heeft meteen al beslist om de fiscale aftrekbaarheid van bedrijfswagens te herbekijken en daar komt al zeker één aandrijftype goed uit. Zo blijft de plug-inhybride toch langer fiscaal interessant dan gepland… véél langer.
Wou je in de afgelopen jaren een auto op de zaak, dan kon je er niet meer omheen: doe moést bijna zuiver elektrisch worden. Zelfs de alomtegenwoordige plug-inhybride was namelijk al niet meer interessant want 2024 was het laatste jaar waarin die nog 100 procent fiscaal aftrekbaar was. Nadien zou die aftrekbaarheid elk jaar met 25 procent dalen zodat je tegen 2028 nog 0 procent belastingvoordeel uit je plug-inhybride bedrijfswagen zou halen. Bovenstaande uitleg mag je echter per direct weer uit je geheugen wissen, want we hebben een nieuwe federale regering.
Boost voor de plug-inhybride
In zijn regeerakkoord buigt die nieuwe regering zich over een waslijst aan punten, waaronder ook de fiscale aftrekbaarheid van plug-inhybrides. Zo staat er te lezen dat een “elektrische bedrijfswagen niet voor iedereen een optie is” en dat er daarom een “ruimere overgangsperiode voor hybride wagens” zal komen. De regering maakt ook al duidelijk hoe die overgangsperiode eruit zal zien: de komende drie jaar zal de fiscale aftrekbaarheid dan toch niet meer dalen voor oplaadbare hybrides met een CO2-uitstoot van minder dan 50 g/km. De huidige 75 procent blijft dus behouden, en dat zolang de auto in kwestie op dezelfde naam is ingeschreven.
Pas voor plug-inhybrides ingeschreven in 2028, wanneer hun fiscale voordeel oorspronkelijk dus helemaal zou wegvallen, zakt dat naar 65 procent en in 2029 naar 57,5 procent. Daarmee wordt de daling in de aftrekbaarheid dus niet alleen uitgesteld maar nadien zakt het percentage ook een stuk trager dan voorheen gepland. Cijfers na 2029 zijn op dit moment nog niet bekend, maar hoe dan ook kan deze wijziging een enorme boost gaan geven aan de populariteit van de plug-inhybride. Die was in het afgelopen jaar dramatisch gedaald terwijl zuiver elektrische inschrijvingscijfers in ons land de hoogte in schoten… Dus wat denk je: zien we tegen het einde van dit jaar weer de omgekeerde trend?
Bron Autofans.be