De BMW X5 van 2026 wordt een revolutie op het gebied van aandrijflijnen

BMW staat aan de vooravond van een complete vernieuwing van zijn gamma, met modellen gebaseerd op de revolutionaire Neue Klasse-architectuur. De X5 volgt die lijn niet, maar dat weerhoudt hem er niet van om verrassende aandrijflijnen te introduceren.
BMW vernieuwt zijn gamma grondig en begint technisch vanaf nul. De meeste nieuwe modellen worden gebouwd op de Neue Klasse-architectuur, die eerst debuteert met de iX3 (2025) en later met de nieuwe 3 Reeks (of i3). Deze generatie zet een grote stap vooruit in design en boordtechnologie, vergelijkbaar met de revolutionaire aanpak van Chris Bangle eind jaren 90.
Maar zoals iedereen weet, ligt de toekomst van autorijden in elektrisch rijden, en ook de Neue Klasse draagt daaraan bij. Het platform ondersteunt accupakketten van 75 tot 150 kWh en een 800V-oplaadnetwerk met een vermogen van 270 kW – een ontwikkeling die we toejuichen. Toch past de Neue Klasse-technologie niet in het tijdschema van alle modellen. Zo krijgt de X5 er geen toegang toe, althans niet voor de volgende generatie die in 2026 verschijnt.
Waterstof
De X5 blijft trouw aan het CLAR Large-platform, ontworpen voor grotere voertuigen, net als de nieuwste 5 Reeks/i5. Toch staan er enkele veranderingen op stapel, vooral bij de motoren. Naast fossiele varianten (benzine-, diesel- en hybride) komt er een volledig elektrische X5 én, verrassend genoeg, een waterstofversie.
De waterstoftechnologie wordt gedeeld met Toyota en de volgende generatie Mirai, die ondanks tegenvallende prestaties toch een opvolger krijgt. Ondertussen krijgt de elektrische X5 technische upgrades, waaronder een 800V-netwerk voor snellere laadcapaciteit, vergelijkbaar met de Neue Klasse. Na de lancering van de X5 in 2026 volgen de X7 in 2027 en de X6 in 2028, beide eveneens met een elektrische variant.
Bron www.gocar.be