Dit weten we al over de nieuwe BMW ‘iX3’ en ‘i3’

BMWiX3NeueKlasseX2024_01.jpg

Maak je klaar, want er komen niet één maar wel twee nieuwe BMW’s aan. Zo krijgen de Neue Klasse en de Neue Klasse X allebei een productieversie en die kan je zien als de elektrische BMW 3 Reeks en de opvolger voor de iX3. Die laatste komt zelfs al dit jaar, tijd dus om even op te sommen wat we al weten!

Vergeet de BMW iX3, want de nieuwe X3 heeft geen zuiver elektrische versie meer. In de plaats daarvan komt er naast die X3 een compleet andere, afzonderlijk ontworpen EV te staan. Die blijft ook niet alleen want BMW werkt ook aan een elektrisch alternatief voor de gewoonlijke 3 Reeks, en allebei zullen ze gebruik maken van hetzelfde Neue Klasse-platform… En hoewel het op beide modellen nog even wachten is, weten we er toch al heel wat over.

Neue Klasse onder- en bovenhuids

Die Neue Klasse-naam draagt dat platform bijvoorbeeld niet voor niks want ook het design zit daar voor iets tussen. BMW toonde de sedan en de SUV namelijk al eens in conceptvorm en zowel die Vision Neue Klasse als de Vision Neue Klasse X zaten vol hints naar modellen van de jaren ’60. Toen onthulde BMW al eens een compleet nieuw gamma onder de noemer Neue Klasse en ook dat had een soort grille over de breedte van de hele neus met daarin de koplampen verwerkt. Dat zagen we terug bij beide conceptcars en hun productieversies zouden sterk aan dat design vasthouden.

Ook binnenin volledig nieuw

BMW gooit het interieur eveneens over een andere boeg en ook daarvan kregen we al een voorsmaakje. Begin dit jaar onthulden de Duitsers namelijk ‘Panoramic iDrive’, in essentie de tiende generatie van het befaamde infotainmentsysteem. Dat pakte uit met een aanraakscherm in de vorm van een parallellogram, een dashboardbreed head-updisplay en vooral bitter weinig fysieke knoppen. Die zaken werden echter allemaal geïntroduceerd in een gloednieuwe cockpit en het design van die cockpit is zo’n beetje wat we straks mogen verwachten in de nieuwe iX3 en i3.

Nieuwe strategie, maar ook nieuwe namen?

We spreken hierboven wel voor het gemak over een “iX3” en een “i3” maar momenteel is het nog allesbehalve zeker dat beide EV’s zo gaan heten. BMW gooit zijn elektrische strategie dan ook over een compleet andere boeg met de komst van de Neue Klasse-modellen. Zo zullen zijn EV’s niet langer op dezelfde technische basis als de verbrandingsmodellen staan en dat was bij de uitgaande iX3 wel nog het geval. In die zin zou dezelfde naam voor de nieuwe SUV verwarrend kunnen zijn en voor de “i3” is het nog complexer: de laatste BMW die zo heette was zelfs helemaal geen elektrische 3 Reeks!

Meer rijbereik en sneller laden

Intern hebben ze bij BMW wel al een andere naam voor dat Neue Klasse-platform: “Gen6 Electric Drive”. Het gaat hier namelijk alweer om de zesde generatie van hun zuiver elektrische aandrijflijn en die belooft een enorme sprong voorwaarts te maken. Zo belooft BMW wel 30 procent meer rijbereik dankzij het gebruik van cilindrische cellen in plaats van prismatische cellen voor de accu’s. Daardoor wordt de energiedichtheid groter, terwijl die accu’s ook 30 procent sneller moeten kunnen laden dankzij een 800V-boordnet. Reken naar eigen zeggen op 300 kilometer rijbereik in 10 minuten aan de snellader, waarmee de Neue Klasse-modellen Mercedes’ elektrische CLA zouden evenaren.

Elektrische M op komst!

De kans is echter groot dat BMW die concurrent op ten minste één vlak achter zich zal laten en dat is op vlak van prestaties. Zo plaagde het merk even geleden al met de nieuwe ECU voor zijn EV’s die de bijnaam ‘Heart of Joy’ draagt. Die zou maar liefst tien keer sneller reageren op de input van de bestuurder om een ongeëvenaarde rijervaring te bieden. Om dat te bewijzen, liet BMW zijn ‘Heart of Joy’ maar liefst 18.000 Nm aan koppel in bedwang houden in een prototype maar zo’n cijfers hoef je in realiteit natuurlijk niet te verwachten… Al komt er wel gewoon een elektrisch alternatief voor de M3 op basis van dit Neue Klasse-platform!

Onthulling nog dit jaar

Voor het echter zover is, is het eerst de beurt aan de reguliere modellen en lang hoeven we daar niet meer op te wachten. Zo zou de productie van de eerste BMW op Neue Klasse-basis nog dit jaar moeten opstarten in de fabriek in het Hongaarse Debrecen. Dat zou een elektrische SUV worden — de opvolger van de iX3 dus — en in 2026 is het dan de beurt aan de elektrische sedan. Al deze technologie blijft echter niet voorbehouden aan dat duo: BMW brengt zijn zesde generatie elektrische aandrijflijn straks naar zijn complete gamma.

Bron www.autofans.be

BMWiX3NeueKlasseX2024_01.jpgBMWiX3NeueKlasseX2024_02.jpg